streda 8. júna 2016

Slovart oslavuje 25 rokov a ostatné kecy


Začnem tými ostatnými kecami. Ľudia, nestíham. Ja tak hrozne nič nestíham, na blogu pribudnú články raz za týždeň, projekt 10 knižných dní nebol už asi tri týždne, recenziu som naposledy písala niekedy pred mesiacom, mám napísaných cez 14 recenzií, ale nestíham ich ani len zverejňovať. A veľmi sa vám za to ospravedlňujem a sľubujem, že už sa to zlepší. Dúfam. A teraz k tomu, čo je skutočným zámerom tohto článku:


Naše skvelé vydavateľstvo Slovart oslavuje neuveriteľných 25 rokov! A na počesť toho sa rozhodli vydať niekoľko klasík ako Alica v Krajine zázrakov, Narniu v nádhernom boxe, Stopárovho sprievodcu galaxiou ako jednu obrovskú, hrubú knihu, ktorou keby niekomu uvalíte, tak mu celkom dosť ublížite a mnoho mnoho ďalších. A vďaka tomu som sa aj ja rozhodla vám predstaviť niekoľko (konkrétne 10) pre mňa najlepších kníh, práve z tohto vydavateľstva. Nehádzala som ich do poradia, jednoducho je to moja topka desiatich a je jedno či je daná kniha na 1. alebo 10. mieste. Takže nech sa páči:

Trón zo skla
Určite ste už o tejto knihe/sérii počuli. A ja som ju tiež neraz ospevovala. A tak som tu zas. Trón zo skla je jedna z najlepších kníh, aké som kedy čítala. Pretože hlavná hrdinka Celaena Sardothien je neskutočná, totálne pecková a zamilujete si ju. Pretože Sarah J. Maas vytvorila jeden obrovský, krásny, magický a zároveň aj krutý svet, kde sa bojuje a bojuje a bojuje. Pretože v pokračovaniach sa príbeh stále viac a viac rozvíja a motá a nikdy neviete, čo vás ďalej čaká. Pretože jedna parádna čarodejnica Manon Blackbeak to parádne oživí so svojimi kapitolami. A pretože Chaol, Chaol, Chaol, Chaol. Chaol a Dorian.

Sabriel
Máte radi poriadnu fantasy? Tak Slovart nezaháľal ani s týmto. Sabriel síce vyšla v originále pred 20-timi či koľkými rokmi, ale u nás je to stále viacmenej novinkou a veľmi obľúbenou fantasy. Garth Nix je ďalší z autorov, ktorí vytvorili totálne skvelý, premyslený a magický svet. Tu by sa dalo hovoriť priam o čiernej mágii, keďže Nekromancia nie je moc dobrá. Ale ako vidíte, tak prišiel s niečím parádnym a neokukaným a využil to perfektne. Možno si neobľúbite Sabriel alebo Brúsika (Brúsika som veru rada nemala), ale určite vám v srdci ostane aspoň rozprávajúca mačka - Mačiak. Zaujíma vás, ako to je s prebúdzaním mŕtvych? Ako to vyzerá v Smrti? Sabriel vám o tom dosť napovie a vy budete spolu s ňou objavovať nebezpečné zákutia celej Nekromancie a bojovať vo vojne, ktorú vôbec nemusí prežiť.

Dám Ti aj slnko
Teraz chvíľu kašlem na fantasy a nadprirodzeno, lebo Slovart vydáva aj knihy, ktoré vás donútia plakať. A Jandy Nelson to veru dokáže. Jej príbeh hovorí o dvoch súrodencoch, ktorí boli priateľmi, ale prišla puberta a už sa od seba vzdialili. A teraz si k sebe musia znovu nájsť cestu. Jandy Nelson píše o krásnej súrodeneckej láske, šťastí, sklamaniach, prvých vzťahoch a bozkoch, o umení. A všetko dokopy to vytvorilo takú silnú a krásnu knihu, ktorá vám zostane v mysli ešte veľmi dlho. Táto kniha je plná života a farieb, pocitov a emócií a vy budete všetko prežívať s hlavnými hrdinami. Všetko to ešte spestrujú menšie ilustrácie po stranách, niektoré citáty, veľmi pekné myšlienky a svieži humor. Hovorím vám to znovu: Toto si proste musíte prečítať.

Kam zmizla Aljaška
Na vine sú hviezdy, Papierové mestá, Poučka o podstate predvídateľnosti Katherín - všetky tieto knihy vám určite niečo hovoria. Milovaný John Green, ktorý očaril všetkých. Mňa však nie týmito knihami. Keď som však siahla po Aljaške ako po poslednej šanci, zostala som veľmi milo prekvapená a nadšená. Toto bol fantastický tínedžerský príbeh plný kanadských žartíkov a prvých skúseností asi vo všetkom. Postavy si jednoznačne obľúbite, aj napriek tomu, že podaktorí sú divní alebo strelení, hlavný hrdina bol skvelým rozprávačom a na konci si možno aj máličko poplačete.

Detektív kostlivec: Žezlo Prastarých
Nehovorí už názov za všetko? Kto by predsa odolal chodiacej a žijúcej kostre, ktorá má životný elán ako malé dieťa? Kolohnát Lahoda vás vezme do jeho príbehu, ktorý je tak parádny a neskutočne strelený, že si ho proste zamilujete. Áno, kniha je síce pre trochu mladšie vekové kategórie, lenže aj pre vás to môže byť oddychové čítanie ako stvorené. Nechýba tam mágia ani skvelí zloduchovia. Hlavná hrdinka je taktiež skvelá a naše detektívne eso to všetko úžasne zaklincuje jeho neuveriteľne vtipnými hláškami a plánmi. Pri niektorých častiach sa budete chytať za brucho, pretože neviem, ako na to Derek Landy prišiel, ale je to niečo neskutočné. Osobne si myslím, že to písal pod vplyvom, lebo čistú myseľ také somariny nenapadnú.

Lockwood a spol.: Vreštiace schodisko
Chcete sa báť? Prečítajte si prípady agentúry Lockwood a spol. A čítajte to večer. Hneď budete mať pocit, že vám v tej tme niekto behá po dome alebo keď niečo zavŕzga, pukne, padne, tak vyskočíte od strachu zo stoličky. Tú napätú a strašidelnú atmosféru tiež spestruje skvelý humor a veľkým plusom je, že postavy sú absolútne skvelé a výnimočné. Každá má svoj charakter, svoju minulosť a tajomstvá. A ak pozeráte Supernatural, tak to je len veľkým plusom, pretože to vás táto kniha bude určite baviť. Lebo lovenie duchov je parádne.
My ostatní tu len tak žijeme
Viete, čo je na tejto knihe najviac super? Svieti v tme a ja sa z toho aj po toľkom čase teším ako malé decko! Toto je najneobyčajnejšia kniha, akú som kedy čítala. Fakticky, písať o ľuďoch, ktorí nie sú tí vyvolení môže napadnúť len Patricka Nessa. A bolo to fakt neskutočné. Lebo nikto nezachraňoval svet a nebojoval so zlom. Hlavné postavy sa obávali hlavne maturity, sklamania z lásky. Žiadni vyvolení, proste len obyčajní ľudia, ako my všetci. Bolo to tak úžasne napísané, že som si myslela, že keď tú knihu prečítam, tak začnem znovu od začiatku. A dookola. Fakt, takúto nezvyčajnú a originálnu knihu len tak hocikde nenájdete, takže určite jej dajte šancu. A aj všetkému od Nessa.


Charlieho malé tajomstvá
Mám pocit, že toto je srdcovkou každého knihomoľa. Lenže drvivá väčšina to čítala už v tom prvom vydaní. Ale Naty sa k tomu nikdy nedokázala dokopať a to bola asi najväčšia chyba. Charlieho príbeh je niečo úžasné, plné sklamaní, lásky, nádeje, smutných aj pekných spomienok, proste celého obdobia puberty. Keby som to čítala, keď som mala 15, tak by som Charliemu rozumela omnoho viac, ako teraz. Lebo teraz si poviem, že to je už všetko za mnou. Vtedy by som to s ním prežívala a cítila presne to, čo on. Tiež som išla na strednú školu a zažila všetky jeho pocity. Ale to je doba dávno minulá a teraz len viem, že raz som sa tak určite cítila. Ale Charlieho aj tak čítajte. Táto maličká, útla knižočka v sebe skrýva jeden silný a krásny príbeh, ktorý si nemôžete nechať ujsť a zamilujete si ho.

Pekelné stroje: Mechanický anjel
To mi pripomína, že by som si mala dať re-reading. Whatever. Cassandra a jej Tieňolovci sú teraz známi už každému. Mňa však neohúrila jej Nástrojmi smrteľníkov tak, ako Pekelnými strojmi, ktoré u mňa zabodovali na plnej čiare. Viete, inteligentná hrdinka, bitky, bitky, bitky, démoni, Will, Will, Will. A tak ďalej. A ešte podstatná vec: viktoriánsky Londýn. Yay! Takže áno, toto je ďalšia séria, ktorej musíte dať šancu, pretože je to plné nielen bojov, ale mnohých krásnych myšlienok, lásky, neskutočného priateľstva, ktoré trvá až za hrob a všetkého, čo poriadna kniha/séria potrebuje mať. A navyše, teraz je dotlač a vychádza s máličko upravenými obálkami.

Upírska akadémia
Nemohla by som písať tento článok, keby som tu nespomenula aspoň jednu knihu z tejto série. Lebo práve s ňou som zažívala toľko pocitov a šokov a prekvapení, že to nedokážem ani spočítať. Zamilovala som sa od prvej strany. Rose Hathaway je jedna z najlepších a najpeckovejších hlavných hrdiniek, aké knižný svet poznal. Inteligentná, šialená, ironická s úžasne podrezaným jazykom, zároveň však v srdci dobrá a milujúca. Jej hlášky si zamilujete a spolu s ňou budete nakopávať zadky všetkým naokolo. A potom zase Adrian, Adrian, Adrian, ktorý je totálne božský. Takže nie, nebojte sa, toto nie je druhý Twilight s trblietajúcimi sa upírmi (ospravedlňujem sa všetkým fanúšikom, neberte to osobne, nemám ho proste rada), ale jedna akčná a fantastická séria, kde hlavnú rolu zohrávajú zväčša dampíri. A to mi pripomína, že aj tu by sa zišiel re-reading.

BONUS: Tvory a netvory, Magické miesta z filmov
A samozrejme, čo by som to bola za fanúšičku, keby som sem nedala tieto megafantasticky bombové knihy k HP? Lebo oni sú neskutočne parádne. Dozviete sa mnoho zaujímavých informácií, ktoré ste doteraz nevedeli, vrátite sa na miesta, kde ste sa spolu s Harrym túlali a zdržiavali, zaspomínate na celý príbeh mladého čarodejníka. Pretože tie ilustrácie sú neskutočne krásne. A ja to nedokážem vyjadriť slovami, pretože to musíte vidieť na vlastné oči. Ale ja som z týchto knižiek tak hrozne nadšená. A vy, ak ste rovnaký fanatici ako ja, tak z nich budete nadšení úplne rovnako. Sláva Slovartu, že ich vydáva.

A toto moji milí, je len hŕstka kníh, ktoré by ste si mali od Slovartu prečítať. Pre mňa vždy boli a stále sú najlepším vydavateľstvom, pretože mne sadnú asi s každou knihou, ktorá u nich vyšla a je radosť ich čítať. Takže len toľko, že bodaj by Slovart vydržal ďalších 25 rokov a ešte viac.

2 komentáre:

  1. Skvelý výber :) Väčšina z nich sú aj moje topky ;)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Vďaka :) Som rada, že nie som jediná :D

      Odstrániť