sobota 4. februára 2017

Korene hriechu


Autor: Marja Holecyová
Počet strán: 440 strán
Rok vydania: 2016
Vydavateľstvo: Fragment

Často stačí zasiať len drobné semienko hriechu. Ak sa hlboko zakorení, zanecháva spúšť. Dokáže zničiť dlhoročné priateľstvo, zmeniť bratskú lásku na nenávisť a vtiahnuť aj ďalších do víru pokušení...
História si Jána Podmanického a jeho o pätnásť rokov mladšieho brata Rafaela pamätá ako nemilosrdných násilníkov, ktorí bez škrupúľ prezliekali kabáty, drancovali a dobýjali hrady. Ako sa z týchto nerozlučných rebelantov mohli stať nepriatelia Hovorí sa, že za všetkým hľadaj ženu... Loriana by zostala prostou slúžkou na hrade baróna Ostrožiča, nebyť rozmaru malej baronesy Kataríny, ktorá si ju zvolila za priateľku. Zobrala ju pod svoje krídla, naučila ju správať sa ako dáma, umožnila jej vzdelanie. Len jej pôvod nemohla zmeniť. Loriana už nepatrila medzi sedliakov, no nemohla sa zaradiť ani medzi šľachtu. Jedného dňa do mestečka vtrhli bratia Podmanickí s bandou hrdlorezov. Z chlipných rúk násilníkov vytrhol Lorianu tajomný rytier a postavil ju pred prvé hriešne pokušenie. Vo svojej dievčenskej naivite sa doňho zamilovala, no keď po rokoch zavítal na Ostrožičovo panstvo, pochopila, že bola kruto oklamaná. A predsa ju túžba byť v jeho náručí stavia pred ďalšie ťažké skúšky.
Hriešny príbeh z obdobia Uhorska v 16. storočí o dospievaní dvoch priateliek a pokušeniach, ktoré im odhalia, kam až môžu siahať korene jedného hriechu.


Majka Holecyová sa pred pár rokmi na Slovensku preslávila svojou fantasy sériou Mariotovi dediči. Potom sa na chvíľu odmlčala a teraz prináša svoju ďalšiu knihu z obdobia Uhorska o láske, zrade a priateľstve. Ako sa mi páčil jej ďalší počin? 


Čo sa týka postáv, tak tie boli zobrazené veľmí realisticky. Ich správanie bolo prirodzené a reálne. Katka, ktorá bola baronesou, sa aj podľa toho chovala. Bola rozmaznaná, namyslenejšia, ale na druhú stranu mala aj bláznivé nápady a ani zvedavosť jej nechýbala. Zachovala sa však poriadne hnusne, keď zistila tú jednu vec. Potom som ju už nemohla vystáť a hrozne mi liezla na nervy. Loriana sa mi páčila oveľa viac, ale aj ona mala svoje muchy. Pochopím jej rozhodnutia, ktoré spravila v 15-tich, ale nepochopím, prečo sa ako dospelá žena správala, ako keby mala stále 15 rokov. Navyše so sebou nechala tak zametať. Daniel sa mi vôbec nepáčil, podľa mňa bol hrozný pokrytec a absolútne som nepochopila, prečo ho tam majú všetci v obľube. Naopak Rafael bol vskutku dosť fajn, ibaže ma iritoval tým, že keď bol naštvaný, tak sa potreboval pomaly násilne s niekým vypsať. Ako really? Katkina rodina bola hrozne divná a boli to neskutoční idioti. A Ján Podmanický bol, povedzme, taký Grigo Zka. Niečím mi ho občas pripomínal. Každopádne, postavy boli rôznorodé, úžasne prepracované a mali svoje muchy, nikto tam nebol nejaký dokonalý hrdina, ktorý premôže kohokoľvek.

Keď odišli, Katarína s Lorianou si naraz sadli a mlčky predýchavali  stretnutie s mužom, ktorý tak nečakane zamiešal ich osudmi. 


Nemôžem povedať, že by sa autorka sústredila a vymyslela nejakú ozajstnú, obrovskú zápletku. Táto knižka bola skôr zameraná na romantickú líniu, priateľstvo, intrigy, tajomstvá a na život dvoch mladých žien z rozličných vrstiev v 16. storočí. V knihe boli úžasne zobrazené rozdiely medzi bohatými a chudobnými. Na jednej strane stála šľachta, ktorá mala moc, peniaze a všetko, na čo pomysleli, na druhej strane stáli chudobní ľudia, ktorí museli tvrdo pracovať celý život, len aby neumreli hladom a nakŕmili svoju rodinu. Taktiež uvidíte, ako rýchlo môže skončiť dlhoročné priateľstvo len kvôli blbosti. Autorka sa tam snažila zakomponovať aj nejakú akciu, boj, napätie. Sčasti sa jej to podarilo, ale bolo to veľmi rýchle a nejak som si nedokázala tú akciu užiť. Ale zaujímavé to bolo. Koniec mi však prišiel zbytočne unáhlený a nepremyslený. Akože, zabijem postavu, lebo už neviem, čo s ňou robiť ďalej, ako ju do príbehu zakomponovať. Čakala som trochu premyslenejší a zmyselnejší koniec. Nechcem tým však povedať, že kniha bola zlá. Práve naopak, aj napriek chybičkám, bola tá kniha skvelá. Čítala sa rýchlo, nemohla som sa odtrhnúť, lebo som bola zvedavá, ako dopadnú osudy hlavných hrdiniek a bola to kniha prečítaná na jedno posedenie. Nečakajte akčný príbeh z histórie plný bitiek, pretože Korene hriechu ani zďaleka nie sú o bitkách.

V živote sú však aj chvíle, keď jednoducho strácame kontrolu nad svojím životom a zo všetkých možností, ktoré máme na výber, ani jedna nevedie k dobrému koncu. 

Pre mňa bola táto kniha zaujímavým čítaním a nečakala som, že sa mi bude až tak páčiť. Neznášam totiž dejepis a históriu a takisto moc nemusím romance, takže prečo si neprečítať rovno historickú romancu, všakže? Majka Holecyová znovu nesklamala a priniesla skvelý príbeh. Dajte Majke šancu, pretože ak ste čítali Mariotových dedičov tak viete, ako skvelo píše a keď nie, no dajte jej šancu aj tak a uvidíte, že si vás niečím určite získa. Lebo táto kniha je skutočne hriešne dobrá.


Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti Albatrosmedia.
Vy si knižku môžete kúpiť TU

2 komentáre:

  1. Myslím si, že chybičky sa tam našli, ale čítalo sa to dobre a hlavná postava, až na pár rozhodnutí, sa mi zdala tiež fajn.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Absolútne súhlasím. Bolo to hrozne návykové a čítalo sa to fakt rýchlo a dobre a aj s tými chybičkami to bolo fakt skvelé. :)

      Odstrániť