piatok 8. júla 2016

Kroniky Narnie


Autor: C.S.Lewis
Originálny názov: The Chronicles of Narnia
Séria: Kroniky Narnie
Počet dielov: 7
Počet strán: 208+184+228+224+248+240+200
Rok vydania: 2016
Vydavateľstvo: Slovart

"Na našich pleciach leží údel sveta. Náš osud je osudom plným samoty a vysokých cieľov." 

Narnia. Krajina plná rozprávajúcich zvierat, mágie a na jej čele stojí obrovský lev. Nepochybujem, že ste o nej už počuli. Príbeh o Narnii uchvátil čitateľov po celom svete už pred rokmi, ale jej čaro pretrváva a ľudia ju stále čítajú. Najmä vďaka skvelým spomienkam, ktoré im táto séria priniesla. Knihy plné dobrodružstva a mágie, boja medzi dobrom a zlom si získali aj mňa. A ľutujem, že som sa k nim nedostala pred takými ôsmimi rokmi.
Podľa tejto knižnej predlohy vznikli aj filmy, ktoré však začínajú príbehom Lev, šatník a čarodejnica, pokračujú Princom Kaspiánom a končia Dobrodružstvami lode Ranný pútnik, čiže neviete, kde a ako to všetko začalo a ako sa to skončilo. A na to vám poslúžia tieto útle, krásne knižočky, ktoré v sebe skrývajú neuveriteľné príbehy mladých hrdinov.

Čarodejníkov synovec - 4*
Prvý diel tejto série sa nesie v duchu objavovania nového sveta. Príbeh rozpráva o mladom Digorym, ktorého strýko je čarodejník a Polly, ktorá sa s Digorym náhodne stretne v jedno leto. Obaja hrdinovia sú veľmi príjemní a sympatickí, inteligentní a bystrí a ako všetky deti aj zvedaví. Keď sa omylom ocitnú v pracovni Digoryho strýka, tak ich pošle do iného sveta, kam sa on sám bojí ísť. A tu sa začína úžasné dobrodružstvo plné nebezpečenstiev, mágie a starých intríg. Autor nám poskytuje skvelý náhľad do vzniku Narnie - kto boli prví panovníci, ako začali zvieratá rozprávať a ako sa objavilo prvé zlo v Narnii - čarodejnica Jádis. Digory a Polly však musia prísť na to, ako všetko napraviť a zachrániť. Ocitáme sa teda v trošku akčnom, ale tu najmä v magickom príbehu, spoznávame zákutia a históriu celej Narnie a ako sa vlastne Narnia ocitla v šatníku, do ktorého v druhej časti vstúpi Lucy. Od prvého dielu som čakala trochu nudnejší príbeh, ale to absolútne nie. Neustále sa niečo deje a vy si užívate náhľad do tých začiatkov.

"Raz kráľom Narnie, navždy kráľom Narnie." 


Lev, šatník a čarodejnica - 4,5*
V druhom pokračovaní sa prenášame o niekoľko rokov ďalej. V Narnii panuje krutá zima, ktorú zapríčinila Biela čarodejnica a v našom svete zúri vojna, tak Peter, Edmund, Susan a Lucy odchádzajú na vidiek k nejakému profesorovi. A tam milá Lucy objaví šatník, ktorý vedie priamo do Narnie. Tu sa teda začínajú dobrodružstvá štyroch súrodencov, ktoré sú naozaj nebezpečné, keďže po nich pátra aj samotná čarodejnica. Objavia sa tu absolútne nové postavy a bude ich tu mnoho - rodina bobrov, veveričky, fauni a množstvo ďalších bytostí. A hlavne noví hlavní hrdinovia, ktorých som si veľmi obľúbila. Až na Susan, ktorá bola vždy príliš chytrá, opatrná a nepríjemná. Musím poukázať na takého Edmunda, ktorého osobnosť prešla obrovskou zmenou. Z nepríjemného chlapca plného hnevu a sebaľútosti sa stal statočný a skvelý človek. Tak či tak bol vždy mojou obľúbenou postavou on. Celá zápletka je niečo fantastické a akčné, hrdinovia majú pred sebou ťažkú úlohu a my sa len budeme prizerať, ako ju splnia. Nebudete chcieť tú knihu pustiť z ruky, lebo budete zvedaví, ako to všetko nakoniec dopadne, či porazia Bielu čarodejnicu alebo nie. Pre mňa je toto jeden z najlepších dielov a jednoznačne má najkrajšiu obálku.

Kôň a jeho chlapec - 4,5*
Tentokrát sa ocitáme v Kalormene, v ríši susediacou s Narniou, kde je hlavným hrdinom Šasta, ktorého chce jeho nevlastný otec predať do otroctva. Nakoniec sa teda rozhodne ujsť aj s koňom Brejom, ktorý patril tarkánovi z Kalormenu. Myslela som si, že toto bude najnudnejší diel, lebo obálka pôsobí tak, že tam bude púšť a veľmi veľa putovania. Pre mňa je to však jeden z najlepších dielov. Hlavný hrdina Šasta bol fajn, aj keď bol niekedy hrozne ufňukaný. Mladá tarkánka Aravis sa mi naopak veľmi páčila, lebo bola odvážna a bystrá a vôbec sa nesprávala ako princeznička, ktorou v podstate bola. Nemôžem však povedať, že som k tým postavám mala nejaký extra silný vzťah. Naopak Brejo a Hwin (kone) sa mi veľmi páčili, lebo to všetko spestrovali sviežim humorom. V tejto knižke sa tiež dočkáte množstva akcie, spoznáte novú ríšu a jej zvyky, taktiež aj Arkierovo a na konci sa objaví aj niekoľko (aj keď dosť predvídateľných) zvratov. A navyše Kalormenčania majú vtipné mená a skončí sa to tiež dosť vtipne.

Bohužiaľ, jedna z nevýhod veľkých dobrodružstiev spočíva v tom, že ste pri nich často priveľmi napätí alebo uponáhľaní, aby ste si ich mohli vychutnať. 


Princ Kaspián - 4,5*
Pevensiovci sa znovu vracajú do Narnie, aby pomohli mladému princovi Kaspiánovi poraziť svojho strýka a ostatných Telmarčanov a získať trón, ktorého je dedičom. Lenže Narnia vyzerá úplne inak ako keď z nej odišli. Hrad Cair Paravel už neexistuje, sú z neho len zrúcaniny a celú Narniu obsadili Telmarčania, ktorí neveria v rozprávajúce zvieratá a už vôbec nie v Aslana. A tak si najprv vypočujeme Kaspiánov príbeh a potom sa začína veľké pátranie a boj o samotný trón. Kaspián bol skvelý a ja som si ho veľmi obľúbila, už len preto, že bol fakt rozumný a dal si poradiť a pomôcť. Vôbec sa netváril, že sám spasí svet, ako to väčšinou princovia robia. A táto kniha je fakticky jedna obrovská, akčná jazda.

Dobrodružstvá lode Ranný pútnik - 5*
Toto je jednoznačne najlepší diel série a hneď vám aj poviem prečo. Hlavnými hrdinami už nie je naša štvorica. Peter a Susan sú už starí na návrat do Narnie a tak sa vrátia len Edmund a Lucy, spolu s ich bratrancom Eustacom, aj keď neplánovane. A v príbehu sa ocitneme hneď na úžasnej Kaspiánovej lodi, pretože ide hľadať stratených lordov, ktorých jeho strýko úmyselne poslal do záhuby. Celý príbeh sa teda odohráva na lodi (mám rada pirátov a všetko čo sa toho týka). Autor dáva čitateľovi ešte lepší náhľad do Narnie, ocitáme sa na ostrovoch, či už nebezpečných, temných alebo krásnych. Eustace takisto ako osobnosť prešiel obrovskou zmenou k lepšiemu a hneď som ho mala omnoho radšej. A Ričipíp je jedna čertovsky skvelá a premyslená postava, ktorá má úžasný charakter a neskutočne spestruje celý príbeh. A tu už ide do tuhého, pretože je tu viac bitiek, viac nebezpečenstva a mnohokrát sa hrdinovia ocitnú v ohrození života.

...pekné rána zvyčajne veštia daždivé popoludnie, a nikto nesmie čakať, že dobré časy pretrvajú naveky. 


Strieborná stolička - 3,5*
Tento diel bol pre mňa dosť veľkým sklamaním. Už aj Ed a Lucy sú starí na návrat do Narnie, tak prichádza len Eustace a jeho kamarátka Jill. Jill sa mi vôbec, ale vôbec nepáčila, hrozne mi nesadla a bolo mi fakt jedno, čo sa s ňou stane. Aslan im dal za úlohu nájsť strateného princa Riliána, Kaspiánovho syna, ktorý pred rokmi odišiel na sever a už sa nevrátil. Honba za strateným princom sa však ukáže ako obrovská nuda. Aspoň pre čitateľa. Celý čas sa to neskutočne vlečie a nedeje sa tam nič zaujímavé. Navyše je to ohromne predvídateľné, takže som hneď vedela, ako to skončí. A aj ten koniec, ktorý mal byť akčný, bol len taký...meh. Proste len aby sa nepovedalo. Prišlo mi to dosť nepremyslene strieskané dokopy.

Posledný boj - 3,5*
Pôvodne to bolo 4 až 5*, ale pri písaní tejto recenzie, keď som sa nad tým hlbšie zamyslela, tak som musela zmeniť to hodnotenie. Nápad celkovej zápletky s tým, že sa niekto vydáva za falošného Aslana vyzeral sľubne, lenže, keď prišlo k tomu, ako a prečo sa za toho Aslana vydáva, tak to bola dobrá blbosť. Keď si to odmyslím, tak časti, kde kráľ, Jill a Eustace plánovali a utekali a sledovali a bojovali boli fakt pecka. Tie sa mi neskutočne veľmi páčili a fakt som si ich užívala. Ale ten koniec bol zase dobrá blbosť. Áno, bol síce nečakaný, ale knižke pre deti sa fakt nehodí. Jednoducho to bolo až moc. A nikdy som si nepredstavovala, že to skončí hentak. V konečnom dôsledku som teda aj z tohto dosť sklamaná.

Jeho duša bola totiž plná trúfalých nádejí, útokov na život a na smrť a posledných útočisk, z ktorých už niet kam ujsť. 

Som rada, že som sa aj ja konečne dostala k tomuto skvelému a magickému príbehu, ktorý očaril toľko čitateľov. C.S. Lewis má neuveriteľnú fantáziu a vytvoril naozaj fantastický príbeh, ktorý si jednoducho nedokážete nezamilovať plný mágie, úžasných postáv, neuveriteľnej a silnej súrodeneckej lásky, jednoducho je tu všetko od fantastiky až po nejaké ponaučenia. Jeho štýl písania je hrozne svieži a číta sa nehorázne rýchlo. Narnia sa u mňa stala jednou z najlepších sérií a som si istá, že sa k nej budem vracať. Aj keď tie posledné diely boli máličko nevydarené a kľudne to mohlo skončiť päťkou. Nepochybujem o tom, že si knihu aj vy zamilujete, či už ste mladí alebo starí, toto je klasika, ktorá vás chytí za srdce. A vôbec vám nebude vadiť, že je to trochu detské.

Za možnosť prečítať si túto sériu ďakujem vydavateľstvu Slovart
Vy si tento prenádherný box môžete kúpiť TU

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára