piatok 28. augusta 2015

Šepotání


Autor: A.G. Howard
Originálny názov: Splintered
Séria: Šepotání
Diel: prvý
Počet strán: 376
Rok vydania: 2015
Vydavateľstvo: CooBoo

Alyssa slyší šepotání květin a hmyzu, je to dar, který připravil o rozum už její matku. Pocházejí totiž z rodiny Alice Liddelové, lépe známé coby Alenky z Říše divů, skutečné inspirace Lewise Carrolla, podle níž stvořil svůj proslulý fantaskní svět.
Když se matčin stav zhorší, nemůže Alyssa už svoje dědictví dál popírat a zjistí, že na těch fascinujících pohádkách, které zná z dětství, je pravdy víc, než by se mohlo zdát. Vydá se na útěk, který zavinila už kdysi dávno právě Alice. Trhlinou v zrcadle se dostane do Říše divů, jež je mnohem ponuřejší, než jak ji zná z knížek, a stáhne s sebou i svého nejlepšího kamaráda a tajnou lásku Zacha. Na druhé straně už na ně čeká podezřelý, ale svůdný Morpheus a provází je při jejich hledání. Ale dá se mu opravdu věřit?


Alicu v Krajine zázrakov som vždy mala rada. Táto kniha ma skutočne zaujala, nielen absolútne nádhernou obálkou, ale aj svojím námetom a celkom pozitívnymi ohlasmi. A. G. Howardová podáva Krajinu zázrakov ako nočnú moru, nie ten fascinujúci svet, ktorý vytvoril Lewis Caroll. Žiadni mierumilovní obyvatelia, žiadny Biely králik. Namiesto Bieleho králika je tu Vzteklíček, ktorý by vám mohol pripadať strašidelný. Autorka sa snažila krásnu Krajinu zázrakov spraviť strašidelnejšiu, hororovejšiu, krvavejšiu. A treba uznať, že sa jej to podarilo, pretože z toho klasického príbehu tu ostal zrejme len názov. Takže áno, nápad mala autorka absolútne skvelý. Škodou je, že jeho prevedenie trochu nevyšlo. Kniha si vás získa nádhernou obálkou, zeleným písmom a časťou prvej kapitoly určite. Lenže potom tu nastalo hneď niekoľko problémov. Prvým je samotná Alyssa. Neverím, že by to dievča mohlo byť potomkom Alice, ale fajn. Alyssa je však strašná hrdinka. Naivita z nej priam kypí, hlúposť takisto - dorazilo ma, keď tam bola veta typu "vtákom zrejme nevadí hrboľatý terén" niečo v tomto zmysle. Preboha, veď to je nad slnko jasné, keďže vtáky lietajú, ale ona si toto pomyslí? Ako sorry, ale to si nepomyslí ani môj 6-ročný bratranec. Slovo odvaha tejto našej veľkej spasiteľke sveta zrejme nič nehovorí, pretože to dievča by si bez ochrany Zacha alebo Morfeusa ani neškrtlo, pretože by zomrelo hneď na začiatku. Inteligencia asi nikde. A namiesto toho aby vymýšľala plány, ako sa dostať z problému, tak radšej sebou nechala manipulovať a poslúchala ako verný psíček. 

Začínám si myslet, že se tenhle černý motýl táhne mým příběhem jako červená nit. 


Neviem, čo všetci vidíte na Morfeusovi, lebo podľa mňa to je manipulatívny hajzlík. Ale treba uznať, že má štýl a tá jeho prefíkanosť je neskutočná. Ale aj tak som team Zach (aj keď taká hlupaňa ako Alyssa by si ho nezaslúžila). Autorke treba uznať, že postavy naozaj dokonale prepracovala a premyslela. Ale to nestačí. Opisy. Tie strašné, diabolské, detailné opisy tejto knihe strašne prekážali. Znovu sorry, ale koho trápi čo presne do detailu si Alyssa obliekla?! Prepáčte, pani spisovateľka, ale toto čitateľov netrápi. A toto na knihe veľmi veľa ubralo. Vďaka tým opisom sa celý dej strašne vliekol, uspával ma a nudila som sa. Nedokázala som sa začítať a moja pozornosť sa od knihy stále vzďaľovala. Strašne veľa zbytočnej vaty, ktorú keby autorka vyškrtá, tak je z tohto peckový príbeh, ktorý uchváti úplne každého. Akcia, áno bola tam. Ale v pri tých opisoch sa hľadala veľmi ťažko a autorka ju nedokázala opísať tak, akoby som čakala pri jej štýle písania. Boje a úteky sa konali príliš urýchlene. Tam práveže chýbali tie detailnejšie veci, ktoré by čitateľa donútili prežívať ten príbeh. V knižke sa takisto nachádzalo málo dialógov, takže sme boli stále uviaznutí v Alyssinej hlave. A zrejme posledná vec, ktorá ma iritovala, bol ten hlúpy milostný trojuholník. Celú knihu sa teda naša drahá Alyssa rozhodovala s kým zostane, namiesto toho, aby riešila dôležitejšie veci, ktoré ju mohli ohrozovať. A ešte vlastne je tu jedna vec. Viete, keď máte chuť niekomu prerezať hrdlo mečom, tak ho neobjímate že? No, ale naša drahá Alyssa presne to robila. Pomyslela si "najradšej by som mu/jej  prerezala hrdlo tým mečom" a potom sa s tou danou osobou začne objímať. Neviem, ako je to u nej, ale ja keď niekoho nemám rada, tak ho nezačnem objímať. Teraz je to všetko.

Chutná po čokoládě a soli, je známý, ale přesto nový a vzrušující. Vezmu ho kolem krku. Pocity, které jsem tak dlouho potlačovala, se probouzí k životu a prohánějí mou krví jako električtí úhoři. Každý nerv zpívá a žádá přídavek. Ochutnávám ho, vdechuju ho, cítím ho. 

Aj napriek tým hrozným veciam, ktoré som tu vymenovala, môžem povedať, že je to stále veľmi zaujímavé čítanie. Postavy sú fantasticky vykreslené, Krajina zázrakov obdivuhodne znetvorená a strašidelnejšia a ak si odmyslíme tie nekonečné opisy, tak ten príbeh vôbec nebol zlý a naozaj sa tam nachádzali aj svetlé momenty, ktoré sa mi fakt páčili. Nápad neskutočný, len celkom slabo využitý. Na autorke je vidno, že vie písať a takisto sa jej štýl písania nečíta zle, keby popracovala na opisoch, tak ma to zrejme očarí omnoho viac. Takto som zostala z knihy sklamaná. A do druhého dielu sa zrejme púšťať nebudem, keďže toto mi prišlo dostatočne uzavreté. Ale skúste, možno sa vám to zapáči.


 Za knihu veľmi pekne ďakujem internetovému kníhkupectvu Pre Školy
Vy si knižku za dobrú cenu môžete kúpiť TU

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára