piatok 30. októbra 2015

Dám ti aj slnko

"Kvôli tebe som sa vzdala celého sveta. Slnka, hviezd, oceánu, stromov, všetkého."


Autor: Jandy Nelson
Originálny názov: I'll give you the sun
Počet strán: 352
Rok vydania: 2015
Vydavateľstvo: Slovart

Dvojčatá Jude a Noe znamenajú jeden pre druhého všetko. Keď majú trinásť, Jude príde na to, že je krásna a Noe, že je gej. Noe miluje okrem sestry už len kreslenie a robí všetko pre to, aby sa dostal na prestížnu umeleckú školu. Jude zamestnávajú viac chlapci. O tri roky je všetko inak. Na školu snov sa dostala Jude, ale je z nej utiahnutá sivá myška, čo sa skrýva za svoje obrazy. Z Noema sa stal pártyboy a lámač babských sŕdc. A ich mama je mŕtva. Dvojčatá spolu ledva prehovoria a ani jeden vlastne nevie prečo. Neuvedomujú si, že každý z nich tvorí len polovicu príbehu, a keby si k sebe našli cestu, dokázali by poskladať svoj svet dokopy, získali by druhú šancu na šťastný život.

Niektorým ľuďom je asi súdené ocitnúť sa v jednom príbehu.

Neskutočné. Nemám slov na túto knihu, proste tu sedím s rozpísanou recenziou a neviem čo napísať. Pretože Jandy Nelson spravila tento obyčajný príbeh tak neobyčajným a krásnym, že vás to bude pri srdiečku hriať ešte ďalších pár dní, mesiacov, možno aj rokov. Lebo verte mi, na túto knihu len tak ľahko nezabudnete.

Noe a Jude sú skvelá dvojka. Majú medzi sebou úžasný vzťah, ktorý by chcelo mať mnoho súrodencov. Bolo neskutočné sledovať to, ako sa majú radi a pritom mali chvíle, keď sa neznášali a robili všetko pre to, aby si navzájom ublížili. A potom zase boli kamaráti. Príbeh rozprávajú obaja. Noe v dobe, keď mali 13 a prichádzali do najhoršieho obdobia puberty a spoznávali sami seba a Jude o tri roky, keď sa všetko zmenilo - ich mamka zomrela a dvojčatá sa odcudzili. Nemôžem povedať, čo sa mi páčilo viac, pretože obaja boli skvelí rozprávači a milujem štýl písania Jandy Nelson. Na obale knihy je napísané "Autorka rovnakého kalibru ako John Green, Gayle Forman a Rainbow Rowell." S poslednými dvoma súhlasím, ale od tohto má John Green taaak ďaleko, ako Antarktída od Arktídy. Pretože Johnove knihy majú byť tie, ktoré vás donútia plakať, pretože sú smutné. Ale toto...toto nebolo ani tak smutné ako krásne a tu budete plakať jedine preto, že to bolo tak krásne a silné. Ale áno, osloví vás to ak ste fanúšikom Johna, ale určite aj ak ste fanúšikom Pána prsteňov a čohokoľvek iného.

Na rozdiel od väčšiny ľudí sme boli spolu od prvých buniek, spolu sme prišli na svet. Preto nikto nezbadá, že Jude rozpráva aj za mňa, že vieme hrať na klavíri iba štvorručne, a nie každý zvlášť, preto si nemôžeme strihnúť, lebo sme ani raz za trinásť rokov nezvolili každý inak. Dvakrát kameň, dvakrát papier, dvakrát nožnice. 

Pri čítaní tejto knihy som mala pocit, že žijem spolu s postavami, spoznávam svet ich očami, čelím ich problémom. Po celý čas čítania som tú knihu nechcel odložiť a bolo mi fuk, že musím ísť do školy, musím ísť spať lebo ráno nevstanem. Pretože Noe a Jude ma k sebe pripútali a nechceli pustiť a samozrejme, ani ja som nechcela pustiť ich. Už dlho som nečítala tak skvelý príbeh napísaný tak realisticky. Pri tejto knihe uvidíte, aké to je, keď z tej knihy priam ide život, keď tá kniha sama žije. Toto je jeden úžasný zážitok, ktoré vo mne zanechal toľko pocitov, že som si musela dať deň pauzu. Nedokázala som sa o tejto knihe vyjadriť hneď. Dám ti aj slnko je nádherný príbeh o rodine, súrodencoch, priateľstve, dospievaní, ťažkých rozhodnutiach, prvých láskach a prvej žiarlivosti, o tajomstvách, láske, zlomených srdciach a zlomených ľuďoch.. A o svete - o slnku, hviezdach, kvetoch, oceánoch. Dôležitú rolu takisto zohráva umenie. Noe bol perfektný maliar a Jude dalo by sa povedať, že bola sochárka, aj keď najprv sama nevedela, čo chce. Možno sa vám bude zdať, že táto knižka je ako väčšina kníh zaoberajúcich sa podobnou alebo tou istou témou, ale nie. Táto kniha je jedinečná, pretože tie ostatné len čítate. Túto knihu žijete a prežívate. V jednu chvíľu ste šťastní, tú ďalšiu smutní, potom plačete a potom sa smejete. A stále dookola.

Vťahujeme ich do seba, robíme rozhodnutia, dobré aj zlé, všeličo zbabreme, ideme ďalej, strácame rozum, nachádzame rozum, rozpadáme sa, ľúbime, žialime, dospievame, unikáme pred svetom, vrháme sa do sveta, vytvárame veci a rozbíjame ich. 

A tu vidíte dôvod, prečo táto kniha získala prvé miesto v mojich top knihách tohto roka. Bez mihnutia oka som počas čítania vedela, že to dostane. Nezáleží na tom, či ste starí, mladí, v najhoršej dobe puberty. Je to úplne jedno, pretože Dám ti aj slnko s jej neskutočne krásnym a silným príbehom si vás získa. NoeaJude si vás získajú. A aj Jandy Nelson jej skvelým štýlom písania. A aj kniha, ktorá vyzerá krásne aj esteticky, hlavne vo vnútri. Ak váhate, tak neváhajte. Jednoducho si tú knihu kúpte alebo požičajte a prečítajte ju. Určite sa zaradí medzi vaše top knihy. A ja som strašne rada, že som sa k nej dostala, aj keď som zo začiatku bola trochu na vážkach. Teraz si môžem ísť písať zoznam, komu tú knihu v pondelok v škole strčím do rúk.


Za knihu veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Slovart
Vy si ju povinne kúpte TU za super cenu. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára