sobota, 23. januára 2016

Posledné želanie


Autor: Andrzej Sapkowski
Originálny názov: Ostatnie zyczenie
Séria: Zaklínač
Diel: prvý
Počet strán: 296
Rok vydania: 2015
Vydavateľstvo: Plus

Andrzej Sapkowski vdychuje život Geraltovi z Rivie, postave nájomného zaklínača, majstra meča s magickými schopnosťami, osobnosti z pradávneho sveta plného mýtických bytostí, čarodejov, gnómov, elfov, ale aj ľudských intríg, zloby a nenávisti. Geralt žije na okraji spoločnosti, so zápalom bojuje proti desivým netvorom, ktoré ohrozujú ľudí, nie je však chladnokrvný zabijak. Jeho nadprirodzené schopnosti a nemilosrdné skutky vykonávané v mene spravodlivosti však vyvolávajú v ľuďoch strach a odpor napriek tomu, že ich chráni.

Som si istá, že ste už všetci počuli o známej sérii o Zaklínačovi. Či už z kníh alebo počítačových hier. Ja som počúvala, aká je to skvelá fantasy a tiež som sa k nej musela raz dostať, aby som to zistila. A naozaj je to skvelá fantasy.

Na scénu prichádza Geralt, ostrieľaný a skúsený zaklínač, ktorý bojuje proti netvorom a už si v tej brandži prežil svoje. A tak nám autor rozpráva jeho príbeh, ktorý je akčný, napínavý a zaujímavý. Lenže kniha nie je celým, kompletným príbehom. Kniha sa skladá z viacerých poviedok, čo sú Geraltove spomienky, ktoré rozpráva kňažke Nenneke, Iole alebo spomína na ne s jeho kamarátom Blyskáčom. A tu je teda ďalšia vcelku kľúčová postava a to je Blyskáč. Básnik, ktorý hrá na lutnu (niežeby som si spomenula na môjho Kvothea) a veľmi rád vtipkuje, niekedy vcelku neslušne a mnohokrát sa pridal ku Geraltovi pri jeho hľadaní problémov - netvorov. A potom je tu Yennefer, tajomná a krásna čarodejnica, ktorá nie taká, ako sa na prvý pohľad môže zdať. Samozrejme, netočí sa všetko len okolo týchto postáv, ale tieto sú hlavnejšie a stoja za zmienku. Geralt na svojich cestách stretol mnohých zaujímavých prostých ľudí, vysokopostavenú šľachtu alebo dokonca kráľov a kráľovné.

Bol sám. Trvalo to dlho, pomyslel si, kým tento tanec na okraji priepasti, tento zmätený, strašidelný bojový balet dospel k očakávanému výsledku, umožnil mu dosiahnuť psychickú jednotu s protivníkom, siahnuť na základy sústredenej vôle strigy. Zlej, chorobnej vôle, z moci ktorej sa striga zrodila. 


Autor vytvoril skvelý príbeh. Páči sa mi nápad zaklínačov, ktorý síce v tejto knihe nie je až tak rozvinutý. Rada by som sa o nich dozvedela viac. O ich živote, zvykoch, nejakú históriu. Ale páči sa mi táto nová mytológia. Keď som knihu začala čítať, nebol som si istá, čo si myslieť. Bolo to máličko chaotické a najprv som sa v tom nevyznala, ale ako postupne kniha plynula, tak to autor podáva tak, že to pochopíte aj keby ste nechceli. Poznáte typické rozprávky že? O hrozných strigách, o kliatbach, ktoré zruší len bozk z pravej lásky. Tak autor si sčasti zakladá práve na tomto. Striga, ktorá vznikla z niečoho zakázaného, princovia, ktorí sa stali netvormi vďaka kliatbe, elfovia, ktorí nie sú takí super elfovia, ako boli v Pánovi prsteňov alebo napríklad víly, ktoré nie sú tak úplne vílami. Ako vidíte, autor do jeho poviedok zakomponoval mnoho mýtických bytostí a naozaj nájdete aj podobnosť s niektorými klasickými rozprávkami. A ako sa hovorí, láska všetko zachráni. Alebo aspoň väčšinou. A pri tejto knihe to platí tiež. Geralt na svojich cestách stretol zakliatych princov, strigy alebo princezné, ktorým bolo ukrivdené a stali sa tým, čím sa stali. Úloha zaklínačov je prostá: zabiť čo najviac netvorov, aby netvory nezabíjali ľudí. Lenže Geralt sa, samozrejme, zapletie aj do sveta ľudských problémov a intríg a to už nebude také jednoduché.

"Ľudia," - Geralt otočil hlavu, - "si radi vymýšľajú obludy a obludnosti. Potom si sami pripadajú menej obludní. Keď pijú do nemoty, klamú. kradnú, mlátia ženu bičom, hladom moria starú mater, zmlátia sekerou líšku, čo sa chytila do pasce alebo prevŕtajú šípmi posledného jednorozča na svete, radi si myslia, že predsa len obludnejšia ako oni je mora, čo sa na úsvite vkráda do chalúp. Akosi sa im na srdci uľaví a ľahšie sa im žije." 

Príbeh Geralta je vskutku veľmi zaujímavý, pestrý, plný mágia a akcie a čarovných bytostí. Autor vytvoril skvelý svet a život zaklínačov plný rôznych nástrah. Ak chcete dobrú fantasy, tak určite skúste toto. Anrzej Sapkowski je veľmi dobrým rozprávačom a jeho pútavý štýl písania vám nedovolí knihu odložiť. Som rada, že som mala konečne možnosť si prečítať túto knihu. Zaklínač určite patrí medzi najlepšie fantasy príbehy, ktoré som kedy čítala a vlastne aj ktoré boli kedy napísané. A dúfam, že sa čo najskôr dostanem k pokračovaniu Geraltovho príbehu.


4 komentáre:

  1. Zaklínač je výborná séria, akurát mám rozčítaný šiesty diel :D Inak moment - Blyskáč? Čože? :D :D Čo je to za preklad? :D Ja čítam tieto knihy v češtine a tam sa volá Marigold :D Teda predpokladám, že je to jedna a tá istá postava :D Preklad niekedy vytvára všeličo :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som zvedavá na pokračovania, takže snáď ma budú baviť :) Pôvodne som aj ja chcela v češtine, ale naši to kúpili v slovenčine, takže už ostanem pri tej :) To teda áno, preklady sú niekedy fakt čudné :)

      Odstrániť
  2. Výborná séria. Ja som začala krvou elfov (tretia časť), pretože kamarátka má staré české vydanie, v ktorom je to prvá časť. Ale určite si prečítam niekedy aj toto. A ten Blyskáč ma dostal :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tiež som pôvodne chcela české vydanie :) Ale tak nevadí. :)

      Odstrániť