štvrtok 5. marca 2015

Ruiny Gorlanu


Autor: John Flanagan
Originálny názov: Ranger's apprentice: The ruins of Gorlan
Séria: Hraničiarov učeň
Diel: prvý
Počet strán: 272
Rok vydania: 2010
Vydavateľstvo: Egmont

Willa pre jeho malý vzrast neprijmú do bojovej školy na hrade, namiesto toho nastúpi do učenia k Haltovi. Halt je tajomný hraničiar, ktorého záhadnú schopnosť neviditeľne sa pohybovať, prisudzujú ľudia čiernej mágii. Will sa postupne učí zaobchádzať so zbraňami hraničiara. S Haltom sa vydáva na nebezpečnú cestu do pustiny, aby vystopovali obludy, ktoré sa chystajú zabiť kráľa. 

Táto séria je pomerne dosť známa, ale myslím, že viac ju poznajú v Česku ako u nás. Možno preto u nás vyšli len 4 diely, zatiaľ čo u našich susedov ich majú dvanásť. Pravdupovediac by si tie knihy zaslúžili väčšiu slávu aj u nás. Príbeh hraničiarovho učňa Willa je naozaj akčný, zaujímavý a plný prekvapení.

Postava Willa bola vskutku dosť zaujímavá a počas celej knihy sa dosť menila a vyvíjala, čo dodalo príbehu realistickosť. Z malého vystrašeného chlapčeka sa stal odvážny bojovník. Horác bol na začiatku idiot. Ale neskôr konečne dostal nejaký rozum a už som aj jeho mala rada. Hraničiar Halt bol absolútne skvelý. Páčil sa mi jeho zmysel pre tresty. Všetky postavy boli skvelé a realistické a úplne sa od seba navzájom odlišovali. Neboli ako cez kopírku, ale všetci mali úplné iné povahy, ktoré sa však navzájom dopĺňali.

Najvyššie konáre stromov sa kývali vo vetre, takže v mesačnom svetle vytvárali pohyblivé vzory - a Will ich teraz veľmi šikovne využil. Inštinktívne prispôsobil svoje pohyby rytmu stromov a hravo splynul s obrazcami na nádvorí, stal sa ich súčasťou, a tak sa v nich skryl.


Príbeh bol po celý čas zaujímavý. Áno, rozbiehal sa síce pomalšie, pretože nám autor chcel predstaviť systém sveta, postavy a aj hlavného záporáka, ale to na knihe naozaj nič neubralo, pretože autor to vie podať pútavo a budete stále zvedaví. Chýbala mi tu však nejaká mapa. Fantasy knihy väčšinou majú mapu toho sveta, pretože sa ráta s tým, že sa aspoň chvíľu bude putovať. A tu to nebolo inak. A tá mapa by bola naozaj užitočná, takže škoda. Autor do príbehu zmyselne zakomponoval aj hrôzostrašné netvory, ktoré boli dosť brutálne. Páčili sa mi aj hraničiarske zbrane a bolo skvelé, že to konečne neboli iba meče a rytieri v jasnej zbroji. Hraničiari boli nenápadní, obratní a dokázali sa neskutočne dobre skrývať, čo sa mi páčilo, lebo to konečne neboli hrdinovia, ktorí dokážu zachrániť celý svet úplne sami.

Príbeh bol však plný akcie, zaujímavých a nečakaných zvratov a autor sa pohral aj s tým aby ukázal ako rýchlo sa môžu z nepriateľov stať dobrý kamaráti a ako sa môže človek veľmi rýchlo zmeniť. Príbehu nechýba ani humor, takže ja som sa pri knihe dosť nasmiala. Hlavne na časti s Aldom, Brynom a Jeromom. To proste bolo také zaslúžené a skvelé. A dokonca ani barón nebol namyslený šľachtic, ktorého absolútne netrápi osud sveta. Práve naopak, on bol rytier, ktorý ide do boja kľudne aj sám a neposiela za seba na smrť nejaké iné vojská. Páčilo sa mi to.

Will to všetko vydesene sledoval. Kdesi na samom okraji mysle mu skrsol nápad. Skĺzol očami bokom a uvidel dohasínajúcu fakľu, ktorú predtým odhodil barón Arald. Oheň. Jediná zbraň, ktorá by dokázala kalkara zničiť. Lenže je štyridsať krokov od neho...

Musím povedať, že som nevedela čo od tejto knihy čakať. Počúvala som samú chválu, ale stále som si nebola istá, či do toho chcem naozaj ísť. A teraz som sa k tomu konečne dokopala a bola som nadšená a veľmi milo prekvapená. Tento príbeh je fantastický a naozaj sa oplatí ho prečítať. Teším sa, keď sa pustím do dvojky. Je však škoda, že u nás nevydali aj zvyšné diely ako v Čechách. U nás sú len štyri. Takže už teraz vidím ako moja peňaženka zaplače, keď budem nakupovať české vydania. Kniha u mňa zabodovala a zaslúži si 4 vločky.


4 komentáre:

  1. Ja som zatiaľ prečítala len prvý diel, ale keď bude čas, určite sa pustím do Horiaceho mostu :D
    Len neviem.. námet bol sľubný, štýl dobre čitateľný, postavy zaujímavé, len.. Nejak ma nevtiahol tak ako som čakala.
    Ale už len kvôli Haltovi si čítanie zopakujem :3 :DD

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Horiaci most som včera dočítala a bol fakt skvelý :D Mňa to práveže vtiahlo až moc :D táto séria sa určite stala jednou z mojich najobľúbenejších :D

      Odstrániť
  2. Tuto sérii, četla kamarádka a moc se jí to líbilo, ale myslím, že to není nic pro mě :/ Ale rozhodně děkuji, za pěkný článek, který mi trochu rozšířil znalosti ... :)
    http://milujemekihy.blogspot.cz/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mne sa to tiež veľmi páči :) Som rada, že sa ti to páčilo :)

      Odstrániť