piatok, 2. januára 2015

Nesmelý zabijak


Autor: Eoin Colfer
Originálny názov: W.A.R.P.: The Reluctant Assassin
Séria: P.A.S.C.A.
Diel: prvý
Počet strán: 312
Rok vydania: 2014
Vydavateľstvo: Slovart

Londýn, štvrť Bloomsbury v roku 1898. Na Rileyho, učňa u vychýreného nájomného zabijaka Garricka, čaká jeho prvá vražda. Obeť sa však náhle preberie a s Rileym sa ocitnú v súčasnosti. O sto rokov neskôr má sedemnásťročná špeciálna agentka Chevie Savanová jedinú úlohu: strážiť zvláštnu kapsulu v suteréne. Za trest. Niekoľko mesiacov je to najnudnejší džob pod slnkom, až kým zrazu nevypadne elektrický prúd v polovici Londýna. Mestom otriasa zemetrasenie, ktorého epicentrum sa nachádza v Chevienej pivnici. Niekto aktivoval časostroj (tú zvláštnu kapsulu) a z jeho útrob vylieza nič netušiaci Riley, ktorý prosí o pomoc. Garrick musí zistiť ako časostroj funguje a aké tajomstvo a moc skrývajú ostatné dimenzie. A keď sa ho zmocní, konečne sa stane všemocným a jediným pánom času i priestoru na Zemi!

Musím priznať, že ja som Artemisa Fowla nečítala, takže som nevedela čo od tejto knihy očakávať a bála som sa, že mi nesadne autorov štýl. Ale dosť som sa mýlila.

Autor vytvoril skvelé a zaujímavé postavy, ktoré som si okamžite obľúbila. Chevie bola primerane drzá s podrezaným jazykom, tvrdá, bojovná a skvelá. Riley bol naopak učeň vraha, ktorý tým učňom vlastne ani byť poriadne nechcel. Garrick bol nájomný vrah, ktorý nepoznal zľutovania a vždy dostal to, čo chcel. Všetky postavy však dokopy spájala jedna vec. Všetci títo ľudia nemali ľahkú minulosť. Každý z nich si musel prejsť ťažkými časmi svojho života a to sa odzrkadlilo aj na ich správaní.

Ale chlad ho držal, ťažil ho ako balvan na chrbte a Riley vedel, že aj on onedlho zaspí a zomrie, tak ako každú zimu tisícky detí na ulici. 

Autor vytvoril vskutku veľmi zaujímavý príbeh. Cestovanie časom sa začína v knihách objavovať čoraz viac, ale toto nebolo také typické. Posielať časom do minulosti svedkov? Tak to musí byť skvelý nápad FBI. A to aj bol. Aj keď mal pár nedokonalostí. Prelínanie prítomnosti s minulosťou bolo zaujímavé, aj keď tak často zas necestovali. Kapitoly však boli dosť často striedané, čo na knihe len pridávalo, pretože sme mohli sledovať aj dobu viktoriánského Londýna a aj toho nášho zároveň. Aj atmosféra knihy mala taký viktoriánsky historický nádych, čo bolo takisto plusom.

Mínusom však bolo, že mi tam chýbala akcia. Nemyslite si, že tam nebola. Bola tam, ale bola podaná divne. Prišla mi podaná umelo a pripadalo mi to tak, akoby tam bola len preto, aby sa nepovedalo. V kútiku duše som dúfala, že aspoň na konci sa konečne niečo poriadne akčné vyskytne. Ale až také akčné to nebolo. Bolo to veľmi dobre, priam dokonale premyslená stratégia, ako niekoho oklamať a dostať do úzkych, ale chýbal mi tam nejaký poriadny boj. Nemám to autorovi ani knihe za zlé, pretože to bol prvý diel série. Rozbeh. Vysvetlenie princípu cestovania časom. Zámerom FBI. Spoznanie hlavných hrdinov a ich minulosti. Podľa mňa pre nás ma Colfer prichystané poriadne prekvapenia a zvraty v dvojke. Tu ich pár bolo tiež. Čudovala som sa, že mi to nenapadlo a že to dokázal tak vymyslieť, ale určite na nás v druhom dieli chystá niečo veľké. Už v epilógu bolo jedno menšie prekvapenie, ktoré som vôbec nečakala. Musím podotknúť, že aj potenciál mi prišiel nedostatočne využitý. Autor by dokázal a mohol spraviť viac. Bolo to vidieť z jeho nápadu. Každopádne ten potenciál je skvelý, príbeh originálny, ale mohlo to byť viac využité.

A Garrick tým slovám veril. Starcove tajomstvá boli magické, preto sem prídu tí ľudia, lebo mágia je sila a sila znamená poznanie. A ten, kto ovláda poznanie, ovláda svet. Poznanie bolo priveľmi nebezpečné, aby bolo voľne dostupné, preto sem tí ľudia prídu. 

Ale táto kniha nebola zlá. Mala svoje muchy, ale nebol zlá. Bola originálna, skvelá a mne sa veľmi páčila. Miestami sa síce trochu ťažšie čítala, lebo predsa len tam bolo toho dosť z vedy, ale v pohode sa to dá zvládnuť. Kniha bola dokonale premyslená, zamotaná a postupne vysvetľovaná. Nechýbali tu ani vtipné dialógy medzi postavami, ktoré knihe vôbec neuškodili a čitateľ sa pri nej aj podvedome usmieva. Páčilo sa mi, že sa postavy ťažko adaptovali do prostredia minulého alebo prítomného Londýna. Bolo to realistickejšie. Keby Riley okamžite porozumel našej technike, bol by príbeh o ničom a absurdný. Veď ako by mohol chlapec z 19. storočia rozumieť pojmom z 21. storočia?

Colfer je však spisovateľ s talentom a originálnymi nápadmi, ktoré vo svojich knihách využíva. Ja som sa do príbehu dokázala ľahko začínať a prežívať dobrodružstvá s našimi hrdinami, ktorých podľa mňa autor pekne vykreslil a nerobil z nich niečo iné, ako boli. Nemali to v živote ľahké, neboli slušné deti zo slušnej rodiny a aj tak si ich čitateľ dokáže perfektne obľúbiť. Na mňa kniha sama o sebe zapôsobila úžasným dojmom a som veľmi rada, že som sa k nej mohla dostať. Možno si raz prečítam aj Artemisa. Ešte musím podotknúť, aby ste sa neriadili tým, ako obálka vyzerá na obrázku, pretože naživo je omnoho krajšia. U mňa kniha získava 4 vločky a ja sa už teraz teším na druhý diel s názvom Katova revolúcia. Tento skvelý príbeh si určite nenechajte ujsť.


Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Slovart
Vy si knihu môžete kúpiť TU

2 komentáre:

  1. Keď som bola mladšia, skúsila som čítať Artemisa, ale ten mi akosi nesadol, tak to možno skúsim tu :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som Artemisa ani neskúšala :) Mňa to nikdy nejako nezaujímalo :) Skús, toto bolo fajn :)

      Odstrániť