pondelok 29. júna 2015

Řekni vlkům, že jsem doma


Autor: Carol Rifka Brunt
Originálny názov: Tell the wolves I'm home
Počet strán: 416
Rok vydania: 2014
Vydavateľstvo: Jota

Píše se rok 1987 a June Elbusová má čtrnáct let. Je uzavřená a nedůvěřivá, těžko se jen tak s někým spřátelí, nedokáže vyjít ani se svou starší sestrou. Na celém světě existuje pouze jediný člověk, který jí opravdu rozumí – strýc Finn, uznávaný malíř, její důvěrník a nejlepší kamarád. Jenomže Finn zemře na záhadnou nemoc, jejíž jméno Juneina matka dokáže vyslovit jen šeptem, a dívčin svět se převrátí vzhůru nohama.
Román je především příběhem o tom, jak dospět, najít vlastní identitu a vyrovnat se nejen s nejrůznějšími nečekanými situacemi, ale i bolestí a ztrátami, které přináší život. Přečtěte si, co se stane, když se zamilujete do někoho, do koho byste se zamilovat neměli. Pochopíte, že žárlivost a pocity viny dokáží zničit i to nejpevnější přátelství a někdy mají ty nejtragičtější následky.

Túto knihu som pôvodne ani čítať moc nechcela. Ale nakoniec ma na ňu znovu nahovorila Maťa a ja som bola naozaj prekvapená. A myslela som si, že bude úplne o niečom inom. Nie o tom, o čom skutočne bola.

Svoj príbeh nám rozpráva štrnásťročná June Elbusová, ktorá je typický introvert a jej jediný priateľ je jej strýko Finn. Lenže Finn je smrteľne chorý a už im nezostáva veľa spoločného času. June rozpráva, ako sa s jeho stratou vyrovnávala, ako stretla Tobyho a ako jej Finn po sebe zanechal mnoho tajomstiev. A tak June musí prežiť jej stratu, napraviť vzťah s jej sestrou Gretou a pritom ďalej žiť vo svojom vlastnom svete. Greta bola presný opak June. Mala koníčky, záľuby, bola extrovert, mala mnoho priateľov a chodila na všetky párty, na ktoré mohla. Lenže obe dievčatá nemôžu zabudnúť na to, aké boli najlepšie priateľky, keď boli deti. A možno to obe chcú vrátiť naspäť. Finn bol skvelý. Naozaj úžasná postava a s Tobym boli spolu absolútne zlatí a úžasní. Oboch som si okamžite obľúbila a nepáčilo sa mi, že Finn musel zomrieť.

Člověk se může pokusit veřit tomu, čemu chce, ale nikdy to nefunguje. O tom, čemu uvěříte, rozhodují mozek a srdce - tak to prostě je. Ať se vám to líbí, nebo ne. 


Táto knižka bola naozaj zvláštna, ale naozaj skvelá a krásna. Autorka ju napísala naozaj úžasne a čítala sa absolútne rýchlo. Autorkin štýl písania bol totálne skvelý a ja som tam badala niektoré fakt úžasné a pravdivé myšlienky. June mi však miestami neskutočne išla na nervy, pretože mi pripadala, akoby mala pocity menejcennosti a myslela si, že je najhorší človek na svete a tak. Týmto ma neskutočne iritovala. A často fňukala a nič nespravila pre to, aby niečo zmenila. Až potom pri konci. Ale inak to bolo fakt super a skvelé prekvapenie. Čakala som, že to bude niečo s maličkým kúskom fantasy a že tam budú mať vlci svoju rolu, ale bolo to o niečom úplne inom a ja som aj tak absolútne spokojná. Páčila sa mi tá Juneina láska k prírode a v tomto som sa do nej dokázala perfektne vžiť, pretože taktiež milujem prírodu.

Nepáčil sa mi ale koniec. Áno, páčila sa mi tá súrodenecká láska, ktorá sa tam vyskytla, ale nepáčilo sa mi na tom konci niečo úplne iné. Proste to mohlo skončiť lepšie, pretože...no som ticho. Bolo super, ako autorka držala čitateľa v napätí počas tej trištvrtiny, pretože všetci sme určite chceli vedieť niečo o Tobyho minulosti. Takže ja som bola nakoniec rada, keď som sa konečne to niečo dozvedela a vôbec mi to nevadilo. Bol to naozaj skvelo premyslený a napísaný príbeh, ktorý chytí za srdcia mnohých čitateľov.

A dívam se na všechno kolem - na kameny, spadlé listí, uhynuté stromy - jako bych měla moc ty věci přečíst. Jako by můj život závisel na tom, že přesne pochopím, co mi les říká. 

Toto je jedna úžasná kniha o strate, priateľstve a nádeji. Áno, presne tak. Neboli tu žiadne romantické chvíľky, žiadne bozky a motýle v bruchu. Myslím, že v toľkej záplave takých kníh, je táto úplne neobyčajná a neskutočná a originálna a fantastická. A všetky ostatné slová v superlatívoch presne opisujú to, aká úžasná kniha toto je. Jednoducho si ju prečítajte. Nič nestratíte, len objavíte skvelý talent Carol Rifky Bruntovej a jeden úžasný príbeh, ktorý si určite zamilujete a možno si pri ňom aj poplačete (nie, to môj prípad nebol, ako inak). Ale bolo to jednoducho úžasné a ja dúfam, že si od tejto autorky ešte niečo prečítam.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára