štvrtok 19. novembra 2015

Len to nikomu nepovedz


Autor: Miroslava Varáčková
Počet strán: 240
Rok vydania: 2015
Vydavateľstvo: Slovart

Ivo má dvadsať a život pred sebou. Mladšia sestra Eva je jeho jediná slabosť, pre ktorú bez okolkov vytiahne do boja. Sedemnásťročná Eva je bratov pravý opak. Odkedy je terčom posmechu medzi spolužiakmi, snaží sa byť neviditeľná. No s jazvou na tvári a stigmou rodinnej tragédie sa uniká pred spolužiakmi len ťažko. Keď nevinné žartíky prerastú v priamočiaru tyraniu, Eva nachádza jedinú radosť zo života už len pri tanci. A tam jej osud uštedrí poslednú a najtvrdšiu ranu menom láska.

Mirku Varáčkovú vám určite nemusím predstavovať a určite ste niečo začuli aj o jej najnovšej knihe, ktorá vychádza už o pár dní. Len to nikomu nepovedz je silný príbeh o šikane, nádeji, láske a tanci. Mirka podáva krásne realistický a neskutočný príbeh o sedemnásťročnej Eve, ktorá to v živote nemala ľahké, žije len so svojím bratom a jej najväčšia vášeň je tanec. Znie to dobre, však? Presne tak, ako to znie, tak perfektné to naozaj je.

Určite ste postrehli, že Mirka väčšinou píše, ako ich ja nazývam, také tie"real life stories", ktoré vás chytia za srdce, možno rozplačú. Nie, neberte to ako citové vydieranie, pretože to tak naozaj nie je. Mirka podáva príbeh realisticky, pozerá sa na svet taký, aký je, jej hrdinky sú silné, inteligentné dievčatá, ktorým osud proste neprial. Pekne tam zakomponuje ten krutý osud, ale do toho primieša lásku, niekedy priateľstvo a tu máte hotové majstrovské dielo. Eva to v škole nemala vôbec ľahké. Kvôli jej jazve sa jej spolužiaci vysmievali a robili jej žartíky a všetky možné kraviny. Áno, niekedy je to sranda, keď je to myslené dobre. Ale jej spolužiaci boli čistá nenávisť a faloš a bezcitnosť a ja osobne by som im dopriala najmučivejšiu a najbolestivejšiu smrť, akú si dokážem predstaviť. Lenže stále tu bol Ivo. Veľký brat, ktorý mi miestami tiež išiel na nervy a niekedy sa tiež správal absolútne majetnícky a strašne otcovsky. Neskutočne Evu brzdil.

Nech je Ivo, aký je, v tomto divnom svete predstavuje moju jedinú istotu, jediný pevný bod, na ktorý sa môžem spoľahnúť. 


Jediná vec, ktorá sa mi na tejto knihe nepáčila, boli tí bezcitní spolužiaci, ktorí sa chovali tak, ako sa chovali a najprv niečo spravili a až potom mysleli na následky. Alebo na ne nemysleli vôbec. Páčilo sa mi, ako prirodzene sa vyvíjali postavy, vzťahy medzi nimi. Páčila sa mi aj romantická línia, ktorá bola síce nenútená, ale máličko rozprávková. Mirka nám takisto pekne postupne odhaľovala veci z Evinej minulosti, nevybalila to všetko naraz, ale ani nečakala do konca. Jednoducho povedané, budete sa všetko dozvedať práve včas. Keďže je knižka písaná z pohľadu Evy, ocitáme sa v jej hlave, čítame jej myšlienky a občas si možno pomyslíte, že sa utápa v sebaľútosti, že zbytočne preháňa, ale keď sa nad tým zamyslíte a vžijete sa do jej situácie, tak pochopíte, aké to naozaj je. Šikana nie je častá téma v knihách, resp. niekedy je, ale je tam nepodstatná. Je to len malý detail vo veľkom príbehu. A Mirka krásne poukázala na to, akí môžu byť mladí ľudia hrozní, keď chcú ubližovať. Vytvorila perfektne realistický príbeh, ktorý sa môže stať hocikomu z nás kedykoľvek. Alebo sa aj deje. Je to dosť smutné, že niektorí nemajú nič iné na robote, len urážať ostatných a vyvyšovať sa. Na druhú stranu knižka bola vcelku predvídateľná, teda ja som si myslela, že čo sa stalo/stane a mala som pravdu, ale to jej neuberá na kvalite. Mirkin štýl písania ospevujem asi v každej recenzii na jej knihu a tu to nebude inak, lebo je naozaj fantastický a číta sa neskutočne rýchlo. Ja som mala tých posledných 120 strán prečítaných za hodinu. Kniha je takisto plná veľmi pekných a pravdivých myšlienok a všetko spestrujú aj smsky s Eviným najlepším kamarátom, ktorý je vo Francúzsku. Sú vtipné a určite saa pousmejete. Mirka sa snažila aj takúto, dalo by sa povedať smutnú knihu spestriť aj humorom, nech to nie je až tak moc depresívne.

Nedoprajem im pocit víťazstva, neukážem, že ma pokorili. Udržím hlavu vzpriamenú a plecia vystreté aspoň pred ich očami, a ak bude najhoršie, zavriem sa na záchode a tam sa vyplačem. 

Len to nikomu nepovedz je jeden silný príbeh o nádeji, aj keď je človek v koncoch, o boji, ktorý sa zdá už vopred prehratý, ale človek aj naďalej bojuje, pretože má o čo bojovať. A ešte o láske, priateľstve, tanci a zároveň aj krutosti niektorých neinteligentne blbých idiotov, ktorých obľubou je navážať sa do ostatných. A ak máte podobný problém, tak sa s ním niekomu zverte. Nenechajte sa urážať a ubližovať si len kvôli bande idiotov. Takže áno, mňa nová kniha Mirky Varáčkovej určite oslovila a zanechala vo mne naozaj zmiešané pocity. Musela som si trochu premyslieť, čo sem napíšem, pretože na začiatku som sa nedokázala vyjadriť.


Veľmi pekne ďakujem Mirke Varáčkovej a vydavateľstvu Slovart za to, že som mala možnosť si túto knihu prečítať ešte v predstihu a odporučiť vám ju. 
Vy si o Eve budete môcť prečítať už čoskoro a to TU

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára