sobota 9. januára 2016

Kam zmizla Aljaška


Autor: John Green
Originálny názov: Looking for Alaska
Počet strán: 244
Rok vydania: 2013
Vydavateľstvo: Slovart

Miles má bizarnú záľubu v posledných slovách svetových osobností. Najviac ho fascinuje Francois Rabelais a jeho posledná veta: „Idem hľadať to Veľké Azda." Miles si nechce počkať na podobný osud a presvedčí rodičov, nech ho pošlú do internátnej školy mimo mesta. V Alabame si rýchlo nájde nových priateľov: spolubývajúceho Chipa, ktorého všetci volajú Plukovník a ktorý vo voľných chvíľach memoruje nekonečné abecedné zoznamy, i krásnu, ale nepredvídateľnú Aljašku, do ktorej sa zamiluje. Čaká ich rok plný porušovania školského poriadku, testov a skúšok, žartíkov, rozchodov a odhalených tajomstiev. Čo zmení Milesov názor na jeho „Veľké Azda"?

"Ty fajčíš pre potešenie. Ja fajčím, aby som umrela." 

Môj názor na Greena všetci poznáte a viete, že z jeho kníh sa mi zatiaľ ani jedna nepáčila (až na poviedku v Nech sneží). Ale všetci vraveli, že mám dať šancu ešte Aljaške, že tá je najlepšia. A pravdupovediac som nad tým veľmi dlho uvažovala a nakoniec som si povedala, že teda dobre, za pokus nič nedám. Aké bolo teda moje prekvapenie, keď sa mi kniha naozaj páčila? Obrovské. 

Greenov štýl písania ma vždy neskutočne nudil, ale v tejto knihe bol absolútne super. Totálne svieži, tínedžerský a čítal sa hrozne rýchlo a dobre. Už od prvej strany som sa od knihy proste nemohla odtrhnúť, čomu som sa sama čudovala. Miles bol naozaj skvelý hrdina, rozumný, inteligentný, zo začiatku slušný a viacmenej aj nudný, a vcelku samotár, ale so zdravými názormi a myšlienkami. Páčilo sa mi, ako sa menil, ako začal skúšať nové veci, ako sa snažil zapadnúť do partie a ako sa počas celej knihy ako postava hrozne vyvíjal. Aljaška mi máličko pripomínala Margo (alebo Margo Aljašku), ale narozdiel od Margo som Aljašku mala fakt rada a páčila sa mi. Bola tak dobre šialená, mala skvelé nápady a bola inteligentná a samozrejme, čítala. Plukovník a Takumi boli takisto hrozne super a tu bolo vidno, ako sa Green s postavami pekne pohral a nevykreslil ich len tak ledabolo. Dal im skvelé charaktery, minulosť, pocity, ktorý čitateľ prežíva spolu s nimi. Samozrejme, Green knihu potreboval spestriť s jeho typickou vecou ako sú všelijaké prezývky, takže Miles sa stal rýchlo Rambom a už ním ja zostal. Prekvapivo mi to vôbec nevadilo. 

Ešte nikdy som sa necítil tak skvele. Veľké Azda bolo na dosah a my sme boli neporaziteľní. Plán mal možno chyby, my nie. 

Skvelým spestrením bola Milesova záľuba v posledných vetách mŕtvych osobností. A páčili sa mi kanadské žartíky, pretože niektoré boli fakt super. Knižka bola rozdelená na dve časti - Predtým a Potom, pričom obe sa mi páčili a musím povedať, že toto sa Greenovi fakticky podarilo. Začiatku druhej časti som fakt nemohla veriť a bola som hrozne prekvapená. Čakala som, že to bude úplne inak. Takisto sa mi páčilo, ako riešili tú "záhadu", pritom študovali a zároveň robili blbosti. Proste sa mi páčila celá kniha a zostala som milo prekvapená a strašne som si ju užila. Green u mňa týmto aspoň trošku stúpol a snáď dám šancu aj ďalším knihám. Možno. Lebo Kam zmizla Aljaška bola fakt skvelá a vtipná tínedžerská knižka, ktorá človeka zahreje pri srdiečku. Keby sa drží na tejto úrovni aj s ostatnými jeho knihami, tak patrí určite k mojim tým trochu viac obľúbeným autorom. 

Napokon som dospel k názoru, že ľudia veria v posmrtný život, pretože nedokážu zniesť myšlienku, že by nijaký nebol. 

Toto bol jeden pekný premyslený príbeh o začiatkoch na strednej škole, o rodine, o priateľstvách, prvých láskach a bozkoch, prvej cigarete a prvej opici, ktorú Miles nezažil len raz. Jednoducho príbeh pre tínedžerov. Pretože Miles, Aljaška, Plukovník a Takumi boli takisto tínedžermi, ktorí chceli skúšať nové veci, chceli zapadnúť do partie a skúšať žartíky, provokovať profesorov a porušovať poriadok. Lebo takí proste sú. A túto knihu ste už určite všetci čítali, takže ju nemusím nikomu odporúčať, ale ak ste ju nečítali, tak jej dajte šancu, lebo bola naozaj skvelá. 

2 komentáre:

  1. Čakala som poriadny zdrb, a tu len ďalšie chvály... tss, tak ja si to teda prečítam :D Vyzerá to niečo, po čom by som siahla v prípade, že by som si chcela prečítať niečo zo života a nie z fantasy :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som tiež čakala, že to bude poriadny zdrb a ono nič. Nemôžem za to, že toto ma fakt chytilo. A hej, keď budeš chcieť niečo také fajn, tínedžerské zo života, tak skús toto. :D

      Odstrániť