nedeľa, 31. mája 2015

Cinder


Autor: Marissa Meyer
Originálny názov: The Lunar Chronicles: Cinder
Séria: Měsíční kroniky
Diel: prvý
Počet strán: 400
Rok vydania: 2012
Vydavateľstvo: Egmont

Šestnáctiletou Cinder považuje většina lidské společnosti za nepovedenou hříčku techniky a její macecha za neúnosné břemeno. Být kyborg ale má i své výhody – mozkové rozhraní poskytuje Cinder nevšední schopnost opravovat věci, díky čemuž se stane nejvyhlášenější mechaničkou ve městě. Právě tato pověst přivede k jejímu stánku prince Kaie, který potřebuje před výročním bálem opravit porouchaného androida. Princ opravu v legraci nazve otázkou národní bezpečnosti, ale Cinder má podezření, že věc je mnohem vážnější, než jí je princ ochoten prozradit.
Cinder touží udělat na prince co nejlepší dojem, ale se všemi plány je konec, když se její mladší nevlastní sestra a jediná lidská přítelkyně nakazí smrtelným morem, který sužuje Zemi už celé desetiletí. Macecha obviní z dceřiny nemoci Cinder a nabídne její tělo pro výzkum moru, což je „pocta“, kterou dosud nikdo nepřežil. Ale netrvá dlouho a lékaři zjistí, že jejich nové pokusné morče je zvláštní. Chirurgové, kteří proměnili Cinder v kyborga, něco skrývali. Něco cenného. Něco, kvůli čemu jsou někteří lidé ochotní zabíjet...


O sérii Mesačné kroniky ste už určite počuli, pretože séria zožala obrovskú slávu a čítali ju asi všetci. Hej, ja som ako zvyčajne pozadu, pretože najprv som ju čítať nechcela, potom hej, ale nikdy som ju nekúpila a tak. Ale keď som sa nakoniec odhodlala, tak som bola naozaj milo prekvapená a ohromená. Marissa Meyer má fakt talent a skvelú fantáziu.

Postavy v knihe si dokážete veľmi rýchlo obľúbiť. Cinder, Iko a Pivoňka sa mi páčila už od začiatku, takže je škoda, že sa stalo to, čo sa stalo. Princ Kai bol tiež v pohode, ale že by som z neho padala do kolien, tak to zas nie. Každopádne pri konci ma naštval. Ale Adri a Perla mi neskutočne pili krv. Kráľovnú Levanu som mala omnoho radšej ako tie dve kravy. Je tu celkom dosť postáv a kým ich všetky spoznáte, tak možno budete chvíľočku zmätení. A nakoniec možno aj prekvapení, pretože autorka jedno zlomové prekvapenie naozaj má. Aj keď je to dosť predvídateľné, takže to možno zistíte ja skôr ako ja. Celkovo je kniha dosť predvídateľná takže sa nečudujte, keď nebudete nikde otvárať ústa a čudovať sa, čo sa to deje.

Jestli měl doktor Erland pravdu, všechno, čo o sobě, svém dětství a rodičích věděla, byla lež. Vymyšlená minulost. Vymyšlené děvče. 

Viete si predstaviť Popolušku ako kyborga? Nie? Ja som tiež doteraz nevedela. A potom som prečítala Cinder a čudovala sa, ako to Marissu proste mohlo napadnúť. Každopádne, absolútne milujem retellingy na rozprávky a tento je dokonca ešte dystopický a totálne uletený. Neskutočne originálny nápad. A zrejme práve pre toto si túto sériu obľúbite. Pre túto skvelú kombináciu rozprávok a dystopického sveta, kde existujú androidi asi na všetko. A Popoluška je mechanička a kyborg! Áno, fascinuje ma to. Strašne veľmi. A som nadšená, že niekto prišiel s totálne originálnou dystópiou, aká tu ešte nebola. Štýl písania Marissy Meyer si takisto rýchlo obľúbite, pretože sa číta neskutočne rýchlo. Nachádzali sa tu síce niekedy dosť obšírnejšie opisy, ale nejak mi to vôbec nevadilo. Aspoň si čitateľ dokáže všetko perfektne predstaviť a vžiť sa do príbehu.

A ďalšia fascinujúca vec bol život na Mesiaci. Celkovo boli měsíčňané fakt zaujímavý a zaujíma ma ako žijú. Aj keď, podľa toho, čo bolo spomínané v Cinder, tak asi nie bohvieako, keď im vládne kráľovná Levana. Tú som tiež mala celkom rada, keďže ona je fakt postava, ktorá ma zaujíma a už sa teším, keď si prečítam Nejkrásnější. Marissa Meyer priam brilantne využila celý potenciál jej nápadu a vznikol z toho absolútne úžasný príbeh, ktorý si vás proste získa, či chcete alebo nie. Musím povedať, že aj keď som čítala len tento prvý diel, okamžite sa séria zaradila medzi moje obľúbené a teším sa, keď ju budem raz čítať znovu.

Když se přestal usmívat, uvědomila si, že ta chvíle nastala příliš brzy, a zoufale si přála, aby mohla vzít svou poznámku zpátky. Přála si, aby mohli donekonečna předstírat, že je její tajemství v bezpečí. 

No neznie to úžasne a zaujímavo? Ale znie, ja viem. Takže určite po knižke siahnite, čo najskôr a nečakajte ako ja. Pretože sa to naozaj oplatí. Autorka vytvorila niečo úžasné, čo sa podarí naozaj len málokomu. V tej záplave dystopických príbehov nájdete len málo odlišných a toto je naozaj jeden z nich. A klasické rozprávky sú prerozprávané a vsadené do úplne nového sveta, kde sa príbeh nekončí "Žili spolu šťastne až do smrti..", ale kde sa naše princezné musia vysporiadať s problémami reálneho života a sveta a kde ich princ na bielom koni nezachráni. A Zlá kráľovná len tak nezomrie. Verte mi, že toto čítať chcete.



2 komentáre:

  1. Knihu som nedávno prečítala, akurát mám doma prečítanú dvojku a už sa na ňu nesmierne teším, vraj je ešte lepšia než jednotka :D Tá sa mi páčila, naozaj sa dobre čítala a námet je výborný. Pekne napísaná recenzia :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja dúfam, že sa k dvojke dostanem čo najskôr, pretože vyzerá neskutočne dobre :) :D Ďakujem :)

      Odstrániť