utorok 17. marca 2015

Boj o Skandiju


Autor: John Flanagan
Originálny názov: Ranger's apprentice: Oakleaf bearers
Séria: Hraničiarov učeň
Diel: štvrtý
Počet strán: 312
Rok vydania: 2010
Vydavateľstvo: Egmont

Blíži sa jar a Will s Evanlyn môžu konečne ujsť zo Skandije. Evanlyn však unesú temudžajskí jazdci, príslušníci početného národa, ktorý obýva rozľahlé stepi na východ od Skandije. Will sa vybral za nimi, ale jeden chlapec má proti šiestim ostrieľaným temudžajským bojovníkom len nepatrnú nádej - i keď je hraničiarskym učňom. V poslednej chvíli ho vystopujú Halt s Horácom a pomôžu mu Evanlyn zachrániť. Ale na radosť zo stretnutia nie je čas, pretože Halt si je istý, že šesť Temudžajcov tvorilo iba prieskumný oddiel veľkého vojska, ktoré sa chystá vpadnúť do Skandije. Štyria Araluenčania musia Skandijcov varovať a ponúknuť im pomoc - pokiaľ ich pomoc príjme oberjarl Skandijcov. Dokážu nezmieriteľní nepriatelia bojovať bok po boku, aby zachránili svoje životy a svoje krajiny pred ničivým vpádom nepriateľa, ktorý nepozná zľutovanie?

Po mojom sklamaní z tretieho dielu som sa do tohto púšťala s obavami. Nechcela som, aby ma sklamala ďalšia kniha tejto fantastickej série. Ale nakoniec som sa teda odhodlala sa do toho pustiť a znovu som bola úplne nadšená. A moje nadšenie neopadlo ani po zvyšok knihy.

Od prvej strany tejto knihy mi bolo jasné, že to bude veľmi zaujímavé a akčné. Najprv unesú Evanlyn, potom Halt s Horácom objavia stopu a nakoniec ich Haltova zvedavosť dovedie k celému vojsku. No nevyzerá to zaujímavo? Tak do toho ešte treba zarátať pár bitiek, naháňačiek a máme skvelý akčný príbeh. Ale nebojte sa, to nie je všetko. Ale na to, či vôbec poriadny boj bude a ako dopadne, na to proste musíte prísť sami. Ale verte či nie, v tejto knihe sa ešte budú diať veci.

Obdivujem autora, že dokázal ten svet tak neskutočne premyslieť. Úplne do detailu. Nechápem, ako vymyslel všetky tie národy a tých je naozaj dosť veľa. Vymyslel skvelý systém toho sveta, premyslel zmysel hraničiarov, ktorí ma budú vždy fascinovať a zakomponoval do toho veľké boje, plné napätia. A tie luky do toho sú neskutočne skvelá vec. Luky ma tiež vždy fascinovali a keď som bola mladšia, vždy som chcela nejaký mať.

"Potrebujeme ho živého," dodal mierne Halt. Potom sa ľahko zaknísal pod nárazom štíhleho tela, ktoré sa k nemu bezhlavo prihnalo. Okolo pasu sa mu ovinuli ruky a Will vzlykal, radostne bľabotal a objímal svojho učiteľa, druha a priateľa. Halt ho ľahko potľapkával po pleci a prekvapene zistil, že mu po tvári steká slza. 

Celý príbeh sa tentokrát odohráva v Skandiji. Áno, stále nemám tú krajinu rada. Bolo však fajn vidieť zvyky Skandijcov, to ako bojujú aj to akí sú príliš zbrklí do boja. Trocha stratégie by im možno niekedy v minulosti zachránilo krk. A tu prichádza na scénu náš úžasný Halt, ktorý sa dostane asi z každej situácie, ktorá nastane. Táto kniha prebiehala asi takto: únos, hľadanie, stratégia, boj, boj, boj. Will neskutočne veľmi dospieva a postupne sa stáva naozaj skúseným hraničiarom, ktorého budú podľa môjho názoru brať ako druhého Halta. Will ukázal, že aj on dokáže myslieť s chladnou hlavou. Je fajn, že autor Willa nevykresľuje ako najdokonalejšieho, najsilnejšieho, najmúdrejšieho a najbezcitenjšieho hrdinu na svete. Skvelé na tom je, že aj Will robí chyby, má svoje slabé chvíľky a nehanbí sa za svoje slzy. V tejto knihe mi však chýbal Gilan. Jeho som si dosť obľúbila už v jednotke, takže vôbec by mi nevadilo, keby sa objavil aj tu a pomohol.

Okrem akčného príbehu plného napätia, túto knihu spestruje aj skvelý humor. Haltove uštipačné a ironické a sarkastické poznámky sú proste potrebné. Do toho sa primiešal ešte samotný Erak a vzniklo z toho niečo skvelé. Halt s Erakom sú fantastická dvojka a ich doťahovanie sa mi fakt páčilo. Táto kniha je taká nepredvídateľná, že neviete či hlavní hrdinovia náhodou nezomrú. Ja som napríklad pri jednej scéne ostala úplne zaseknutá. Už som pomaly nedýchala pri tom, čo sa tam dialo.

"Evanlyn!" zakričal vydesene. Počula ho a obzrela sa. Ich oči sa stretli. Evanlyn sa na Willa usmiala - úsmevom, ktorý mu pripomenul všetko, čo spolu za posledných jedenásť mesiacov prežili, ako aj to, čo kedy jeden pre druhého znamenali. 

U mňa je zatiaľ toto jednoznačne najlepší diel. Túto sériu som si veľmi obľúbila a som úprimne zvedavá, či bude fantastická až do konca. Bolo by mi ľúto s ňou seknúť niekde v strede. Takže Flanagan, prosím ťa, udrž si kvalitu a originálne nápady na zaujímavé zápletky. U mňa autor zabodoval na plnej čiare a dúfam, že to tak aj ostane. Willove príbehy sú absolútne fantastické a určite si v nich milovníci fantasy nájdu svoje. Ja som len zvedavá, kedy sa dostanem k pokračovaniam. Jednoznačne 4,5/5 vločiek.



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára