nedeľa, 15. marca 2015

Ľadová krajina


Autor: John Flanagan
Originálny názov: Ranger's apprentice: The Icebound land
Séria: Hraničiarov učeň
Diel: tretí
Počet strán: 288
Rok vydania: 2010
Vydavateľstvo: Egmont

Will a Evanlyn plávajú do Skandije ako zajatci hrozivého Eraka, kapitána skandijskej vlčnej lode. Halt prisahal, že Willa zachráni, a urobí všetko pre to, aby sľub dodržal - dokonca nepočúvne kráľa. Halt je vylúčený zo zboru hraničiarov a spolu s Horácom, ktorý sa k nemu pripojí, zamieri cez Galiku do Skandije. Cestou ich neustále obťažujú potulní rytieri - inak známi skôr ako lupiči a hrdlolezi. Horác však už o bojovaní čosi vie a vďaka svojím neobyčajným schopnostiam začne čoskoro priťahovať pozornosť rytierov a bojovníkov na míle ďaleko. Ale dorazia Horác a Halt do Skandije včas a zachránia Willa pred životom v otroctve? 

Nie, nebojte sa. Nie som šialená. Len tie knihy sa proste čítajú rýchlo a za jeden večer v pohode zvládnem aj celú knihu. Po celkom smutnom konci dvojky som sa na trojku veľmi tešila, plná očakávania. Ale zostala som dosť sklamaná.

Zo začiatku kniha veľmi viazla a nedialo sa totálne nič. Vôbec ma nebavila cesta na lodi do Skandije, pretože to bolo zbytočné. Skandijcov som rada nemala a ešte stále rada nemám. Jedine neskôr som si obľúbila Eraka, ale inak fakt nikoho. Samotná Skandija tiež nie je nejaká vysnívaná krajina, do ktorej by chceli všetci ujsť. Je to studené, zamrznuté a zasnežené miesto, kde je toho snehu až obrovský prebytok a zimy sú neskutočne kruté a zlé. Aj keď som jedna z mnohých, kto má rad sneh, toto bolo už aj mňa veľmi veľa. A ľudia v Skandiji tiež nie sú bohvieakí priateľskí a milí. Sú hrozní, bezcitní a ako som tak čítala, tak som zistila, že veľmi radi robia ľuďom to najhoršie čo dokážu. Takže ich proste vôbec nemám rada a totálne si to pokazili tým, čo urobili Willovi. Ja by som toho chalana Egona asi vykuchala. Ešte viac som si však obľúbila Halta, ktorý je proste skvelý.

Tóny sa niesli útulnou miestnosťou a Halt zistil, že spomína na dlhé letné dni v lesoch okolo redmontského hradu a na malú, neposednú postavičku, ktorá sa ustavične na niečo vypytovala a ktorá do jeho života priniesla novú chuť a silu.


Striedanie pohľadov tejto knihe veľmi prospelo. Keďže pohľad Willa a Evanlyn bol takmer po celý čas neskutočne nudný, tak aspoň pohľad Halta prinášal tie svetlé momenty v knihe. Páčilo sa mi, že autor ukázal aj Haltovu inú, citlivejšiu stránku a tým u mňa Halt o dosť stúpol. Samozrejme tu nechýbal ani Haltov zmysel pre humor, ktorý ma neraz rozosmial. Celá kniha však bola plná Evanlyniných a Willových myšlienok a neviditeľnej motivácii, ktorá oboch postupne posúvala dopredu. Na konci som sa potom konečne dočkala aj nejakej menšej akcie, ale oproti predchádzajúcim knihám to bolo naozaj veľmi slabé. Ako vravím, kniha bola plná cestovania a cestovania a cestovania a to ma nebavilo. Nikdy ma to v knihách nebaví. Napriek všetkému som však bola veľmi zvedavá či Halt s Horácom Willa nájdu a zachránia a čo sa stane ďalej. Samozrejme, nie všetko išlo podľa Haltovho plánu, keďže Flanagan proste vždy všetko zamotá.

Lenže tu pri tejto knihe som sa nič poriadne ani nedozvedela, nikoho nového som ani nespoznala. Objavilo sa tu síce pár malých bitiek, ale nebolo to nič také, čo by tú nudu aspoň na chvíľu odohnalo. Autor má šťastie, že jeho štýl je neskutočne čitateľný, nepoužíva žiadne zbytočné a dlhé opisy a číta sa to rýchlo. Keby nie, tak myslím, že by som to vzdala a preskakovala by som.

Možno to bolo aj tým, že si Halt uvedomoval pribudajúce roky, a to, že šediny na brade sú skôr pravidlom ako výnimkou. Will vniesol do jeho života pocit mladosti, radosť a vzpruhu, ktorá bola vítaným protikladom s pochmúrnymi a nebezpečnými cestičkami, ktorými sa ako hraničiar musel často uberať. 

Musím povedať, že táto kniha bola zatiaľ najslabšia zo série. Oproti dvom predchádzajúcim bola priemerná, zatiaľ čo tie dve boli absolútne fantastické. Moje nadšenie z tejto série však stále neopadlo a veľmi sa teším na štvrtý diel. Túto knihu považujem za menší oddych od bitiek a predpokladám, že bola predpoveďou niečoho veľkého, čoho sa dočkám v štvorke. Príbeh Willa je stále jedným z mojich obľúbených a budem ho čítať až do konca. 3/5 vločiek.



2 komentáre:

  1. Mě se tenhle díl taky líbil nejmíň. Části s Willem se táhly jako žvýkačka. To Halt s Horácem to zase trochu oživili, ale ne nadlouho.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Presne tak :D Ten Will bol neskutočne nudný a zdĺhavý :D a Halt zase skvelý :D

      Odstrániť