piatok 26. februára 2016

Pán věže


Autor: Anthony Ryan
Originálny názov: Tower Lord
Séria: Stín krkavce
Diel: druhý
Počet strán: 672 
Rok vydania: 2015
Vydavateľstvo: Host

Tváří v tvář hrozbě musí i ta nejváhavější ruka nakonec pozvednout meč.
Vélin Al Sorna je unavený z války. Ve službách Sjednoceného království a Víry prošel bezpočtem bitev. Jedinou odměnou mu však byla ztráta lásky, smrt přátel a zrada krále. Po pěti letech v alpírském žaláři touží po návratu domů a klidném životě bez válek a vražd.
Revinou jedinou touhou je však vrazit Vélinovi na uvítanou v rodné zemi nůž do srdce. Zničil její rodinu i její život. Nic ji neodradí od krvavé pomsty – dokonce ani hrozba vpádu nejmocnějšího nepřítele, jakému kdy království čelilo.
Jakmile však vzplanou válečné ohně, z protivníků se stávají spojenci, a co bylo dříve pravdou, mění se v lež. Pokud má být království zachráněno, musí Reva přijmout budoucnost, jakou si nepředstavovala, a Vélin se musí znovu ponořit do minulosti, kterou by nejraději pohřbil.


Myslím, že si pamätáte, ako som takmer pred rokom zverejnila recenziu na knihu Píseň krve a ak ste ju čítali, tak viete, že som bola absolútne nadšená a veľmi som sa tešila na pokračovania. A hľa! Teraz som tu s recenziou na Pána věže, ktorý síce nebol až taký dobrý ako jednotka, ale predsa len má v sebe stále obrovské čaro. 

Ako je už zjavné z anotácie, príbeh sa odohráva o päť rokov neskôr, Vélin je zmenený, opustil Šiesty rád a priamo z väzenia sa chce len vrátiť domov. Lenže veci sa skomplikujú a znovu bude musieť bojovať a žiť vojnou. Kráľ ho pošle do Severných provincií, aby zastúpil bývalého Pána veže, ale nie je všetko také jednoduché, ako sa zdá. Výraznou postavou je takisto Reva, ktorá chce pomstiť smrť svojho otca tým, že Vélina zabije. Reva bola skvelá, šikovná, bojovná a inteligentná, aj keď miestami celkom dosť tvrdohlavá, čo nebolo vždy dobré. A potom je tu princezná Lyrna a Vélinov kamarát zo Šiesteho rádu, ktorý sa však po vojne dostal do menších problémov, Fernis. Tieto štyri postavy boli tými hlavnými a mohli sme čítať príbeh zo všetkých štyroch pohľadov, keďže tentokrát nebojovali bok po boku, ale každý sa ocitol na úplne inom mieste. Nie som si istá, či to striedanie pohľadov knihe pomohlo, povedala by som, že jej to skôr ubralo na kvalite. Vélinova a Revina časť ma bavili a veľmi, ale pri Lyrne a Fernisovi som sa niekedy dosť nudila. Samozrejme, bez toho by ten príbeh asi zostal jednotvárny a čitateľ by sa nedozvedel, čo sa deje s ostatnými postavami. Takže áno, na jednu stranu to na knihe berie, ale na druhú stranu je to skvelým spestrením a čitateľ dokáže lepšie pochopiť určité situácie. 

Vélin odněkud uslyšel smích a uvědomil si, že to je jeho vlastní. Pod nosem také ucítil pramínek krve, což mu prozradilo, že už zpíval dost dlouho. 

Zatiaľ, čo ma Píseň krve bavila už od začiatku a nikdy som ju nechcela odložiť, Pán věže bol oproti tomu o dosť slabším čítaním a nemala som potrebu zisťovať, čo bude ďalej. Aj keď, teraz nad tým tak uvažujem, tak nejaké časti by sa určite našli. Nemôžem povedať, že to nebolo zaujímavým čítaním, pretože to zaujímavé bolo. Ale prvých 200 strán sa nestalo takmer vôbec nič a to ničnerobenie ma ubíjalo. Potom sa to už začalo rozbiehať a na tých posledných 100 stranách to bola neskutočná pecka. Výhoda bola, že autor nám predstavil aj povahy ostatných postáv. Čitateľ sa môže dozvedieť, že princezná Lyrna nie je princeznou, za akú by ste ju považovali, ale že je naozaj inteligentná a múdra a dokáže uvažovať s chladnou hlavou alebo taká Reva takisto nie je stroj na zabíjanie, ale normálne dievča, ktoré len malo ťažké detstvo. Táto séria obsahuje neskutočne veľa postáv a občas v nich máte naozaj chaos, veď aj ja som celkom mala. Mnohých som si nepamätala a na to vám tu úžasne pomôže zoznam postáv, ktorý je vzadu v knihe. Anthony Ryan má neskutočnú fantáziu, ktorú aj v tejto knihe perfektne využil a vytvoril zápletku, ktorá vás bude mátať, až kým nedostanete všetky odpovede. A v tejto knihe ich určite nedostanete. Nie, autor sa neunúva nič vysvetliť, on len odhalí ďalšie otázky a určite sa teraz niekde v kúte škodoradostne smeje. Mytológia tohto sveta je proste wow. Mnoho národov a kmeňov, ktoré ste v prvej knihe nemali šancu spoznať, ale tu ich autor priblížil a budete pozerať, ako úžasne ich od seba dokázal odlíšiť. A tých posledných 100 strán, ľudia moji, Vélin v plnom nasadení stojí za to a Reva tiež. Ona je tak geniálna strategička a uvažuje obdivuhodne. 

Zatímco se kapitáni dál přeli, rozvázal uzly a vybalil meč. Když sevřel pochvu v dlani, píseň se vzedmula radostí. Meč mu padl do ruky jako ulitý. Jakmile si ho připjal na záda a pocítil jeho známou tíhu, uvědomil si, že hlady je druhů umlkly. 

Áno, táto kniha má svoje muchy a drobné chybičky, ale aj napriek tomu vás očarí. Oceníte to napätie, v ktorom budete počas čítania, ten tajomný dej a udalosti, ktoré autor nevysvetlí a tie perfektne opísané boje, pri ktorých sa budete cítiť akoby ste vy boli Vélin, Reva, Frentis alebo Lyrna. Ryan vie podať príbeh úžasne, je skvelý rozprávač a píše neskutočne pútavo a vie naservírovať prekvapenia a zvraty. A držať vás v napätí, samozrejme. Jednoznačne je toto jedna z najlepších fantasy, aké som kedy čítala. Neviem sa dočkať, keď si prečítam tretí diel a dozviem sa, ako to všetko vlastne skončí. Milovníci fantasy: toto musíte čítať! Takýto prepracovaný svet a príbeh sa len tak niekde nevidí.


Za knihu veľmi pekne ďakujem internetovému kníhkupectvu Pre Školy
Vy si ju môžete kúpiť TU.

2 komentáre:

  1. Jo jo, taky se mi první díl líbil více, byla jsem z něj úplně nadšená :-) Ale i tak si myslím, že je to pořád dost čtivá a kvalitní fantasy, takže jsem zvědavá, co si pro nás autor přichystá ve třetím díle :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To teda je :) Pre mňa určite jedna z najlepších :) Takisto som zvedavá, čím ešte prekvapí :)

      Odstrániť