štvrtok 5. mája 2016

Katova revolúcia


Autor: Eoin Colfer
Originálny názov: W.A.R.P: The Hangman's revolution
Séria: P.A.S.C.A
Diel: druhý
Počet strán: 344
Rok vydania: 2016
Vydavateľstvo: Slovart

Sedemnásťročná agentka Chevie Savanová sa vracia do súčasnosti po časopriestorovom výlete do viktoriánskej éry. V súčasnej Európe je však všetko inak. Pri moci je militantné fašistické hnutie, ktoré drží obyvateľov starého kontinentu v šachu vyhrážkami a hrôzovládou. Za obeť im padol aj vynálezca časostroja profesor Smart a Chevie opäť hľadá útočisko v minulosti. Zmena však zasiahla aj minulosť, kde Rileyho prenasledujú futuristickí vojaci. Chevie a Riley si ako jediní pamätajú, ako by minulosť, prítomnosť a budúcnosť mali vyzerať, a je len na nich, aby zastavili plukovníka Boxa, ktorý chce zničiť svet.

Svet sa zmenil. Odkedy sa Chevie vrátila do svojho času, všetko je inak. Londýn nemá kráľovnú ani parlament, len Blahoslaveného plukovníka Boxa, ktorého ľudia považujú za samotného Boha. Lenže ako sa to stalo? Čo sa vo viktoriánskom Londýne zmenilo? Kto okrem Chevie a Rileyho vie o časovej kapsuli? 

Poviem pravdu, čakala som niečo viac. Prvý diel sa mi dosť páčil a čakala som, že autor to napíše ešte lepšie, pridá viac parádnej akcie a cestovania časom. Ako vždy, začnem tým, čo bolo zlé. V prvom rade to boli opisy. Totálne zdĺhavé a zbytočné opisy, ktoré ma jedine nudili a nedali mi absolútne nič. Zbožňujem viktoriánsky Londýn, ale toto bolo proste moc. Keby ich tam bolo menej a viac samotného deja, kniha by bola úplne na inej úrovni. Chevie a Riley sú stále rovnako skvelá dvojka a chvalabohu Riley trochu dospel a uvažuje o dosť racionálnejšie. Taktiež sa mi ako postava páčil aj Malarkey (dúfam, že tak sa to píše), ktorý bol síce podvodník a klamár a možno aj vrah, ale mal štýl. Autor nám v tejto knihe dal šancu viac spoznať jeho postavy a ich minulosť a to bolo na jednu stranu fakt užitočné, ale na druhú stranu, keby sa nimi zaoberal menej a zbytočne to nenaťahoval, znovu mohol celý príbeh vyzerať úplne inak.

Viktoriánsky Londýn nebol milý k návštevníkom. Vlákal ich do očareného labyrintu s nejasným rozprávkovým prísľubom ulíc dláždených zlatom a potom ich obral o peniaze v korheľniach a ópiových brlohoch. 


Colferovi však treba uznať, že cestovanie časom má naozaj parádne premyslené a na tento nápad využíva všetku fantáziu, ktorú má. Všetko má v jeho príbehu svoje miesto, svoju určitú a dôležitú úlohu a keď niekto ten systém skazí, tak to kľudne môže doviesť svet do záhuby. V recenzii na prvý diel som sa sťažovala, že mi tam chýbala akcia a že bola podaná hrozne umelo. V tejto knihe sa to rapídne zmenilo. Neviem, čo sa stalo autorovi, ale akčných momentov tu bolo omnoho, omnoho viac a boli podané tak fantasticky, že som si to užívala plnými dúškami. Ktorákoľvek bitka, maličká alebo veľká, bola napísaná tak úžasne. A samozrejme, čo by to bolo za knihu, keby tam neboli vtipné momenty? Ridley a Chevie sú obaja absolútne odlišní. Ridley sa nerozumie Chevienmu svetu a to z neho robí nechápavého voči našim vynálezom a to je neskutočne vtipné. A Hromové mačky boli tiež skvelé. Nemala som ich rada, ale sú to skvelé a premyslené postavy, ktoré ten príbeh dosť okorenili. Každopádne, medzi tými rozsiahlymi opismi nájdete skvelé akčné momenty a aspoň to ten príbeh posúva dopredu. A záver knihy a ten, ako sa vraví "posledný boj" bol totálne mega. Obrovská akcia, obrovské stroje, neskutočná bitka. Proste, užijete si to. A u mňa to ten koniec fakt zachránil. Nebyť jeho, tak tú knihu hodnotím úplne inak. A Colferov štýl písania je tiež super a svieži, takže možno vy sa nudiť nebudete. Môj jediný problém boli opisy, pri ktorých som sa totálne hrozne moc nudila a nemala chuť tú knihu ani dočítať.

A títo vojaci možno zostanú prekvapení, ako dobre vie bojovať, veď Rileyho vytrénoval jeho niekdajší učiteľ Albert Garrick. 

Netvrdím, že táto kniha je zlá. To vôbec nie. Má originálny nápad a skvelý príbeh, ale strašné opisy. Cestovanie časom nie je ľahká téma, ale Colfer to zvláda ľavou zadnou a niekedy ma naozaj udivuje. Dokáže prísť s niečím úplne novým a premysleným a tým tento príbeh je. Vymyslel skvelé postavy, z ktorých srší život, každý má svoju minulosť a počas príbehu sa všetci neustále menia a vyvíjajú. Vôbec nepochybujem, že vás autor očarí. A verím tomu, že sa bude čím ďalej, tým viac zlepšovať. Tento príbeh možno nie je majstrovské dielo, ale nájde si mnoho čitateľov, ktorí ho budú milovať. Je mi len ľúto, že ja to nie som.


Za knihu veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Slovart
Vy môžete spolu s Chevie navštíviť viktoriánsky Londýn TU

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára