nedeľa, 11. januára 2015

Sabriel


Autor: Garth Nix
Originálny názov: Sabriel
Séria: Staré kráľovstvo
Diel: prvý
Počet strán: 288
Rok vydania: 2014
Vydavateľstvo: Slovart

Sabriel má osemnásť rokov a práve zložila záverečné skúšky na internátnej akadémii. Do konca roka ostávajú dva týždne, keď sa uprostred noci zjaví v škole mŕtvy vyslanec. Priniesol jej otcove nástroje: nekromantické zvonce a Abhorsenov meč. Sabriel sa vydáva do Starého kráľovstva, aby našla otca a pomohla mu. Odmieta sa zmieriť s myšlienkou, že by mohol byť mŕtvy. Staré kráľovstvo je však v úplnom rozvrate: dvadsať rokov bezvládia spôsobilo, že sa všade potulujú voľnomagické stvorenia a mŕtvi, ktorých do sveta živých nekontrolovateľne povolávajú nekromanti. Sabriel zisťuje, že aj jej otec bol nekromant, ale taký, ktorý mŕtvych spútaval a slúžil Výsade a kráľovstvu. Sabriel, hoci nepripravená, musí zaujať jeho miesto. V nadchádzajúcej bitke budú totiž proti sebe bojovať sily Života a Smrti. A Sabriel bude musieť čeliť vlastnému osudu. 

"Je pútnik ten, kto si vyberá svoju cestu, alebo si cesta volí svojho pútnika?"


O tejto mega super úspešnej fantasy ste už určite počuli. Alebo ste ju dokonca už aj čítali. Ak nie, mali by ste to napraviť. Lebo toto je naozaj taký fantastický príbeh, ako sa o ňom hovorí. A verte mi, stojí za to.

Hlavnou postavou tejto knihy je Sabriel, ktorú autor vykreslil fantasticky. Bola silná, odvážna, ale aj citlivá. Bola mi sympatická hneď od začiatku, takže myslím, že tu niet čo dodať. Naopak Brúsik mi prišiel dosť zvláštny a nikdy som si ho nedokázala obľúbiť, aj keď som sa veľmi snažila. Mačiak bol však skvelý. No povedzte, kto by si neobľúbil hovoriacu mačku?

Jeho hlas jej napovedal, že sa im už prihodilo všeličo, a nielen príjemné. Sabriel však nemala silu ani čas jatriť staré rany. Na stole pred ňou ležal malý kúsok Starého kráľovstva a opäť ju premohlo vzrušenie z nadchádzajúcej cesty poznačenej smútkom. 

Garth Nix hneď ukázal, že nie je žiadne béčko a dokáže naplno upustiť uzdu svojej fantázii. Tento svet je absolútne perfektný a neskutočne prepracovaný. Staré kráľovstvo je síce krajina stíhaná hrozným osudom, živými mŕtvymi a mnohými tvormi, ktoré prinášajú len smrť a skázu, ale stále je to absolútne úžasné. Ancelstierre je zas mestečko, kde sa mŕtvi len tak ľahko nedostanú, keďže tieto dve časti sú od seba oddelené Múrom. Mnohí tvrdia, že začiatok má pomalší rozbeh, ale podľa mňa sa autor snažil opísať jeho svet a chcel, aby sa čitatelia dokázali neskôr do tohto sveta jednoducho vžiť. A mne to dosť pomohlo, takže podľa mňa to nie je negatívum knihy. A vžiť sa do príbehu pomáhala aj mapka, ktorá bola hneď na začiatku a vy ste sa mohli vracať a sledovať Sabrielinu cestu.

Autor mal tiež úžasne premyslené a zamotané veci s Výsadnými mágmi, mágiou a tiež so Životom a Smrťou. Pekne premyslel posmrtný život a "podsvetie". Naozaj sa mi to všetko veľmi páčilo. A tiež Abhorseni a nekromanti boli skvelo vymyslení.
V prvej polovici knihy sa nič také zlomové a poriadne nedialo, keďže autor predstavoval jeho svet, postavy a Sabriel sa dozvedala len nové informácie, ktoré mohla počas svojej cesty využiť. Druhá polovica knihy bola omnoho akčnejšia a autor priam robil divy. Ja som tú knihu nemohla pustiť z rúk. Ráno som si privstala, aby som mohla čítať predtým, ako pôjdem do školy. A vtedy to začalo byť ešte lepšie a ja som musela ísť do školy. Takže posledné 4 kapitoly som musela dočítať na ekonomike a tie boli absolútne fantastické a teraz vôbec neviem, čo sa bralo z ekonomiky. Ale poviem vám, že to naozaj stálo za to. Na konci som už myslela na najhoršie a verte mi, bolo by to epické, keby to tak skončí, ako som si myslela. Toto je ďalšia kniha, pri ktorej konci som ani nedýchala.

Nepriateľ jej otca, jej rodiny,  nepriateľ celého kráľovstva. A ona sa s ním musí porátať. Bremeno, s ktorým si musí poradiť sama bez ohľadu na to, či je priťažké, alebo je toho na ňu priveľa. 

Toto bola podľa mňa pecka. Nový skvelý svet, akcia, mágia, skvelá hrdinka a skvelý originálny nápad. Toto je vraj fantasy spred 20 rokov. Nemyslela som, že sa mi to bude až tak páčiť, keď je to také staršie. Ale páčilo sa mi to. Prekonalo to mnoho kníh, ktoré sa považujú za fantasy teraz. Oficiálne sa táto séria stala jednou z mojich najobľúbenejších aj keď som zatiaľ čítala len tento prvý diel. Už teraz sa však veľmi teším na Lirael, ktorá predpokladám, že bude rovnako fantastická. Teda vraj je lepšia a preto Sabriel hodnotím 4 vločkami. Tú poslednú si nechávam v zálohe. A toto si proste musíte prečítať. Hlavne milovníci poriadnej fantasy.


10 komentárov:

  1. Vyzerá to byť dobre. Ihneď si ju idem dať do wishlistu :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Je to skvelé, ale bude ťa to baviť len ak si zvyknutá čítať fantasy :) také dlhšie opisy sveta :)

      Odstrániť
  2. Práve ju čítam a je to teda zatiaľ veľmi zaujímavé :D
    Inak pekná recenzia :D

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Hezká recenze, ale mně se tento žánr knih moc nelíbí.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :) veď jasné, sto ľudí, sto chutí :)

      Odstrániť
  4. Ešte stále som v polovici :D Nemôžem za to fakt nie! :D Ono sa to jednoducho nehýbe :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ale hýbe :D len sa tomu viac venuj :D lebo práve tebe sa to proste páčiť musí :D

      Odstrániť
  5. Mám doma a už sa na ňu veľmi teším 8)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Som zvedavá ako sa ti bude páčiť :) Teda dúfam, že sa ti bude páčiť :D

      Odstrániť