sobota, 24. septembra 2016

Meč osudu


Autor: Andrzej Sapkowski
Originálny názov: Miecz przeznaczenia
Séria: Zaklínač
Diel: druhý
Počet strán: 384
Rok vydania: 2015
Vydavateľstvo: Plus

Meč osudu, brilantná fantasy Andrzeja Sapkowského, je plný tajomna a dobrodružstva. Geralt je sympatický bojovník proti zlu a všetkým jeho prejavom, pomáha ľuďom v zápase s temnotami a prikláňa sa zásadne na stranu rozumu, poznania a rešpektu voči prírode. Či už ide o boj s nebezpečným dopplerom, bytosťou schopnou meniť podobu podľa vybraného objektu, dobrodružstvo s morskou pannou, alebo o výpravu do Brokilonu, zázračného lesa dryád, v ktorom Geralt zachraňuje dievča Ciri, Zaklínač je pripravený konať. A hoci všade hlása odovzdanosť osudu, zároveň zdôrazňuje aktívnu úlohu človeka pri jeho napĺňaní.
Jeho odkaz znie: „Meč osudu má dve ostria. Jedným si ty.“


Posledné želanie bolo pre mňa obrovským prekvapením a bola som z neho nadšená. Od druhého dielu som čakala minimálne rovnako skvelé poviedky - svieže, akčné, vtipné. To, čoho som sa dočkala tak úplne nesplnilo moje očakávania. Pre mňa bol Meč osudu sklamaním. 

Kniha bola znovu zložená z viacerých poviedok o Geraltových dobrodružstvách. V jednotke to však boli len náhodné príbehy, kde niekoho zachránil, zatiaľ čo tu sa tie príbehy pomaly spájali a v niektorých veciach spolu súviseli. Musím povedať, že som čakala omnoho lepšie príbehy. Vezmime si prvú poviedku. Geralt išiel loviť draka. Lenže trištvrte poviedky tam len cestovali, do toho sa pochytil s pár ľuďmi, ktorí mu ukázal nenávisť a všetci mali okolo všetkého hrozne veľa rečí, aj Geralt samotný. Jednoducho, táto poviedka vám nedá absolútne nič. Neskutočne nudná a nezáživná a ten koniec bol totálna kravina. Ako vážne, keď som to dočítala, tak som si myslela, že si zo mňa autor robí srandu alebo čo. Chýbal tomu ten skvelý humor z jednotky, tá šťava a akcia. Druhá poviedka bola celkom fajn, taký dobrý priemer, ale tiež mi prišla totálne zbytočné a bez nejakého zmyslu. Áno, akcia tam bolo viac, ale tá tam bola totálne zbytočne natlačená. 

Geralt mlčal. Kedysi, pred rokmi, pred mnohými rokmi, ešte ako mladý zaklínač čakal v úkryte na mantichoru. A cítil, že mantichora sa blíži. Nevidel ju ani nepočul. Ale cítil. Nikdy na ten pocit nezabudol. A teraz pociťoval presne to isté. 

Tretia bola taká nudná, že si už teraz vôbec nepamätám, o čom vlastne vôbec bola. Viem len, že som začala preskakovať siahodlhé opisy a zbytočné natiahnuté, nepodstatné informácie a čítala len dialógy a priamu reč. Vtedy som už myslela, že tú knihu zavriem a dám definitívny koniec tejto sérii. Našťastie, štvrtý príbeh bol fakt super, ten som si užívala, pretože bol úžasne akčný, záhadný, plný tajomstiev a intríg. Takto mali vyzerať všetky príbehy v tejto knihe a bola by to neskutočne skvelá jazda, o ktorej by som hovorila ešte ďalší rok. Pri poslednej poviedke zas všetko išlo dolu vodou. Nebola celá zlá, ale miestami som sa neuveriteľne veľmi nudila, zase. Miestami to však bolo fantastické a ten koniec bol úžasný. Chvalabohu, že máme Blyskáča, ktorý asi všetky príbehy spestroval jeho sviežim humorom, trefnými hláškami a poznámkami a vtipnými pesničkami. Ciri som si taktiež veľmi obľúbila a som fakt veľmi zvedavá na pokračovanie, lebo vraj sa tam bude objavovať častejšie a je to skvelé. Kvôli nej vlastne idem pokračovať a dúfam, že sa to nebude niesť v takom monotónnom duchu, ako celá táto kniha, lebo prisahám, že skončím. Naozaj, táto kniha je v tejto sérii absolútne zbytočná. 

Blyskáč vedel, že málokto uverí príbehu, o ktorom rozpráva balada, ale nerobil si  z toho žaýkú hlavu. Vedel, že balady sa nepíšu preto, aby sa im uverilo, ale preto, aby dojímali. 

Počas celej knihy som dúfala, že sa to zlepší. Že aspoň na konci to naberie obrovské grády a budem tomu môcť dať vyššie hodnotenie. Áno, príbeh Geralta má obrovský potenciál, je v ňom plno mágie, intríg a tajomstiev, ktoré potrebujú byť odhalené. Ale toto sa autorovi naozaj nepodarilo. Zbytočné opisy, množstvo zbytočných informácií, vôbec som sa nedokázala do príbehu začítať a užívať si ho tak, ako som si užívala Posledné želanie. Toto bol taký slabší priemer a fakt dúfam, že trojka bude taká skvelá, ako sa hovorí. 


Za knihu veľmi pekne ďakujem internetovému kníhkupectvu Pre Školy.
Vy si ju môžete kúpiť TU

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára