štvrtok, 7. mája 2015

Vreštiace schodisko


Autor: Jonathan Stroud
Originálny názov: The Screaming Staircase
Séria: Lockwood a spol.
Diel: prvý
Počet strán: 376
Rok vydania: 2014
Vydavateľstvo: Slovart

Londýn má vážny problém: pred päťdesiatimi rokmi sa začali všade zjavovať nie veľmi priateľskí duchovia všetkých foriem a tvarov. Dospelí sú proti ním bezmocní. Len deti, a len tie so špeciálnymi schopnosťami ich dokážu nájsť a vyhubiť. A tak ako huby po daždi vyrástli na každom rohu agentúry na ich likvidáciu, ktoré tvrdo bojujú za každú zákazku. Statočná a talentovaná Lucy Carlylová pracuje pre Anthonyho Lockwooda v malej agentúre Lockwood a spol., ktorá ako jediná odmieta patronát dospelých. Po nevydarenej zákazke im hrozí krach, keď sa na prahu zjaví nový zákazník. Lucy, Anthony a ich sarkastický spoločník George musia stráviť noc v najstrašidelnejšom dome v Anglicku a vyduriť odtiaľ nezvaných obyvateľov. Červená izba i Vreštiace schodisko si totiž žiadajú obeť za každú noc strávenú v ich dome. 

Pozrela som naňho: "Je to také zlé, ako tvrdil Fairfax?"
"Nie." Zložil si okuliare a pretrel unavené oči. "Podľa toho, čo som čítal, je to takmer určite oveľa horšie."

Jonathan Stroud je známy svojou trilógiou Bartimaeus, ktorú som síce nečítala, ale myslím, že bude rovnako dobrá ako Lockwood a spol. Už len ten názov sľubuje strašidelný príbeh, z ktorého sa budete v noci triasť. Lenže je ten príbeh naozaj strašidelný?

Kniha začína akčne. Lockwood a Lucy majú prípad, ktorý je potrebné vyriešiť. Áno, miestami pri ňom mrazilo, ale nebolo to nejak moc hrozné. Iba taký obyčajný strašidelný duch. Potom prichádza minulosť, ktorú o sebe Lucy prerozpráva (mimochodom autor vie veľmi dobre stvárniť ženskú postavu). A dozvieme sa aj prečo prišla do Londýna. Áno aj v tej minulosti bola dobrá akcia, takže o ňu núdza určite nebola. V tretej časti naši traja hrdinovia skúmajú jeden prípad a dozvedajú sa zaujímavé veci. A potom už konečne idú do toho strašidelného panstva, kde je Vreštiace schodisko a Červená izba. To ešte len bolo čítanie. Áno, bolo to dosť strašidelné, ale že by som sa bála zaspať alebo tak niečo, to určite nie. A na záver v nás autor vyvolá krásnu zvedavosť na ďalší diel.

Prvý raz, odkedy ma Jacobs ako malé dievča palicou prinútil vstúpiť do strašidelného farmárskeho domu, som porušila prvé a najdôležitejšie pravidlo. Stála som vo dverách, váhala a prenikal mnou strach. 


Vždy som mala rada duchárske príbehy. Hocijaké historky a veci podobné. Takže keď som videla o čom je táto kniha, už som len čakala kedy si ju budem môcť kúpiť. Na začiatok jedna vec. !!Čítajte to v noci!! Vtedy sa budete báť všetkého. Každého tieňa, každého pohybu vášho spiaceho brata. Autor vymyslela skvelý príbeh, ktorý je naozaj strašidelný, ale len v noci. Ja som ho čítala cez deň, teda väčšinu z neho a vôbec som sa nebála. Tú najstrašidelnejšiu časť som prečítala v noci a naozaj ma mrazilo pri všetkom. Ten príbeh srší originalitou. Postavy sú sympatické, inteligentné, odvážne a veľa riskujú. Lucy je ako rozprávačka príbehu veľmi sympatická a som rada, že to autor nechal na ňu. Lockwood je záhadný a ja som vážne zvedavá na jeho minulosť. A George je taký nepríjemný, sarkastický chlapec, ktorého si napriek všetkému obľúbite. Knižke nechýbal ani humor a úžasné premyslená zaujímavá zápletka. Knižka mi prišla ako zmiešanina detektívky, fantasy a slabšieho hororu. Keby som mala tak 13-14 rokov, tak by ma asi nikto nevytiahol z pod periny. Ale páčilo sa mi to. Naozaj sa to čítal neskutočne dobre a bolo to plné akcie a duchov. A naozaj ma zaujímala záhada Vreštiaceho schodiska.

Inými slovami, vo vstupnej hale vládol čulý ruch, lenže vnútorným sluchom som počula hlbšie ticho domu. Obklopovalo nás a zdalo sa, že má vlastné vedomie. Rozpínalo sa po chodbách, hore veľkým schodiskom, cez otvorené dvere a popod osamelé okná. Nemalo konca. Dom bol iba bránou, za ktorou ticho pokračovalo donekonečna. Cítila som, že na nás čaká. 

Som nadšená. Naozaj som z tejto knihy nadšená a určite sa séria zaradila medzi najlepšie. Jonathan Stroud vymyslel úžasný príbeh, ktorý som si naplno užila. Bola to fakt radosť čítať. A ten viac-menej otvorený koniec zaručil, že chcem druhý diel, pretože to bude ešte zaujímavé. A Stroud nás nenechal čakať ani na prekvapenia a zvraty, pretože niekoľko sa ich tam naozaj objavilo a boli naozaj nečakané. Dúfam, že Šepkajúca lebka vyjde čo najskôr a nepreložia ju, lebo už sa naozaj veľmi teším. Túto knižku vám určite odporúčam, ak máte radi strašidelné veci a duchov tak, ako ja. A čítajte ju v noci.


2 komentáre:

  1. Super recenzia! :) mňa na knihu nalákala hlavne ta perfektná obálka a veľmi sa teším keď si ju konečne prečítam :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :) Dúfam, že sa k tomu dostaneš :) Potom som zvedavá na tvoju recenziu :)

      Odstrániť