utorok, 26. mája 2015

Železná skúška


Autor: Holly Black, Cassandra Clare
Originálny názov: The Iron Trial
Séria: Magistérium
Diel: prvý
Počet strán: 280
Rok vydania: 2015
Vydavateľstvo: Yoli/Ikar

Dvanásťročný Callum Hunt odmalička vie, že ak by sa niekedy zaplietol s mágiou, znamenalo by to preňho smrteľné nebezpečenstvo. Keď dostane pozvánku na vstupnú „železnú“ skúšku do magistéria, tajomnej čarodejníckej školy, rozhodne sa za každú cenu neuspieť. Lenže majster Rufus si ho napriek tomu vyberie za učňa. A tak chlapec prichádza do školy v podzemných jaskyniach, na miesto s magickou, ale aj zlovestnou históriou a neistou budúcnosťou. Žiakov tu učia čarovať a je to celkom zábavné, lenže zároveň ich pripravujú na to, že raz možno budú musieť zachraňovať svet pred Nepriateľom smrti. Call sa prvý raz v živote necíti ako čudák a dokonca verí, že si v magistériu nájde priateľov. Lenže železná skúška je iba začiatok a to najťažšie ho ešte len čaká.

Táto kniha bola veľmi často prirovnávaná k Harrymu. Čitatelia hovorili, že je to ako nepodarená kópia Harryho Pottera a autorky to mali radšej nechať tak. Cassandra Clare známa svojimi knihami o Tieňolovcoch a Holly Blacková, ktorá napísala napríklad Panenku z kostí, ktorá u nás bohužiaľ nevyšla. Lenže je naozaj pravda? Naozaj autorky len skopírovali Harryho? 

Podľa môjho názoru ani nie. Dobre, škola pre čarodejníkov síce zrejme bola výmysel Rowlingovej a hlavní hrdinovia boli tiež v zložení: chlapec, dievča, chlapec. Ale to je tak všetko. Magistérium bolo oveľa iné, založené na iných princípoch a zvykoch a mágovia nepotrebovali prútiky a zaklínadlá. Im stačili živly zeme a chaos. Nevidím v tom teda žiadnu podobnosť, ktorá by bola okopírovanie Harryho Pottera. Každopádne autorky vytvorili naozaj veľmi dobrý príbeh, ktorý sa vám určite bude aspoň trošku páčiť. A samozrejme, originalita mu určite nechýba. 

"V magistériu sa stretnete s elementálmi, krásnymi a nebezpečnými tvormi, ktoré sú na zemi od počiatku času. Budete tvarovať zem, vzduch, vodu a oheň, ohýbať ich svojou vôľou. Prostredníctvom štúdia minulosti sa stanete našou budúcnosťou. Objavíte všetko, čo obyčajnému človeku ostáva skryté. Budete sa učiť o veľkých skutkoch a sami vykonáte ešte väčšie." 

V príbehu nájdete veľmi sympatické postavy, ktoré si určite obľúbite. Autorky síce veľmi rýchlo prešli od nenávisti k priateľstvu, ale je tam badať aj pekný vývoj toho priateľstva medzi hlavnými hrdinami. Takisto mi prišli skvelo premyslení elementály, ktorí boli celkom fascinujúci a rada by som sa o nich dozvedela ešte niečo viac. Prvá polovica príbehu bola síce taká nudnejšia a pomalšia, ale čítalo sa naozaj veľmi dobre. Tá polka bola priblíženie toho sveta, magistéria, postáv a celkovej zápletky. Nenachádzali sa tam žiadne nudné a zdĺhavé opisy (ako to bolo občas v Cassandriných knihách), ale naozaj veľmi pekné načrtnutie deja a zápletky. V druhej polovici sa to výrazne zlepšilo. Dostalo to spád, akciu a autorky vyvolali poriadnu zvedavosť. Aspoň vo mne. To záhadné správanie niektorých postáv bolo zvláštne a mňa naozaj zaujímalo prečo. A na konci? BUM! Poriadne prekvapenie, pri ktorom som neverila vlastným očiam. A teraz ma naozaj veľmi zaujíma pokračovanie. 

Veľmi sa mi páčila originalita magistéria. Viete, školu v jaskyniach len tak hocikde nenájdete. Prostredia bolo fantasticky opísané a predstavivosť naozaj pracovala na plné obrátky. A tiež sa mi páčilo, že hlavný hrdina nebol tak neskutočne veľmi výnimočný, že všetko a všetkých zachraňoval bez ujmy na zdraví, všetko dokázal a išlo mu to najlepšie zo všetkých aj keď doteraz s mágiou nemal nejaké skúsenosti. Páčilo sa mi, že na neho nebola sústredená taká obrovská pozornosť všetkých naokolo, ako to v niektorých knihách býva. Jednoducho to bol chalan ako všetci ostatní a dokonca ešte nemotornejší, keď mal zranenú tú nohu. Toto bolo podľa mňa fakt obrovským plusom. 

V predchádzajúcej škole si vždy želal, aby mu dovolili športovať. Tu mu dali aspoň šancu a teraz je iba na ňom, či udrží tempo. 

Myslela som, že táto kniha bude pre mňa sklamaním a nemala som veľké očakávanie. Zároveň som sa však na ňu tešila. A musím povedať, že sa mi skutočne páčila a sklamaná určite nie som. Je to naozaj skvelý a originálny príbeh, ktorý je rovnakého typu ako Harry Potter a jeho milovníci si určite prídu na svoje. Do postáv aj príbehu sa dokážete úžasne vžiť a začítať. A myslím, že autorky to zvládli naozaj brilantne. Ak chcete akciu, mierne napätie, nový svet a mágov a prekvapivý zvrat, tak určite siahnite po tejto knižke. Pretože ja ju môžem naozaj len odporúčať a dúfať, že sa vám bude páčiť tak ako mne. 


Za knihu veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Ikar
Vy si ju kúpite TU

6 komentárov:

  1. Pekná recenzia! Po tejto knižke strašne pokukujem, snáď si ju čoskoro prečítam :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :) Určite skús, nie je to nič zložité, ale je to naozaj kúzelné :)

      Odstrániť
  2. Jé, tak super že nezklamala! Už se na ni těším!

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Naopak ja som bola z knihy sklamaná. Máš pravdu, Magistérium bolo krásne premyslené, ale to je u mňa asi všetko :D U mňa bolo v príbehu proste niečo, čo ma iritovalo ( a irituje i teraz, keď na to myslím ).
    Pekná recenzia :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Videla som tvoju recenziu, tak som sa trochu bála, že aj ja si to budem hneď spájať s Harrym a že tam budú fakt obrovské podobnosti :) Ale tak jasné, 100 ľudí, 100 chutí :) Ďakujem

      Odstrániť