pondelok, 27. apríla 2015

Trnový král


Autor: Mark Lawrence 
Originálny názov: King of Thorns
Séria: Roztříštěná říše 
Diel: druhý
Počet strán: 520
Rok vydania: 2015
Vydavateľstvo: Talpress

Když mu bylo devět, přísahal princ Honorous Jorg Ankrat pomstu vrahovi svojí matky a bratra - a taky svému otci za to, že on sám je nikdy nepomstil. V patnácti svoji přísahu naplnil. Teď je mu osmnáct a musí s mečem v ruce bránit to, co sám získal zradou. Proti jeho hradu vytáhla obrovská armáda a v jejím čele stojí muž, jehož sny a ambice se hravě vyrovnají těm Jorgovým. Mladý král ví, že čest mu blížící se bitvu nevyhraje. To ale ani nemá v plánu. Podařilo se mu najít a shromáždit několik artefaktů z dávnych časů - někdo by mohl říct kouzel. V nadcházejícím střetnutí mohou vychýlit jazýčky vah v jeho prospěch. Otázkou ale zůstává za jakou cenu...

O trůn jako takový mi nešlo, jen o to, co by představoval: vítězství. Moje vítězství. A proč jsem chtěl vyhrát? Protože mi kdysi kdosi řekl, že to nedokážu, že na to nemám. Chtěl jsem bojovat, protože boj byl smyslem mého života. Na lidech mi záleželo ještě míň než na těch koňskejch sračkách, co jsme v nich před chvílí vyváleli Makina. 

Určite ste zaregistrovali moje nadšenie z tejto série. Prvý diel bol úžasný, krvilačný a krutý. V dvojke Jorg dospel (nie, nerobím si srandu) a už má na starosti aj iné veci ako vypaľovať nejaké mestá, zabíjať každého, kto na neho len škaredo pozrie alebo hnať sa za pomstou. Svoju pomstu už vykonal. Teraz prichádza bitka o udržanie si Renarskej Vysočiny.

Ako som už povedala, Jorg naozaj dospel. Bola som prekvapená, že sa to naozaj stalo, ale nejak veľmi sa nezmenil. Možno v sebe našiel kúsoček súcitu. Jorg sa musí vyrovnávať s viacerými problémami, ktoré sa mu v živote vyskytli. Pred brány mu vytiahla armáda zo Šípova a on proti nej stojí len s niekoľkými stovkami vojakov, v jeho hlave sa skúša vŕtať niekto ďalší a potom je tu tá záhadná krabička s tŕňovým vzorom. Ten chlapec ma nikdy neprestane udivovať a prekvapovať. On dokáže vymyslieť také plány a stratégie, o akých by sa vám ani len nesnívalo. A potom, nemilujte ho.

Mnoho lidí v našem světě se na první pohled nezdá být tím, kým doopravdy jsou. Moudrost se často skrývá za přihlouplým úsměvem a statečnost na vás může hledět z uplakaných očí. 

Príbeh Jorga sa stále viac a viac motá. Autor proste má čo povedať a vždy to pekne povie. Zároveň však nechá čitateľa v neustálych otázkach a zvedavosti. Tentokrát príbeh sledujeme z troch uhlov pohľadu. Prvý je Jorgov ako osemnásťročného, keď má pred sebou Šípovskú armádu. Poviem vám, že tam autor zase porobil obrovskú neplechu. Druhý je Jorg pred štyrmi rokmi, chvíľu potom ako sa dostal k trónu. Podnikol pár ciest, kde sa dozvedel zaujímavé veci, hľadal spojencov a mal pár potýčiek s niekým, komu kedysi nakopal zadok. Tretí pohľad nie je tak celkom pohľad. Sú to zápisky z denníka Kataríny Ap Scorron, ktoré ma naozaj bavili čítať.
Mark Lawrence pekne vymyslel celý priebeh príbehu. Jorg je proste Jorg a aj keď dospel, stále jeho sarkastické a ironické poznámky stoja za to. Autor spravil hlavného hrdinu takým hajzlíkom, že aj keď ho chcete nenávidieť za to aký je, tak presne za to isté ho budete aj milovať. A samozrejme si autor nechal aj eso v rukáve a na konci nám predviedol totálne prekvapivý zvrat, ktorý by ste naozaj nečakali.

Kámen mi ležel na dlani, topil se ve stínu a na jeho povrchu se černala jediná runa. Trny. Moje minulost a moje budoucnost, shrnutá v jediném slově. 

Je možné aby sa mi nejaká séria páčila až takto? Ja som sa totálne zamilovala do Jorgovho príbehu, autorovho štýlu písania a humoru. Aj napriek tomu, že túto knihu musíte čítať pomalšie, aby ste to všetko pochopili, je to totálna pecka. Som z toho rovnako nadšená ako z jednotky, aj keď niektoré udalosti sa nemuseli nevyhnutne stať. Páčil sa mi Jorg, ktorý bol zvrátený a sadistický a krutý. Ale páči sa mi aj Jorg, ktorý má v sebe štipku citu a ktorý sa už prestal bezhlavo hnať za pomstou, ale už má aj iné ambície. Ja dúfam, že trojka vyjde čo najskôr, lebo ja ju proste nutne potrebujem. A chcem. Lebo chcem vedieť záver Jorgovho príbehu.


2 komentáre:

  1. Prečítala som tvoju recenziu aj na prvý diel a som nadšená z toho aká si nadšená :D Dej vyzerá brutálne. Určite si to prečítam :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To by si fakt mala, lebo ty si tá, ktorú to baviť určite bude :D Ako väčšinu, ale tak ty sa väčšinou takto sústredíš na fantasy, takže toto si naozaj prečítaj :D

      Odstrániť