utorok 27. januára 2015

Selekcia


Autor: Kiera Cass
Originálny názov: The Selection
Séria: Selekcia
Diel: prvý
Počet strán: 312
Rok vydania: 2014
Vydavateľstvo: Slovart

Pre tridsaťpäť dievča je Selekcia životnou šancu. Príležitosť uniknúť svojmu osudu, vstúpiť do okázalého sveta rób a drahých šperkov. Žiť v paláci a bojovať o srdce úžasného princa Maxona. Pre Americu Singerovú je to však nočná mora. Musí opustiť svoju lásku a odísť z domova. Potom sa zoznámi s princom Maxonom. Postupne začne prehodnocovať všetky svoje dovtedajšie plány - a uvedomí si, že život, ktorý si vysnívala, bledne pri budúcnosti, na ktorú nikdy ani nepomyslela.

Nepochybujem o tom, že ste o tejto sérii už počuli. Ospevovaná bola už dlho predtým, ako sme sa dočkali vydania u nás a v Čechách. Čitateľov priam uchvátila a je známa hlavne svojimi perfektnými obálkami. Po tom, ako sme sa dozvedeli, že vyjde u nás, tak sa všetci čitatelia tešili, že sa k nej konečne dostanú. Ja som mala pomerne veľmi veľké očakávania, ktoré sa síce až tak úplne nesplnili.

America bola zvláštna hrdinka. Áno, bola rozumná, ale bola zároveň blbá. Miestami sa chovala neskutočne hlúpo a naivne a pozerala sa na svet cez ružové okuliare. Na druhej strane, ale presne vedela, v akom svete to vlastne žije a čo sa od nej očakáva. Takže malá svoje hrozné aj svetlé chvíľky. Nemôžem povedať, že by som ju nemala rada, lebo mne sadla hneď na začiatku, ale nemôžem vynechať aj jej zlé stránky a vlastnosti. Aspen bol naopak totálny idiot. On podľa mňa ani poriadne nevedel, čo chce. Spraví hento a potom zase spraví pravý opak toho, čo povedal. Maxon sa mi naopak tiež páčil odkedy sa tam zjavil. Bol milý, zdvorilý a nebol namyslený a povrchný. Ja som čakala, že taký bude a že ho budem chcieť zabiť. Ale bol úplne iný. A páčil sa mi. Takže ako asi čakáte, tak som team Maxon.

Na tomto svete však boli veci - dôležité veci - ktoré som milovala. A ten papier mi pripadal ako múr, ktorý mi bránil dostať sa k tomu, čo chcem. Možno boli moje túžby hlúpe. Možno boli celkom nereálne. Ale boli moje. Nechcela som obetovať svoje sny - bez ohľadu na to, koľko pre mňa znamená moja rodina. Okrem toho - už som im obetovala veľa. 


Podľa mňa nebola táto kniha taká úžasná, ako ju všetci ospevujú. Áno, bolo to kúzelné a rozprávkové, malo to skvelý nápad, ale miestami mi to prišlo nevyužité. Niečo tomu chýbalo. A trochu ma iritovalo, že to má podobnosť s Hunger Games. Vážne?! Dať hlavnému mestu meno Kapitol?! Autorka je asi príliš veľká fanúšička Collinsovej alebo nemá nejaký originálnejší názov pre hlavné mesto. Tiež sa mi nepáčila tá umelo vsadená akcia. Tá mi tam pripadala, akoby je tam len preto, aby sa nepovedalo. Určite by sa to zaobišlo aj bez nej. Je to zbytočným mínusom knihy a pôsobí to neskutočne umelo. A kniha bola tiež dosť predvídateľná a ja už napríklad teraz  viem, čo sa stane v ďalších dieloch. Je to jasné ako facka.
Inak už nemám čo vytknúť. Kniha aj napriek svojim muchám bola skutočne vydarená. Ten príbeh bol viacmenej originálny (až na ten Kapitol), postavy boli vykreslené úžasne a všetky dievčatá sa od seba líšili a dialógy nepôsobili umelo a dokonca bolo v knihe aj dosť humoru. A samozrejme nechýbala tú láska. A toto bol jeden z prípadov, keď mi to neliezlo na nervy.

Odrazu mi tie pohľady dávali zmysel. Nezáležalo na tom, aké som mala úmysly. Ony nevedeli, že ja nechcem byť princeznou. V ich očiach som bola hrozba. A bolo mi jasné, že ma chcú odstrániť. 

Aj cez svoje malé chyby u mňa táto kniha zabodovala. Čítala sa fakt dobre a rýchlo (a je fakt úplne nepodstatné, že som ju čítala asi 2 týždne) a ja som rada, že práve ona bola mojim darčekom v Knižíškovi. V tejto knihe je naozaj ukázaný ako krutý a chudobný život na pokraji spoločnosti, tak aj ten bezstarostný a luxusný v paláci. Plný krásnych šiat a šperkov. Určite by to bol sen každého dievčaťa. Všimla som si, že tu bolo viacmenej poukázané aj na obetu pre svoju rodinu. Na to, čo všetko sú ľudia schopní spraviť pre tých, ktorých milujú. Aj keď je to proti ich záujmom. Nevedela som, aké hodnotenie tejto knihe dať. Rozmýšľala som ešte dlho, pretože na jednu stranu sa mi veľmi páčila, ale pri tom sa v nej nič také poriadne nedialo. Bola to skôr priemerná kniha, ale naozaj sa mi páčila a séria sa určite zaradila k mojim najobľúbenejším. Nakoniec som sa rozhodla pre 3,5/5 vločiek. Ale určite som zvedavá na druhý diel.



6 komentárov:

  1. Som rada že nie som jediná ktorá cítila s toho Hunger games. Keď som čítala prvých sto strán mala som nutkanie neustále pozerať na obálku knihy či čítam naozaj Selekciu alebo Hunger games. Kniha je fajn ale začiatok ma veľmi nudil i tak sa však teším na druhy diel :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak mne sa čítala fajn už od začiatku :) A tiež sa mi páčila :) Dúfam, že sa k dvojke dostanem :D

      Odstrániť
  2. Taky jsem z toho cítila HG. Třebaže ten Kapitol se dá lehce ospravedlnit, u takové dystopie je to prostě nápadné. Osobně jsem prvních padesát stran přetrpěla, pak se to trochu zlepšilo, ale ne, bohužel. Ještě uvážím druhý díl - spolužačka, co má podobný vkus na knihy, říkala, že se jí to líbilo, ale že to četla v angličtině, kde to zní více pohádkově. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mne sa to páčilo už od začiatku :D Možno preto, že sa to tak dobre čítalo :) mne kamarátka vravela že dvojka a trojka sú slabšie :)

      Odstrániť
  3. Super recenzia a musím povedať, že som si oddýchla. Už som si začínala myslieť, že som jediný exot, ktorý bol z tejto knihy fakt sklamaný. :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Nie, to určite nie si :D Napr. Luu to priam zakopala pod čiernu zem :D takže stále si na tom dobre :D

      Odstrániť