piatok, 12. decembra 2014

Potrhaná křídla


Autor: Ruta Sepetys
Originálny názov: Out of the Easy
Počet strán: 296
Rok vydania: 2014
Vydavateľstvo: CooBoo

New Orleans padesátých let - zábava, saxofony, intriky i černá ruka mafie. Josie Morainová přišla do města "velké pohody" s matkou. S matkou, která jí slibovala panenku, když bude hodná, ale nikdy si na to pak nevzpomněla, s matkou, která byla prostitutkou a milovala drahé šperky, s matkou, která se o ni neuměla a možná ani nechtěla postarat. Josie se ale dokázala postavit na vlastní nohy a má hlavu plnou snů. Dokáže si je však splnit? Dokáže se vymanit z bahna Čtvrti, které se jí snaží stáhnou dolů? A dokáže se vyrovnat s lidskými slabostmi, zradami a křivdami a poznat, kde je pravda? 

Na túto knihu Ruty som sa tešila, ako malé decko. Jej Medzi odtieňmi sivej sa mi neskutočne veľmi páčila a predpokladala som, že toto bude tiež absolútne úžasný príbeh.

Josie žije s matkou, svojho otca vôbec nepozná a pracuje v kníhkupectve. Milujem hrdinky, ktoré majú rady knihy. Josie to však v živote nemala ľahké, pretože jej matka je prostitútka a na Josie úplne kašle. Od dvanástich rokov žije Josie sama, pretože už nezvládala situáciu s matkou. Josie bola múdra, inteligentná a neskutočne silná hrdinka, ktorá rada snívala o tom, čo by mohlo byť.
Jej matka bol strašná. Zlatokopka, štetka a do toho všetkého ešte úplne kašlala na svoju dcéru. Chápete, čo je to za matku, keď okradne vlastné dieťa?! Podľa mňa musí byť neskutočne strelená.
Willie sa mi páčila a Jesse s Patrickom takisto. Aj Cokie bol absolútne skvelý.

Dokonce kvůli tomu přestavěla nábytek, Ale skvrna tam zůstala. Některé věci prostě nikdy nezmizí, ať drhnete, jak chcete. 

Táto kniha je silná káva. Na začiatku sa rozbiehala trošku pomalšie a ja som bola chvíľu zmätená. Rutá nás však nenechá dlho čakať a všetko postupne vysvetlí. Ukáže nám, aký ťažký život mala Josie, čím všetkým si musela prejsť a akú veľkú mala v sebe nádej na normálny život. Na život, kde nebude považovaná za dcéru prostitútky, na život, kde ju nebude všade sprevádzať matkin tieň. Lenže niektoré sny sa proste nikdy nesplnia.

Ja proste nemám slov. Nemám slov na túto geniálnu autorku, pri ktorej neviete, čo vás čaká na ďalšej strane. Ona dokáže príbeh tak domotať, tak zničiť šťastie jej postavám, že to nie je ani možné. Táto kniha bol absolútne nepredvídateľná a diali sa tam také nečakané veci, až som nemohla uveriť, že to vážne urobila. Postavy boli vykreslené realisticky, príbeh podaný dynamicky a dej vôbec nestagnoval. Príbeh bol podaný z pohľadu samotnej Josie a čítal sa veľmi rýchlo. Ruta ukázala, že nie je žiadna amatérka a že dokáže napísať úžasné knihy, ktoré ľudí chytia za srdce. Tomuto hovorím silný príbeh, a nie knihám od Johna Greena.

"Nemůžeš tady přece zůstat jen proto, že se bojíš. Někdy vyrazíme na cestu, ale nakonec dojedem úplne jinam, než jsme chtěli." 

Táto recenzia bude určite krátka. Som si toho vedomá, ale ja jednoducho neviem, čo povedať. Stratila som slová a neviem, čo by som viac povedala. Iba, že toto je silný príbeh o priateľstve, sklamaní, veľkej nádeji a plnení snov. O zrade a klamstve. O strašnej matke a silnej hrdinke, ktorá sa dokázala postaviť na nohy, aj keď jej život dával silné údery. Ja som z tejto knihy tak unesená, že neviem čo viac povedať. Asi len to, že ak máte možnosť, tak si to prečítajte, pretože je to fascinujúci, obdivuhodný a úžasný príbeh, na ktorý len tak ľahko nezabudnete. U mňa 5/5 vločiek. Dúfam, že sa dostanem aj k ďalším knihám od autorky, ak nejaké budú.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára