pondelok 24. augusta 2015

Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti


Autor: Ransom Riggs
Originálny názov: Miss Peregrine's home for peculiar children
Séria: Sirotčinec slečny Peregrinové
Diel: prvý
Počet strán: 360
Rok vydania: 2012
Vydavateľstvo: Jota

Tajemný ostrov. Opuštěný sirotčinec. Zvláštní sbírka velice podivných fotografií. To vše čeká na odhalení v knize Sirotčinec slečnyPeregrinové pro podivné děti, nezapomenutelném románu, kde děj a děsivé fotografie přináší jedinečný čtenářský zážitek. Náš příběh začíná strašnou rodinnou tragédií, která přivede šestnáctiletého Jacoba k cestě na vzdálený ostrov u břehů Walesu, kde objevuje rozpadající se trosky sirotčince slečny Peregrinové pro podivné děti. Když Jacob bloumá jeho opuštěnými ložnicemi a chodbami, ukazuje se postupně, že děti slečny Peregrinové byly víc než podivné. Byly možná nebezpečné. Možná byly na opuštěném ostrově drženy v jakési karanténě z velmi dobrých důvodů. A nějak – i když to zní jako něco nemožného – jsou možná stále naživu.

Táto kniha vyzerá tak dobre a lákavo a strašidelne. To smutné na tom je, že len vyzerá. Viete, ja som myslela, že dostanem skvelý, strašidelný príbeh, pri ktorom sa bude v noci báť a nebudem chcieť ani zaspať. Ale dostala som zmes niečoho akože "strašidelného" a miestami nudného. Ale nemôžem povedať, že to bolo zlé. 

Nemôžem si pomôcť, ale Jacob ma ako hrdina neočaril. Akože bol fajn, ale že by sa stal jedným z najlepších hrdinov to nie. O chvíľu ani nebudem vedieť, ako sa volal. A tie divné deti boli proste divné. Ale tak to lietajúce dievča sa mi páčilo alebo aj ten neviditeľný chlapec (mená si už nepamätám). Ale Emmu som nemala rada, taká idiotka naivná. Podľa mňa boli postavy strašne plocho vykreslené a jednoducho som sa do nich nedokázala vžiť a ani si ich poriadne predstaviť. Také nemastné neslané. Neviem, možno som mala počas čítania ten pocit len ja, ale naozaj som si ich predstavovala veľmi ťažko. Aj keď tie obrázky tomu pomáhali aspoň trošku. Autor by na tom mohol trošku popracovať a dúfam, že v druhej knihe to bude lepšie, ak ju budem čítať. 

Pouhý pohled na něj mi naháněl husí kůži, ale neprocestoval jsem půl světa jen proto, abych při pohledu na strašidelný dům utekl. Myslel jsem na všechny hrůzy, kterým čelil v životě dědeček Portman a moje odhodlání vzrostlo. 

Podľa môjho skromného názoru bol ten príbeh dosť nedomyslený. V prvom rade ten koniec bol totálne zbytočne natiahnutý na 100 stranách, pričom sa tam takmer nič neudialo. Ďalej tu máme tie "stvůry". Povedzte mi, načo je niekomu takému zbraň, keď je to proste niečo nadprirodzené. Veď to má mať svoje schopnosti nie náhodou? Ďalšia vec bol ten hrozný strašidelný netvor. Vážne. Všetci sa ho veľmi obávali a báli a pomaly sa vysťahovali, pričom vôbec nebol strašidelný, ale vyzeral ako z detskej rozprávky. Viete, tie strašidlá, ktoré väčšinou "spia" pod posteľou alebo v skrini. A ako prepáčte, ale netvor má snáď robiť neplechu nie? Tento našich hrdinov trošku ponaháňal a to bolo tak všetko. A toto má byť akcia a strašidelnosť? Vážne? Dobre, možno tam boli dva trochu strašidelnejšie obrázky a jedna jediná scéna a to tá na začiatku v lese, ktorých by som sa možno viac bála, keby boli lepšie opísané, ale inak totálna nič. Viete, myslela som, že Sirotinec bude nejaká hrozná rozpadnutá stavba plná detí, ktoré zabila bomba a náš hrdina bude čeliť DUCHOM. A nie že ho sakra privítajú ako starého kamoša. Akože WTF? A on im všetko zhltne aj s navijakom. Toto vyzerá na naivnú hlavnú hrdinka, ktorá má 13 a sníva. A nie na chalana, ktorý by mal mať rozum. Ako prepáčte, ale fakt ma to sklamalo.

Po sedmdesát let prožívají poslední den svého života....znovu a znovu. 

Aj napriek tomu sa mi to páčilo. Teda, bolo to také priemerné čítanie. Štýl písania autora sa čítal dobre a rýchlo, knihu spestrovali tie obrázky a nápad bol fakt dobrý. Len škoda, že trochu nedomyslený. Takisto bola knižka dosť predvídateľná, takže na konci som vôbec nebola prekvapená. Nemyslím si však, že si to nenájde svojich čitateľov. Čítala som mnoho nadšených recenzií. A neviem, či len ja som taká tvrdá alebo ostatní ľudia takí, že ich vystraší čokoľvek. Pretože toto strašidelné fakt nebolo. Ani zďaleka. Na to vám odporúčam skôr Vreštiace schodisko od Jonathana Strouda alebo dobrú ducharinu Anna krví oděná. Toto považujem skôr za niečo oddychové a niekedy nudné. Lebo fakt tých posledných strán bolo strašných.


4 komentáre:

  1. ajááj...a ja som si to kvoli tej anotácii nedávno kúpila...že nepojdem ani o polnoci na záchod :) no uvidím...pekná stručná recenzia :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ale tak možno sa ti to bude páčiť :) Ďakujem :)

      Odstrániť
  2. Asi tak, je to prostě kniha, kterou bych doporučila dvanáctiletým dětem. Taktéž jsem čekala něco mystičtějšího, magičtějšího ..a časová smyčka? Paráda...No a ono to nakonec je, tak jak to je. Drzhý díl už jsem odložila. Těším se ale na film:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Hej, možno tie by sa toho báli :) Ja neviem, či sa na druhý diel chystám :) Asi ani nie :)

      Odstrániť