nedeľa, 12. marca 2017

Thirteen Reasons Why


Autor: Jay Asher
Počet strán: 288 
Rok vydania: 2011
Vydavateľstvo: Razorbill

Clay Jensen returns home from school to find a strange package with his name on it lying on his porch. Inside he discovers several cassette tapes recorded by Hannah Baker—his classmate and crush—who committed suicide two weeks earlier. Hannah's voice tells him that there are thirteen reasons why she decided to end her life. Clay is one of them. If he listens, he'll find out why.
Clay spends the night crisscrossing his town with Hannah as his guide. He becomes a firsthand witness to Hannah's pain, and as he follows Hannah’s recorded words throughout his town, what he discovers changes his life forever.


Táto kniha bola pre mňa totálny výstrel naslepo.  Ale poviem vám, že to bolo jedno z najlepších rozhodnutí, aké som kedy spravila. Táto kniha ma neskutočne prekvapila a zaradila sa medzi najlepšie, ktoré som čítala.

Viete čím vás táto kniha najviac naláka? Hlavná hrdinka Hannah spáchala samovraždu, dôvody, prečo ju spáchala nahrala na kazety a tie poslala ľuďom, ktorí za tú samovraždu priamo, či nepriamo môžu. Som si istá, že ste sa s ničím takým ešte nestretli. A to sme len na začiatku. Druhá vec, ktorá si vás absolútne získa je autorov štýl písania, pretože ten vám nedovolí ani spať. Pre mňa bola táto kniha ako droga a fakt som čítala cez každú voľnú chvíľu aj keď to bolo len 10 minút. Treťou úžasnou vecou je to, ako je celý príbeh fantasticky podaný a vyrozprávaný - bude vám Hannah ľúto, budete chcieť tým ľuďom ublížiť za to, že sa zabilo tak skvelé dievča, kvôli tomu, že oni boli hrozní a takisto budete chcieť plakať, pre to, aký je ten príbeh smutný. Hannah totiž bola dievča ako každé iné. Ako ja. Ako vy. Nemala zlý život, mala priateľov, rodinu, pripadala by vám ako obyčajná, bezstarostná tínedžerka. Lenže opak bol pravdou a Hannah vo svojom vnútri zvádzala menší boj so všetkým. Hlavný hrdina Clay, ktorý dostal krabicu s nahrávkami, ale nevedel prečo, bol fajn. Nemôžem povedať, že by som si ho nejak extra obľúbila. Jednoducho taká postava, bez ktorej by ste si tú knihu dokázali predstaviť.

No one knows for certain how much impact they have on the lives of other people. 

Táto kniha bola pre mňa totálne spontánna voľba a nečakala som, že sa mi bude páčiť až tak. Mnohým vám však táto kniha nesadne. Pretože je máličko depresívna. Pretože si mnohí poviete, že Hannah sa zabila pre totálne kraviny a vy by ste to nikdy nespravili. Veď taký je aj môj názor, ale páči sa mi to posolstvo knihy. Podľa mňa chcel autor totiž poukázať na to, ako aj maličkosti, s ktorými sa stretávate každý deň v spoločnosti, v škole, medzi kamarátmi, môžu ovplyvniť životy druhých. Ako totálne banálne veci, ktoré sú pre vás totálne obyčajné, môžu niekoho dohnať k samovražde. Ako len totálne banality môžu človeku spôsobiť depresiu alebo samovražedné myšlienky. Pretože nikdy neviete, ako si to ten druhý vezme k srdcu a či ho to bude trápiť alebo nie. Práve pre tieto maličkosti, kvôli tomuto posolstvu by si toto mal prečítať každý. Bude sa vám to čítať neskutočne rýchlo, a hoci je to hrozne smutný príbeh, aj tak si ho užijete a budete sa chcieť viac dozvedieť o Hannah a jej živote a problémoch. Jay Asher vás so svojím príbehom chytí za srdce a vyvolá vo vás množstvo emócií, pretože budete s Hannah súcitiť. A budete chcieť, aby sa to tomu úbohému dievčaťu nestalo a aby sa pomstila všetkým, ktorí jej ublížili.

Those moments, however brief and rare, made me feel so special. Hannah Baker chose to spend her free moments with me. And because we were at work, no on would think anything of it. 

Thirteen Reasons Why je kniha, ktorú buď budete milovať alebo vám príde totálne priemerné a ničím výnimočná. Nič medzi nebude. Pre mňa bol príbeh Hannah skvelým zážitkom. Bol smutný, trpký, trošku depresívny, ale hlavne silný, krásny a čítal sa hrozne rýchlo. Hľadáte niečo nezvyčajné? Prečítajte si toto, pretože s takto napísanou knihou ste sa ešte určite nestretli a tak ľahko na ňu nezabudnete. Navyše, tento mesiac vychádza u Slovartu a bude nádherne ladiť k Charliemu. Toto je niečo, čo proste chcete čítať.

2 komentáre:

  1. Som rada, že ťa kniha dostala. Mňa úplne rozsekala a ešte teraz sa mi zviera hrdlo, keď o nej premýšľam.
    Vydarená recenzia.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Dlhšie som sa už obzerala po knihe, ktorá by bola podobná tejto. A konečne som ju našla vďaka tvojej recenzii. Prečítala by som si ju aj v origináli, ale moja angličtina sa na to necíti a nedokázala by som si potom knihu vychutnať. :) Takže radšej asi počkám na slovenský preklad, a potom po nej siahnem.

    OdpovedaťOdstrániť