streda 1. apríla 2015

Trnový princ


Autor: Mark Lawrence
Originálny názov: Prince of Thorns
Séria: Roztříštěná říše
Diel: prvý
Počet strán: 328
Rok vydania: 2013
Vydavateľstvo: Talpress

Mějte se na pozoru před Trnovým princem...Když mu bylo devět, sledoval, jak mu přímo před očima zavraždili matku a bratra. Když mu bylo třináct byl vůdcem bandy krvelačných banditů. Do patnácti má v plánu být králem...
Nastal čas, aby se princ Honorous Jorg Ankrath vrátil na hrad, který kdysi opustil, a přihlásil se o dědictví, které mu po právu náleží. Svět se pro nej změnil v den, kdy visel na trnech ostnovníkového keře a sledoval, jak muži hraběte Renara vraždí jeho matku a mladšího bratra. Od té chvíle prahne Jorg po pomstě. Život a smrt pro něj představují jen obyčejnou hru - hru, ve které nemá co ztratit, ale ve které může vyhrát úplně všechno. Jenže v otcově hradě na něj nečeká nic, než zrada. Zrada a temná magie. Je možné, aby osamělý chlapec, byť nade vší představu divoký a zvrhlý, porazil nepřátele, jejichž moc přesahuje i ty nejbujnější představy?

Žijeme ve světe plném násilí a záhad, ale předstírame, že mu rozumíme. Snažíme se všechna tá bílá místa na mapě našeho pochopení zaplnit, většinou pomocí vědy a náboženství. Rádi bychom přesvědčili sami sebe, že kolem nás panuje řád. A většinou tahle fikce i funguje. 

Do tejto knihy som sa púšťala s obrovským nadšením a ešte väčšími očakávaniami. Ale to, čo som dostala prekonalo úplne všetko. Pretože príbeh Jorga je jeden z najlepších, aké som kedy čítala. Bez pochýb.

Vo väčšine knihách sú hlavní hrdinovia, ktorí vždy bojujú za dobro, chránia nevinných ľudí pred zlom a veci podobné. Lenže Jorg taký nie je. Jorg nie je hrdina. Jorg je chalan, ktorý prahne po pomste za svoju rodinu. Postava, ktorá vraždí tými najhoršími a najbolestivejšími spôsobmi a je mu jedno, či je to muž, žena alebo dieťa. Jeho dopredu ženie len pomsta. Čistá krvilačnosť, ktorú v sebe prechováva od tej osudnej noci. Spomienka na zomierajúcu matku a brata. Spomienka na Jorgovu bezmocnosť, keď visel na tŕňoch. Je mu jedno, koľko ľudí si to odnesie. Nezaujíma ho to. Je krutý, bezcitný a zvrhlý. Brutálny. Ale je to jeden z najlepších mužských hlavných hrdinov. Zamilujete si ho. Určite áno.

Ten príbeh. Ten príbeh bol tak neskutočne fantastický, že som mala pocit, že asi zomriem z toho, aký je úžasný. Premyslený, originálny, brutálny, akčný. Plný Jorgových poriadnych odfajčov, ktoré rozdával všetkým. Plný temnoty a smrti. Vypaľovania dedín a obrovskej zrady. Žiadnej lásky. Pretože Jorg také slovo nepozná. Ani takú moc. Jorg má len bolestivé spomienky, ktoré ho ženú vpred. A svojich bratov. Krutých a zvrhlých. Mark Lawrence je majster. Majster tohto geniálneho príbehu.

Vzpomínal jsem na dobu, kdy jsem, žil ve lži. V bezpečném světě plném sladkých polopravd, jemných doteků a nuceného smíchu. A pak, té příšerné noci, mě silná ruka vyhodila z kočáru, z bezpečného místa vedle mojí matky, do deště a křiku. Vyhodila mě a já najednou zjistil, že dveře zpátky jsou pevně zamčené. 


Tento príbeh vás chytí a nepustí už od prvej strany. Lawrence to všetko do detailu premyslel, pridal mnoho nástrah a nachystal aj pár veľkých prekvapení, pri ktorých som neverila čo čítam. Už od prvej kapitoly nebudete chcieť prestať, pretože už vtedy uvidíte hrôzy, ktoré sa v tom svete dejú. Spolu s Jorgom budete stáť tvárou v tvár smrti. Hneď niekoľkokrát. Páčilo sa mi to. Neskutočne veľmi. Tak veľmi, ako sa mi ešte kniha nikdy nepáčila (s výnimkou Harryho, Percyho a tak). Ešte teraz som z nej neskutočne nadšená. Skvelý svet, v ktorom vám pomôže zorientovať sa aj mapka. Toto bola poriadne skvelá fantasy. So skvelou hlavnou postavou. Tento príbeh je plný vtipných dialógov, na ktorých sa budete smiať ako šialení. Autor priam grandiózne využil celý potenciál tohto príbehu. Dokázal čitateľov už od začiatku upútať a vyvolá vo vás takú zvedavosť, že budete chcieť vedieť, čo sa stane ďalej. Stránky knihy sa otáčajú samé, pretože na každej strane sa niečo stane. Niečo zvratové. Niečo, čo nebudete čakať.

"Vzpomínky jsou nebezpečná věc. Přehrávaš si je v hlavě pořád kolem dokola, až je znáš do nejmenších podrobností. Ale i pak si vždycky najdou nějaký způsob, jak tě zranit a jak ti ublížit."

Zamilovala som sa. Do tohto skvelého príbehu, ktorý ma očaril už na začiatku. Po dlhom čase som konečne čítala knihu, na ktorú neviem nájsť slová. Knihu takú perfektnú, že poriadne neviem, čo povedať. Neviem sa vyjadriť. Musíte to zistiť len sami. Pretože podľa mňa bola táto kniha absolútne perfektná a dokonalá a veľmi rýchlo sa pridala medzi moje najobľúbenejšie. Tento príbeh je niečo úžasné. Neskutočné. Neváhala by som a hneď by som sa do toho pustila znovu. Bez problémov. Jednoducho si to proste prečítajte! Musíte! Ja sa už teraz neviem dočkať druhého dielu, ktorý si čoskoro objednám. Dúfam, že bude rovnako fantastický a skvelý.


4 komentáre:

  1. Odpovede
    1. Ja som vedela, že ťa k tomu donútim :D

      Odstrániť
  2. Koukala jsem na databáze a tam kniha z komentářů i hodnocení vychází spíš průměrně:). A prý je strašně sprostá:D. Ale námět mě zaujal, tak uvidím:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Podľa mňa bola perfektná! :) No je tam dosť takých vulgárnejších výrazov, ale aj tak je to skvelé :)

      Odstrániť