štvrtok 6. októbra 2016

Sůl moře


Autor: Ruta Sepetys
Originálny názov: Salt to the Sea
Počet strán: 352 
Rok vydania: 2016
Vydavateľstvo: CooBoo

Zima roku 1945.
Čtyři mladí lidé.
Čtyři tajemství.

Druhá světová válka chýlí ke konci, poblíž Východního Pruska se tisíce uprchlíků vydalo na pouť za svobodou a většina z nich má co skrývat. Mezi nimi i Joana, Emilia a Florian, jejichž cesty se zkřížily na lodi, která slibovala spásu. Jmenovala se Wilhelm Gustloff. Přišli každý odjinud, ale všechny je žene a pomalu dohání neštěstí, lži a… válka. Když se svoboda zdá na dosah, udeří tragédie. V tu chvíli je naprosto jedno, z které jste země a kultury či jaký je váš společenský status. Všech deset tisíc lidí na palubě bojuje za jedinou věc: Chtějí přežít.


Válka všechno zbavila barvy a nezbývalo po ní nic než šedivá bouře. 

Knihy Ruty Sepetysovej zbožňujem. Jej príbehy sú neskutočne krásne a silné a zároveň hrozivé. Čakala som od tejto knihy naozaj všeličo, ale že ma tak zlomí, to určite nie. Lebo po dočítaní som chcela plakať a hodiť tú knihu o stenu a vlastne ani sama neviem, čo ešte. 

V knihe sa stretnú príbehy štyroch hrdinov, pričom každý prišiel z úplne iného štátu. Každý si nesie vlastnú minulosť a vlastné tajomstvo. A každý z nich je úplne iný, spoločné majú len to, že utekajú od vojny. Joanu, Emiliu, Floriana, básnika aj Klausa som si neuveriteľne obľúbila, boli to tak skvelé postavy, plné života a humoru aj napriek tomu, čo mali za sebou a čo ich ešte len čakalo. Naopak Alfreda som si neobľúbila vôbec, bol mi neuveriteľne sympatický a bol to idiot. A jeho kapitoly ma ani moc nebavili. Ruta však vytvorila zmes rôznorodých postáv, ktoré sa nakoniec museli spojiť aby prežili a dostali sa preč. Všetci boli neskutočne silní, hrôzy, ktoré prežili boli katastrofálne, ale aj tak bojovali ďalej len aby si ochránili holý život. Ruta znovu ukázala hrôzy našej minulosti, brutálne spracované do jedného príbehu, ktorý vám naženie slzy do očí. Minulosti, ktorá sa môže hocikedy stať aj budúcnosťou, ak ľudia nedostanú rozum. 

Co se to s lidmi stalo? Dělala z nás válka zrůdy , nebo je probouzela zlo, jež v nás už tak dřímalo? 

Mám rada všetky autorkine knihy, ale táto je jednoznačne najlepšia a dostala ma najviac. Ruta znovu poukázala na ľudskú povahu a zamerala sa na charaktery jednotlivých postáv. Ukázala, akí môžu byť ľudia krutí a bezcitní, vlastne, akí naozaj boli počas tej vojny, ako sa správali k utečencom alebo Židom a vlastne všetkým, kto nebol nejaký vysokopostavený Nemec. A takisto sme videli aj brutalitu vojny a krutej zimy, kde mnohí umreli len kvôli tomu, že im bola zima alebo boli unavení. Zároveň sa však našli aj takí, ktorí boli ochotní pomôcť, darovať kúsok chleba, ošetriť zranenie alebo len objať. Toto je príbeh o nádeji na lepší život, lepší svet, o boji o holý život, o strate, strachu a silnom priateľstve, ktoré udržalo pokope absolútne neznámych ľudí. Ruta vie písať. A vie písať tak dokonale, že aj keď je toto viacmenej historické, tak ma dokázala zaujať a udržať si moju pozornosť až do konca. Nedokázala som tú knihu ani odložiť, zhltla som ju behom niekoľkých hodín a zlomila ma. Cítila som sa ako troska a nevedela som, čo ďalej, pretože som sa chcela vrátiť na začiatok a prečítať tento hrozný, ale zároveň krásny príbeh znovu od začiatku. Je vidno, ako autorka svojim knihám venuje množstvo času, pretože na toto potrebuje množstvo informácií, aby sa priblížila pravde. A to je na tomto príbehu to najsmutnejšie: je napísaný podľa skutočnosti. Postavy sú síce vymyslené, ale tá loď naozaj existovala, operácia Hannibal naozaj existovala a podobní ľudia takisto naozaj boli, či už tí dobrosrdeční alebo tí brutálni, takisto boli predsudky a nenávisť voči inej rase. 

Wilhelm Gustloff byla loď obtěžkaná ztracenými dušemi, jež počala válka. Usadily se jí v břiše a z ní se měla zrodit jejich svoboda. 

Neviem, čo mám ešte povedať. Toto bolo tak krásne a hrozné zároveň, brutálne a smutné, ale neskutočné. Vojna ľudí oberala o mnoho vecí a tu to môžete vidieť. Aj napriek takej hrozne téme to Ruta dokázala spestriť aspoň troškou humoru a peknými chvíľami. Táto kniha je ťažká, naozaj je emocionálne náročná a rozplače vás, takže si nachystajte balíček vreckoviek ešte predtým, ako začnete. A už asi len toľko, že by ste si mali prečítať všetky autorkine knihy, pretože sú absolútne úžasné a silné. Dúfam, že sa dočkáme ešte niečoho ďalšieho. 

2 komentáre:

  1. Ďalšia kniha o ktorej viem, že si ju musím prečítať... Krásna recenzia! Je vidieť, že ťa naozaj zasiahla a opísala si ju tak výnimočne, až som mala chuť si ju prečítať hneď teraz.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To teda musíš! Ďakujem. No veru ma zasiahla, veď uvidíš sama, ak ju budeš čítať.

      Odstrániť