nedeľa, 11. októbra 2015

Príď sa so mnou rozlúčiť


Autor: Cynthia Hand
Originálny názov: The last time we say goodbye
Počet strán: 357
Rok vydania: 2015
Vydavateľstvo: CooBoo

Kedysi bola Lexie naozaj šťastná – mala skvelého priateľa, chápavých rodičov a pohodového brata, s ktorým si vždy užila kopec zábavy a za každých okolností sa naňho mohla spoľahnúť. Patrila medzi najlepšie študentky a nechýbali jej ani kamaráti s podobnými záujmami. Všetko jednoducho klapalo. Teraz je z nej však len dievča, ktorého brat je mŕtvy. Lexie sa snaží dať svojmu životu po smrti Tya nový zmysel, no len ťažko sa jej darí prehrýzať vlastným smútkom a výčitkami. Napokon však objaví odkaz, ktorý Ty po sebe zanechal a ktorý by azda všetkým jeho blízkym mohol pomôcť urobiť krok ďalej.


O Cynthii Hadovej ste už určite počuli, najmä vďaka jej sérii Nadpozemská. Aj vzhľadom na to, že mám averziu voči anjelom, aj tak sa mi táto kniha páčila. A keď som sa dozvedela, že napísala contemporary, tak som ju musela mať vo wishliste, pretože vyzerala naozaj dobre. A verte mi, že aj bola.

Lexie je obyčajné dievča, ale neobyčajné na nej bolo, že milovala matematiku. A veľmi dobre viete, ako je to s väčšinou sveta a matikou. Do tej väčšiny sa rátam, samozrejme aj ja, lebo matiku neznášam z celého srdca. Ale Lexie matiku milovala, plietla ju všade. Povedali by ste, že vám to možno bude vadiť, ale nebude. Lenže jedného dňa sa jej brat proste zabije a Lexie bude mať odvtedy okolo seba ľudí, ktorí jej želajú sústrasť, ľutujú ju. Ona to však nechce. Jej matka je z Tya totálne na dne, otec ma druhú ženu, takže všetko ostáva na Lexie. Jej psychológ jej poradí, aby si písala denník alebo proste písala listy nejakému neznámemu prijímateľovi, A tak knižku spestrujú tieto listy a zároveň aj normálne dianie v Lexienom živote. Postupne Lexie spoznávame, skúmame a spolu s ňou zisťujeme, prečo sa Ty zabil. Lexie tiež rieši svoj ľúbostný život, ktorý tiež nie je najjednoduchší, musí si zvykať na všetky ľútostivé pohľady spolužiakov, susedov a ako vidíte, naozaj to nemá všetko ľahké.

Nepriťahoval ma ani tak jeho vzhľad, lebo jeden čas mal ozaj škaredé akné, nosil strojček a bol samá ruka, samá noha. Ale predsa ma niečím zaujal. Páčilo sa mi, že sa dokáže nadchnúť pre Tolkiena, kvantovú fyziku a Pána času. Stále nachádza čaro vo veciach, ktoré väčšinu tínedžerov do osemnástky prestanú baviť. 

Cynthia Hand má skvelý štýl písania, ktorý sa číta rýchlo a je svieži. A táto knižka je niečo skvelé. Premyslená, nezvyčajná, krásna, silná a plná krásnych myšlienok. Toto je jeden z tých príbehov, ktoré sa vám môžu stať hocikedy, stačí len, ak sa niečo pokašle. Cynthia v tejto knižke dokázala čitateľa vtiahnuť do deja, donútiť ho smiať sa, plakať, ľutovať Lexie. Dokázala donútiť čitateľa ten príbeh prežívať a podaktorých určite emočne vyšťaviť (nemusím pripomínať, že to sa mne nestane že). Nadpozemská bola oproti tomuto nič. Aspoň pre mňa. Toto bolo omnoho lepšie, omnoho precítenejšie a totálne reálne. Väčšinou nečítam poďakovania, ale tu som ani neviem prečo začala a dozvedela som sa, že autorka takisto stratila brata, takže podľa mňa do tej knihy vložila dosť veľký kus seba a svojho smútku z tej doby. Takisto autorka vytvorila silnú, statočnú hrdinku, ktorá sa aj napriek všetkému, čo jej živote priniesol nevzdávala a bojovala ďalej. Áno, stratila brata, ale to je život a tým, že bude stále smútiť alebo mať depresie jej brata naspäť neprinesie. Lexie nebol hrdinka, ktorá sa neustále ľutuje. Išla ďalej aj cez všetky prekážky, vedela, čo má od života čakať, ale zároveň si ho vedela aj užiť, keď bolo treba. Takže áno, jednoznačne u mňa má autorka neskutočný obdiv, že to takto úžasne dokázala napísať a myslím, že keby píše viac kníh tohto žánru, tak sa stane jednou z mojich najobľúbenejších. Lebo táto kniha je proste krásna, originálna, má hĺbku.

Čas plynie. Na tom človek nič nezmení. Bez ohľadu na to, čo sa stane, a hoci sa vám zdá, že váš život v istom okamihu zamrzol, čas beží ďalej. 

Čo viac dodať? Mne tento príbeh perfektne sadol, veľmi sa mi páčil a myslím, že ak ste čítali aj Nadpozemskú, tak sa bude páčiť aj vám, pretože viete, ako Handová skvelo píše. A určite od nej skúste iný žáner. Pretože toto je jeden krásny, silný príbeh, plný lásky, smútku a šťastia zároveň, príbeh priateľstiev a mnohých spomienok, ktoré sa týkajú práve Tya. Nechýba mu humor, ktorý to pekne spestruje a takisto zápisky z denníka, ktoré vás určite zaujmú. Určite vám túto knižku odporúčam. Možno sa aj vy zamyslíte nad životom a vecami, ktoré sú dôležité. Lebo táto knižka vo vás zanechá svoju stopu.


Za knihu veľmi ďakujem internetovému kníhkupectvu Pre Školy.
Vy si ju môžete kúpiť TU


3 komentáre:

  1. Tvoja recenzia ma utvrdila v tom, že si to proste MUSÍM prečítať. Vyzerá to naozaj krásne... Pevne dúfam, že sa k tomu dostanem čo najskôr.
    Super recenzia :)!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jop, to by si určite mala, pretože je to skvelé :) Naozaj :) Ďakujem :)

      Odstrániť
  2. Moc podařená recenze :) Knihu si přidávám na svůj seznam, haha :)
    http://lanaliteraryworld.blogspot.cz/

    OdpovedaťOdstrániť