nedeľa 7. júna 2015

Tak padne náš svět


Autor: Megan Crewe
Originálny názov: The way we fall
Séria: Padlý svět
Diel: prvý
Počet strán: 312
Rok vydania: 2012
Vydavateľstvo: Egmont

Začíná to jako svědění, kterého se nemůžete zbavit. Pak přijde horečka a šimrání v krku. Pár dní nato budete vykládat svá tajemství na potkání neznámým lidem, jako by to byli vaši staří přátelé. Za další tři dny vás postihnou paranoidní halucinace.
A pak budete mrtví.
Šestnáctiletá Kaelyn žije na ostrově nedaleko pobřeží. Když její nejlepší kamarád odjíždí studovat na pevninu, vůbec ji nenapadne, že ho možná už nikdy neuvidí. Ale pak její malou ostrovní komunitu postihne podivná virová epidemie. Počet mrtvých narůstá a vláda dá ostrov do karantény: nikdo nesmí z ostrova odjet, ani se na něj vrátit.
Ti, kteří jsou dosud zdraví, musejí bojovat o tenčící se zásoby potravin, aby neztratili naději na přežití. Zatímco svět, který Kaelyn znala, se kolem ní hroutí, ona nachází nečekané spojence, přátelství i novou lásku. A když ji virus začne okrádat o přátele a rodinu, ze všech sil se snaží udržet si víru, že musí existovat způsob, jak zachránit lidi, kteří jí jsou nejdražší.


Táto knižka ma lákala už veľmi dlhú dobu a som naozaj rada, že ma to neprešlo, pretože je to naozaj zaujímavý a originálny príbeh, kde sa celú knihu bojuje o život. Skvelá dystopia, ktorá by v pohode mohla byť našou budúcnosťou. 
Autorka vytvorila niečo naozaj skvelé. Hlavne štýl, akým bola knižka písaná sa mi veľmi páčil. Bolo to naozaj nezvyčajné a absolútne rýchlo čitateľné. Kae ako rozprávačka bola naozaj skvelá a celkovo ako postava sa mi tiež páčila. Nebola hlúpa ani ufňukaná. Aj keď ju vo vnútri zožierala bolesť, dokázala sa cez to preniesť. Aj keď občas mala tie svoje pocity menejcennosti aj tak sa mi páčila. Autorka jej život naozaj pekne skomplikovala a Kae sa musela vysporiadať s rôznymi situáciami a väčšina z nich nebola ľahká. 

Nečakajte tu však nejak veľmi prepracované postavy. Autorka ich v podstate len načrtla a viac sa sústredila na celý dej a celkový priebeh príbehu. Samozrejme, do Kae sa vžiť určite dokážete. Musím priznať, že zo začiatku sa to dosť pomaly rozbiehalo a mňa tá knižka k sebe neťahala a nemala som potrebu čítať. Mohla som ju hocikedy odložiť a vôbec ma to nemrzelo. Akonáhle sa to však začalo rozbiehať, nemohla som ju pustiť z ruky až kým som ju nedočítala. Páčil sa mi nápad písania listov najlepšiemu priateľovi, ktorý odišiel do New Yorku a Leo sa mi z toho rozprávania naozaj pozdával, takže som zvedavá, keď sa objaví v príbehu, nielen z rozprávania. A tiež sa mi páčili Kaelynine úvahy, pretože uvažovala naozaj zaujímavo. A bola aj inteligentná. 

Většina lidi si myslí, že nejstrašnější ze všeho je vědět, že člověk umírá. Není to pravda. Mnohem horší je vědomí, že bude muset bezmocně přihlížet, jak umíraj všichni, které kdy miloval nebo třeba jenom měl rád. 

Pozdával sa mi aj nápad života na ostrove. Určite by bolo super žiť na ostrove obklopenom oceánom a jednoducho byť tam s ľuďmi, ktorých človek pozná celý život. Samozrejme, tá karanténa a vojaci a všetko okolo toho nebolo moc dobré a vôbec sa mi nepáčil ten prístup vlády. Preboha, veď aj oni boli ľudia. Áno, mali síce vírus, príznakmi podobný chrípke, ale stále to boli ľudia ako všetci ostatní. A ten gang bola už úplne totálna hlúposť. Dobre, bol tam chaos, ale nejaké hlúpe decká za to nemuseli brať jedlo a strieľať ľudí na ulici len preto, že boli nakazení. Ako keby oni za to mohli. Ale veď karma je mrcha a tá im to ešte spočíta. A tiež sa dosť hlúpo zachoval Drew. Chápem jeho úmysly, ale podľa mňa spravil fakt hlúposť. Mal sa predsa postarať o Kae a Meredith. A na konci podľa mňa autorka spravila totálnu blbosť. Neviem, či chcela ešte viac skomplikovať Kae život, akoby nestačilo, že už to dávno mala dosť ťažké. 

Dej aj príbeh boli naozaj veľmi dobre spracované. Síce bola knižka miestami dosť predvídateľná, vôbec to nebolo mínus. Práve naopak. Tiež sa mi páčilo, ako Kae spoznala nových priateľov a ako sa v pozadí vyvíjal aj krásny ľúbostný príbeh. Kae sa dokázala posunúť ďalej a to je fakt obdivuhodné. Práve vtedy, keď celý ostrov sužuje vírus si ona väčšinou zachovávala chladnú hlavu a dokázala triezvo uvažovať a premýšľať.

Ale sama nejsem. Pořád mám jěště kolem sebe lidi, na kterejch mi záleží. Lidi, kterejm záleží na mně. Možná bych si přesně tyhle nevybrala kdybych měla tu možnost. Tím spíš před čtyřma měsícema. To ale nic nemění na tom, že to jsou přesně ty lidi, který v tuhle chvíli potřebuju. 

Ako vidíte, u mňa knižka zabodovala a som rada, že som sa k nej mohla dostať. Je to skvelý, originálny príbeh, ktorý si získa mnoho čitateľov už len kvôli tomu osobitnému štýlu. Medzi dystopiami by som ho zaradila skôr medzi tie priemernejšie, ale to nič nemení na tom, že sa naozaj oplatí prečítať. A tá obálka je veľmi pekná. Nie nadarmo sa hovorí, že v jednoduchosti je krása. Nemôžem povedať, že je kniha preplnená akciou a bitkami a podobnými vecami, ale aj tak sa tam občas objaví napätie a autorka dokáže vyvolať v čitateľovi zvedavosť. Budete chcieť vedieť, čo sa stane ďalej, ako Kae dopadne alebo či nájdu vakcínu a uzdravia aspoň tých, ktorí ešte prežili. Teraz sa už môžem len tešiť na pokračovanie a dúfať, že bude aspoň také dobré ako jednotka. 


Za knihu veľmi pekne ďakujem internetovému kníhkupectvu Megaknihy
Vy môžete jej čaro odhaliť TU

8 komentárov:

  1. Moc pěkná recenze, tuto knihu jsem nečetla, ale mám tušení, že jsem ji zahlédla v Levných knihách. Pokud na ni znovu narazím, určitě si ji přečtu ! :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :) Skús, je to celkom fajn dytopia :)

      Odstrániť
  2. Super recenzia, hneď by som si išla knihu prečítať, keby ma nečaká asi 1000 ďalších :D každopádne raz sa k nej dostanem a už sa na ňu teším :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :) Hej ten pocit poznám, ale tak snáď sa k nej dopracuješ čo najskôr :) Je skôr taká priemernejšia, ale nič ňou nestratíš :)

      Odstrániť
  3. ahoj, recenze se mě moc líbila. Nasdílíš ji prosím na Facebook na stránky "Recenze knih a audioknih" ? Umístíme ji pak na timeline. Pokud se Ti naše stránky budou líbit, tak klidně můžeš sdílet recenze pravidelně. Moc děkujeme. Správce stránek Honza Šik

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ak nezabudnem, tak určite áno :) ďakujem :)

      Odstrániť
  4. Už by som si to vážne mala prečítať, ale v poslednej dobe netuším, na ktorú knihu skôr siahnuť. Je to frustrujúce :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. V poslednej dobe to mám tiež podobne :D Len tak sa mi tu zväčšuje kôpka, takže asi viem ako sa momentálne cítiš. :D

      Odstrániť