piatok 4. novembra 2016

Sú vážne témy v knihách zlé?

V poslednom čase (posledných pár rokov)  sa dostávajú do popredia tzv. contemporary. Aby som tu nedávala definície, tak sú to vlastne realistické knihy, väčšinou riešia problémy ako samovražda, domáce násilie, šikana a pod., ale nie vždy. Proste také tie vymyslené real life príbehy. Inak vám to povedať fakt neviem. Každopádne mnohí autori sa zameriavajú na vážne problémy dnešnej doby, tínedžerov, vážne choroby a podobne. Otázkou zostáva: je to zlé?
Nie, myslím si, že nie je. No vlastne....ako sa to vezme. Niektorí autori dokážu tento príbeh podať tak geniálne, že sa človek po tej knihe cíti totálne emočne vyšťavený, ale niektorí tam trepnú problém a stále ho len zhoršujú aby donútili čitateľa plakať. To podľa mňa nie je kvalitný príbeh, ale citové vydieranie. Nebudem menovať konkrétne príklady, aby som náhodou niekoho neurazila, ale stretla som sa s tým. Autor tam jednoducho dal problém, ktorý postupne schválne zhoršoval, len aby čitateľ pocítil nejakú ľútosť. Nie nepocítila som ju, lebo to bolo nezmyselné a absolútne silené. Pri takej Hooverovej vám tie slzičky vyskočia aj ak príbeh skončí šťastne, pretože ona píše úplne krásne a geniálne.

Vážne témy pri knihách sú podľa mňa v mnohých prípadoch veľmi dobrou voľbou, pretože autori ukazujú čitateľom problémy tejto doby a otvárajú im oči. Povedzme si pravdu. Mnohí ľudia si myslia, že keď niekto spácha samovraždu alebo berie drogy, tak to robí pre to, aby upútal pozornosť. Mnohokrát to však tak vôbec nie je. Mnohokrát napríklad tie drogy ani brať nechcú, ale proste musia, pretože ich telo to potrebuje. Možno nemajú peniaze alebo pevnú vôľu sa vyliečiť - viď. My deti zo stanice Zoo. Nedávno som čítala knihu  Thirteen Reasons Why, kde dievča spáchalo samovraždu. Áno, bolo to síce z dosť blbých dôvodov, ale vy nikdy neviete, ako nejaká urážka zapôsobí na daného človeka. Alebo hádka s nejakým kamarátom na každého zapôsobí úplne inak. Niekto si to vezme k srdcu možno inak ako vy. Práve v tejto knihe to bolo úžasne ukázané - ako dokážu maličkosti spôsobiť katastrofu. Domáce násilie je tiež často preberaná téma. Taktiež neviete, čo sa deje za zatvorenými dverami - možno to prežíva ja váš najlepší kamarát. Alebo, zamysleli ste sa niekedy na dejepise nad tým, aké katastrofy spôsobila vojna a ako to pôsobilo na ľudí? Som si istá, že nie, bol to predsa dejepis v škole. Pri knihách Ruty Sepetys sa to však dozviete a budete prekvapení, zlomení a ohromení. Určite si pamätáte základnú/strednú školu, kde sa objavila nejaká šikana. Keď ľudia vyhadzovali z kolektívu nejakého jedinca, posmievali sa mu a nadávali mu. To môže na človeku takisto zanechať nejaké následky. Vy proste neviete, ako to na neho pôsobí.

Podľa mňa autori spravia veľmi dobrú voľbu, keď si vyberú vážnu tému. Dokážu tým otvoriť čitateľovi oči, donútiť ho zamyslieť sa a podľa mňa by sa tieto knihy mali dostať do povinného čítania do škôl. Pretože to sú neskutočne silné a realistické príbehy, pri ktorých vám neraz budú behať zimomriavky po chrbte. Myslím si, že v literatúre sú tieto knihy fakt veľkým prínosom. Som veľmi rada, že sa dostali aj k nám na Slovensko a najmä Yoli sa rozhodlo takéto knihy vydávať. Nájdete v nich naozaj neuveriteľné príbehy, ktoré vás donútia zamyslieť sa a možno u niektorých prehodnotiť svoje konanie. U Slovartu napríklad tiež nájdete knihy tohto žánru, ale tie sú často zamerané práve na dospievanie, pubertu, všetky šialenosti, prvé lásky a sklamania a zážitky. Napríklad také Charlieho malé tajomstvá alebo Dám Ti aj slnko. Ja osobne mám všetky tieto príbehy veľmi rada, pretože niekedy dokážu naozaj zahriať pri srdiečku, inokedy rozplakať a niekedy hlavne potrebujete sňať tie ružové okuliare a pozrieť sa na problémy sveta realisticky. Tieto knihy vám k tomu dosť pomôžu a verte mi, že to určite nebudete ľutovať.

2 komentáre:

  1. Ťažké témy v knihách sú super. A rozhodne som tiež za to, aby niektoré patrili do povinného čítania, lebo v škole stále čítame staršie diela a možno to väčšinu ľudí odraďuje...
    No a áno, ťažké témy v knihách mi nevadia a rada o nich čítam. Je to vždy zaujímavé a koľkokrát lepšie čítanie ako nejaká iná kniha. Ale zasa, tak ako si povedala, sa to nesmie prehánať, lebo potom je to trápne a vôbec to nevyvolá v čitateľovi tie emócie, ktoré by to malo...
    Mnoho ľudí berie veľa vecí na ľahkú váhu a to je celkom škoda, lebo tie knihy sú neskutočným pokladom vrámci svetovej literatúry :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Veď práve, v škole sa čítajú diela, ktoré boli moderné za čias našich rodičov a starých rodičov, kedy sa písalo úplne inak a kvalita diela sa hodnotila úplne inak..keby skúsili dať niečo novšie, množstvo žiakov by určite zaujali.
      Veď práve...nechcem narážať na konkrétneho autora, aby som zas nevyvolávala nejaké hádky, ale minimálne ten jeden to preháňa :D minimálne :D
      Presne a mnohí ľudia by si otvorilo oči po prečítaní práve tých kníh :)

      Odstrániť