sobota, 21. marca 2015

I was here


Autor: Gayle Forman
Počet strán: 270
Rok vydania: 2015
Vydavateľstvo: Simon & Schuster UK

This characteristically powerful novel follows eighteen-year-old Cody Reynolds in the months following her best friend's shocking suicide. 
As Cody numbly searches for answers as to why Meg took her own life, she begins a journey of self-discovery which takes her to a terrifying precipice, and forces her to question not only her relationship with the Meg she tought she knew, but her own understanding of life, love, death and forgiveness. 

Is this how it is with lies? The first one comes hard, the second one easier, until they slip off your tongue easier than truths - maybe because they are easier than truths. 

Gayle Formanová u mňa zabodovala jej knihou Ak zostanem. Vlastne, nie len zabodovala, ale ja tú knihu proste milujem. Keď som sa teda dozvedela, že autorke vyjde ďalšia kniha, ktorá vyzerala veľmi zaujímavo, tak som sa na ňu tešila ako malé decko. A očakávania som mala veľmi veľké.

Ako som si stihla všimnúť, tak autorka to svojím postavám nijako neuľahčuje a dokáže ich pekne potrápiť predtým, ako sa dočkajú svojho šťastného konca. Ak sa vôbec dočkajú. A Cody určite nebola výnimkou. Musí sa preniesť cez smrť jej najlepšej kamarátky, s ktorou s poznali už od materskej škôlky. Pritom jej však niekto nasadí chrobáka do hlavy s tým, že možno sa Meg nezabila sama, ale že ju k tomu proste niekto postrčil alebo dokonca zabil. A tak sa naša milá Cody vyberá na menší prieskum a zisťuje, že vlastne Meg k nej nebola taká úprimná ako si Cody spočiatku myslela. Lenže Cody počas svojej cesty zisťuje stále viac a viac Meginých tajomstiev a spoznáva nových ľudí, ktorí nemusia byť takí, ako sa na prvý pohľad zdajú. Cody to tiež vo svojom súkromnom živote nemala ružové. Jej matka bola, aká bola. Jej otec bol idiot. A ona sama mala dosť ťažký život aj bez toho, aby sa jej zabila najlepšia kamarátka. A ako som to tak sledovala, tak sa s tým vysporiadala naozaj obdivuhodne. A tiež sa mi páčil jej sarkastický tón.

As he holds me, I cry. I cry for Meg, who is forever gone from me. I cry for the Garcias, who may be too. I cry for the father I never had and the mother I did. I cry for Stoner Richard and the family he grew up with. I cry for Ben and the family he didn't grow up with. And I cry for me.

Autorka vytvorila v tejto knihe tiež absolútne skvelý príbeh. Príbeh plný záhad, silného priateľstva a lásky. Lenže toto nebola vôbec láska na prvý pohľad. Formanová tentokrát vytvorila lásku z nenávisti. Ja fakt neviem kde ona na to chodí. Táto kniha mala zase raz skvelý originálny nápad a pekne podanú zápletku. Bola to naozaj záhada a ja som veľmi chcela vedieť, kto bol ten tajomný All_BS. Podozrievala som fakt veľa ľudí a nakoniec autorka spraví hento? Ona vie ako čitateľa zmiasť. Postavy sa mi znovu páčili. Boli zase úplne odlišné a rôznorodé a autorka znovu poukazovala na tie základné ľudské hodnoty. Možno toto mám na nej tak rada. Dokáže napísať príbeh tak silný, tak úžasný a pritom jej k tomu stačí nejaká tragédia. Znovu nás neobrala o kopu pekných a pravdivých myšlienok, na ktoré je asi expert. Páčilo sa mi aj, ako to nakoniec dopadlo a ako aj Tricia sa začala správať, tak ako sa od nej očakáva. No a ten koniec sa mi proste páčil. Som spokojná.

"What makes you think I'm scared?" 
"City dicks always are."
"How do you know I'm a city dick?"
"Well, we're in a city. And you're dick, aren't you?"

Možno som od tejto knihy očakávala až príliš veľa. A možno som nedostala to, čo som čakala. Ale páčilo sa mi a bola som spokojná aj s tým, čo som dostala. Angličtina v knihe bola tiež ľahká a čítalo sa to veľmi rýchlo (len keby som mala čas). Autorkin štýl sa proste nezaprie a tak ako aj v slovenčine, rovnako aj v angličtine je úplne čitateľný a ja ho priam milujem. Gayle Formanová sa určite stala jednou z mojich najobľúbenejších autoriek a už teraz sa neviem dočkať, keď u nás vyjde Where she went. Touto knižkou u mňa takisto zabodovala a bez problémov ju môžem ohodnotiť 4,5/5 vločkami.


4 komentáre:

  1. Where she went je z pohľadu ADAMA! :D to proste, že čakáš na SK vydanie aj po tomto fakte, tak ti tlieskam :D ja som ju už v angline dokonca dvakrát čítala :P
    Inak k I Was Here, hovorila som ti, že je to skvelé :D a som rada, že sa ti to páčilo (aj keď na druhej strane....)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No a čo :D Ja mám Adama rada :D takže stále sa na to teším :D uvidím :D Ja viem, že si to vravela :D a som rada, že som sa k tomu vôbec dostala :D

      Odstrániť
  2. Já jsem nedávno četla If I stay a misím říct, že se příběh četl rychle a vlmi pěkně. Pokud někdy narazím na další díla od této spisovatelky, moc ráda si je přečtu. Díky za opět krásně napsanou recenzi :)
    http://milujemekihy.blogspot.cz/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. If I stay sa aj mne veľmi páčilo :) takže určite od autorky ešte niečo prečítaj :)

      Odstrániť