streda 6. apríla 2016

Charlieho malé tajomstvá


Autor: Stephen Chbosky
Originálny názov: The perks of being a wallflower
Počet strán: 208
Rok vydania: 2012/s novou obálkou 2016
Vydavateľstvo: Slovart

Charlieho malé tajomstvá sú o dospievaní. Charlieho listy sú oveľa intímnejšie ako denník, sú smutné aj veselé, tragické aj komické. Nevieme kde žije, nevieme komu píše, vieme však o svete, o ktorom píše. Snaží sa žiť svoj život najlepšie ako vie, no zároveň uteká pred jeho nástrahami a dostáva sa do sveta prvých rande, rodinných drám a nových priateľov. Sveta sexu, drog a kultovej Rocky Horror Picture Show, sveta, v ktorom je potrebná len úžasná pieseň na úžasnej ceste k nekonečnosti.

Toto je teda môj život. Chcem, aby si vedel, že som aj smutný, aj šťastný a že sa stále snažím zistiť, ako by to vlastne malo byť. 

Charlieho malé tajomstvá - všetkými milovaná kniha, ktorá ohúrila tisícky čitateľov po celom svete. Najmä svojou obdivuhodnou realistickosťou a skvelým pohľadom na dospievanie mladého chalana, ktorý práve nastupuje na strednú školu a skúša nové veci. Nechápem, prečo som čítanie odkladala tri roky. Pretože, áno, tri roky ma tu na poličke strašila anglická verzia a keď som ju už aj čítať začala, tak mi do toho niečo prišlo a kniha musela ísť bokom. Nevrátila som sa k nej, čo teraz neskutočne ľutujem. Ale povedzme si pravdu, tejto novej obálke sa proste nedalo odolať. 

Príbeh rozpráva šestnásťročný Charlie, ktorého čaká prvý rok strednej školy, ktorý sa nakoniec ukáže ako veľmi pestrý. Výhodou je, že môžeme dospievanie vidieť z úplne inej perspektívy, keďže hlavným hrdinom je práve chlapec. Žiadne veci typu: "Preboha, on je taký pekný. A tie jeho oči. Umieram z neho. Pozrel sa na mňa, potrebujem sanitku." A veď to poznáte, pri tých väčšine ženských hrdiniek, ktoré riešia len tieto veci. Charlie je divný, ale nie v tom zlom slova zmysle. Proste je to hrozne zlaté, aký je divný. Jeho najlepší kamarát spáchal samovraždu a odvtedy nemá priateľov a píše listy neznámemu priateľovi, čo mu poradila psychologička (myslím). Ale stredná škola mu ponúkne množstvo nových skúseností a príležitostí a je už len na Charliem, či im dá šancu. 

Neviem, ako dlho ešte vydržím bez priateľa. Dokázal som to celkom v pohode, ale to bolo ešte predtým, než som zistil, aké to je. Niekedy je oveľa jednoduchšie žiť v nevedomosti. 

Do života mu vstúpia Sam a Patrick. Zohratá dvojka nevlastných súrodencov, ktorí mu ukážu svet futbalu, diskoték, drog, alkoholu a sexu. Charlieho príbeh je skvelý v tom, že v listoch píše všetko. Od vtipných zážitkoch až po trápne, depresívne alebo intímne situácie, ktoré prežil. Je absolútne úprimný a jeho príbeh je totálne realistický, krásny, tragikomický, plný puberty a dospievania a skúšania nových vecí, spoznávania samého seba a svojho okolia, taktiež svojich citov a emócií. Výhodou je, že Charlie je knihomoľ a má veľmi rád hudbu, čiže v knihe sa objavia aj názvy známych aj menej známych kníh aj pesničiek či celých albumov. Autor má u mňa obrovské plus, pretože sa dokázal neskutočne vyhrať so slovami a vyjadrovaním Charlieho a takisto aj s jeho pocitmi a myšlienkami, ktoré boli miestami dosť chaotické. Ale často plné úvah, názorov alebo jednoduchého konštatovania reality. A pútavý štýl písania a svieži humor pri niektorých situáciách tomu dodával neskutočný nádych  a vy ste mali pocit, že vy ste Charlie, vy píšete tie listy. Mnohokrát sa čitateľ stotožní s jeho pocitmi, či už zo strednej školy alebo z nejakej situácia, ktorá sa stala u nich doma. Pravdupovediac, keby som knihu čítala pred tými troma rokmi, bola by som z nej totálne namäkko a čítala by som ju stále dookola. Nevravím, že teraz sa mi nepáčila, ale vtedy by ma to úplne inak ovplyvnilo. Aj tak som ju však teraz nečítala poslednýkrát. 

Naše interné žartíky už neboli žartíkmi. Stali sa z nich príhody. Nikto nevyťahoval nadávky alebo nepríjemné chvíle. A nikto nebol smutný, lebo nostalgia nám pomáhala odďaľovať zajtrajšok. 

Charlieho malé tajomstvá je síce útla knižočka, ale skrýva obrovský a výnimočný príbeh, ktorý vás jednoducho chytí na za srdce. V mojom prípade to zas neplatí, ale vy sa budete smiať a plakať a znovu smiať a zase plakať, pretože je to tak smutné a zároveň tak úžasné a vtipné. Toto je tak neskutočný príbeh o silných priateľstvách a rodine, začiatkoch a koncoch, krutej realite a skvelých zážitkoch a spomienkach. A o knihách, pretože tie sú pre Charlieho veľmi dôležité. A verte či nie, táto kniha sa vám proste páčiť bude!


Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Slovart.
Vy si ju s touto skvelou novou obálkou môžete kúpiť TU.

4 komentáre:

  1. Moc pěkná recenze! :) Kniha se mi též moc líbila - i když nepatří k mým oblíbeným žánrům, autorlv styl a myšlenky skryté mezi řádky mě fakt oslovily :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jop, ja tiež väčšinou takéto nečítam, ale toto bolo fakt skvelé :)

      Odstrániť
  2. Táto kniha bola super :) Ale myslím, že 1. obálka sa mi asi páčila viac 8) Mala také čaro v sebe. To bola ešte knižka, ktorú som náhodou našla v našej knižnici, čo bol skvost, že tam mali niečo nové 8D a film sa mi tiež veľmi páčil 8)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Na mňa viac práveže zapôsobila viac práve táto :) Áno, film bol taktiež hrozne skvelý :)

      Odstrániť