utorok 6. januára 2015

Spáleniště: Zkouška


Autor: James Dashner
Originálny názov: The Scorch trials
Séria: Labyrint
Diel: druhý
Počet strán: 344
Rok vydania: 2014
Vydavateľstvo: Yoli CZ

LABYRINT BYL TEPRVE ZAČÁTEK
NALEZENÍM CESTY Z LABYRINTU TO MĚLO SKONČIT...

Už žádné hlavolamy. Žádne proměnné. A žádné běhání. Thomas byl presvědčený, že když se jim podařilo uniknout, vrátí se on i Placeři ke svým dřívějším životům. Nikdo však ve skutečnosti netušil, do jakého života se vracejí. Země, sežehnutá slunečními erupcemi a spálená novým, krutým klimatem, se změnila v pustinu. Vláda se zhroutila - a s ní i pořádek. Rozpadajícími se městy teď bloudí "raplové", lidé pokrytí hnisavými ranami, které infekční nemoc nazývaná erupce dohání k vražednému šílenství. Hledají, kde by našli další oběť...a potravu. Pro Placery běhání zdaleka neskončilo. Namísto svobody zjišťují, že mají před sebou další zkoušku. Musejí překonat Spáleniště, nejvíc sežehnutou část planety, a do dvou týdnů dorazit do bezpečného útočiště. A organizace ZLOSIN se postarala o to, aby uzpůsobila proměnné a nastavila šance v jejich neprospěch. Thomase čeká zkouška ohněm - skutečně přechovává někde v hlavě tajemství svobody? Nebo bude věčně vydán ZLOSINu na milost? 

Po Labyrinte prichádza Spálenisko. Naši mladí hrdinovia budú musieť prejsť doslova peklom, aby dostali, čo potrebujú. Budú obeti. Príde smrť a utrpenie. Budú čeliť nástrahám, ktoré si pre nich organizácia ZLOSIN pripravila. A tie nástrahy nebudú vôbec dobré. Dokážu to?

Príbeh začína v malej ubikácii, kde chlapcov odviezli po Labyrinte. Tam dostanú pokyny a nemajú inú možnosť ako odísť. Alebo zomrieť. Potom sa celý príbeh sa odohráva na Spálenisku. Je to niečo ako púšť a čistá pustina. Do mesta by sa chlapci dostali, ale mesto je plné raplov. Ľudí, ktorí sú nakazení infekčnou chorobou - erupciou. Chlapci nemajú inú možnosť, ako sa mestu vyhnúť. Lenže ZLOSIN si pre nich prichystal pár, nie veľmi príjemných prekvapení, takže nebezpečenstvo hrozí aj v tej pustine. Hocikedy môžu naraziť na nejakých raplov, ktorí sa zatúlali alebo len hľadajú jedlo. Alebo chlapcov môžu trafiť vražedné blesky počas búrky. Dôležité je šetriť jedlom a pitím, lebo slnko je silné a keby nemajú zásoby, tak môžu zomrieť vyhladovaním.

Ticho ještě nikdy nemělo vlastní zvuk. Dosedlo na místnost prudce, jako bzučící úl plný včel, až Thomas musel zvednou ruku a každé ucho si protřepat prstem. Každý nádech v místnosti, každé povzdechnutí zněly v porovnaní s tím bizarním oparem ticha jako výbuchy.


Postavy sa nezmenili. Dashner pridal len pár nových charakterov, ktoré sme postupne spoznávali a zisťovali, kto vlastne sú. Bolo vidno, že chlapci aspoň trochu dospeli. Ak chceli prežiť, museli sa stať tvrdšími. Príbeh je stále rozprávaný z pohľadu Thomasa, ale teraz sa dostávali do popredia aj iné postavy. Samozrejme, často sa tam objavovali aj raplovia, ktorých Dashner opísal priam fantasticky. Miestami mi to prišlo až nechutné. Ako opisoval tie zranenia či už Placerov alebo raplov tak detailnejšie. Ale jeho fantázia je naozaj skvelá. Vie napísať kvalitný príbeh plný napätia a akcie. Vie príbeh perfektne domotať a všetko ešte raz domotať, aby čítateľa zmiatol a donútil čítať ďalej. Čakáte, že v tejto knihe budú odpovede na otázky, ktoré ste mali po Labyrinte? Myslíte si, že sa konečne dozviete niečo viac a pochopíte všetkému? Smola! Pribúdajú tu len ďalšie otázky, ďalšia zvedavosť. Pri niektorých momentoch som až otvárala ústa a pozerala, či to naozaj myslí vážne. A to ani nevravím o tých koncoch kapitol. Tie končia tak, že chcete čítať ďalej, musíte čítať ďalej. Ja som si o 11 večer povedala, že ešte jednu kapitolu. No jasné! Skončila som o druhej v noci  s tým, že som chcela čítať ešte ďalej, ale už ma štípali oči.

Bylo mu jedno jestli natrvalo ohluchl. Už mu nezáleželo na ostatních. Chaos kolem něho jako by odsál jeho lidskost pryč, udělal z něj zvíře. 

Táto kniha bola fantastická. Celý tento príbeh je premyslený a domotaný a ja už chcem poriadne vysvetlenie. Milujem túto sériu. Už teraz viem, že je jedna z mojich obľúbených. A milujem Newta. On je tak cute. Hlavne keď vraví Thomasovi Tommy. Čakala som od tejto knihy veľa. A dostala som ešte viac. Páčila sa mi dokonca viac, ako Labyrint, ktorý som ospevovala neskutočne veľmi. Toto bolo akčnejšia, epickejšie, lepšie. Dashnerov štýl písania je rýchlo čitateľný a ani pri jednej časti príbehu som sa nenudila. Možno je táto recenzia kratšia ako ostatné, ale nemám čo viac povedať. Tento príbeh je obdivuhodný, úžasný, fantastický. Ja sa tak veľmi teším na tretí diel, kde konečne dostanem poriadne vysvetlenie. U mňa 5/5 vločiek. Proste pecka!


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára