sobota 18. októbra 2014

Papierové mestá


Autor: John Green
Originálny názov: Paper towns
Počet strán: 296 strán
Rok vydania: 2014
Vydavateľstvo: Yoli/Ikar

Margo Rothová-Spiegelmanová. Jej bláznivé dobrodružstvá sa zakaždým prehnali školou ako letná búrka: na gitare ju naučil hrať nejaký starký v polorozpadnutom dome v mississippskom Hot Coffee. Tri dni kočovala s cirkusantmi, lebo ich presvedčila, že by z nej mohla byť artistka. Na koncert The Mallionaires v St. Louis sa dostala tak, že sa vydávala za basgitaristovu frajerku, a keď ten s ňou chcel naozaj chodiť, poslala ho kadeľahšie. Jej najneuveriteľnejšie príhody sa vždy ukázali ako skutočné!
Tak do tejto dobrodružnej duše sa beznádejne zamiloval Quentin-Kvéčko Jacobsen, trochu zakríknutý chlapec z dobrej rodiny. Keď mu pojašená maturantka jednej noci vlezie do izby prezlečená za nindžu a odhodlaná vykonať jedenásť bodov neľútostnej pomsty nevernému frajerovi a bývalým kamarátom, Kvéčko neodmietne. To, čo povystrájajú, Quentina rovnako nadchne ako vyľaká. Lenže na druhý deň je Margo preč a zanechá po sebe len indície určené práve jemu. Vydáva sa teda na cestu plnú odbočiek, a čím bližšie je k cieľu, tým lepšie spoznáva skutočnú tvár priateľky - a možno aj svoju vlastnú. 


Až teraz, po všetkom tom premárnenom čase som si uvedomil, ako hrozne zle som pochopil jej hru a cenu za prvé miesto.
John Green. Všetkými milovaný autor, ktorý je známy svojimi srdcervúcimi príbehmi a všetci pri tých príbehoch ronili slzy. Určite ste všetci čítali jeho knihu Na vine sú hviezdy. A určite ste pri nej všetci plakali. A všetci ju teraz milujete. Na mňa taký dojem nespravila, ale Greenovi som sa rozhodla ešte dať šancu.Teraz prichádza s Papierovými mestami.

Predstaví nám príbeh záhadnej Margo Rothovej-Spiegelmanovej, ktorá miluje záhady, dobrodružstvo a žije veľmi pestrý život. Margo je bystrá, vynaliezavá, ale niekedy vie byť aj pomstychtivá a ukázala sa aj ako typické dievča v puberte, ktorej sa menia nálady v krátkom čase. Jej negatívnou stránkou bolo, že chcela aby sa všetko točilo iba okolo nej, chcela byť stredobod pozornosti a jednoducho v tomto ohľade mi prišla neskutočne sebecká, pre to, čo robila. Často hľadela len sama na seba.
Príbeh je však rozprávaný z pohľadu Kvéčka, ktorý pozná Margo od svojich dvoch rokov a ako deti boli dobrými priateľmi. On je slušný, z dobrej rodiny, jeho školská dochádzka je priam vynikajúca a dobrodružstvo sa v jeho živote ani nevyskytuje. Zmení to však jeden večer, keď sa Margo objaví v jeho izbe. Na ďalší deň Margo zmizne a jemu zanechá len indície. A Kvéčko ju musí hľadať s  pomocou jeho priateľov.

"Život vie byť poriadne nahovno, ale vždy je lepší ako druhá možnosť." 

Postavy  v tejto knihe sa mi páčili. Boli realistické, pestré, originálne, každá iná, ale pritom si dokonale rozumeli. Kvéčko mal úžasných a vtipných priateľov, ktorých som si obľúbila. Tu sa mi to páčilo, pretože postavy sú úplne normálne a správajú sa na svoj vek. Ako tínedžeri, maturanti, ktorí si užívajú život a poriadajú rôzne večierky, akonáhle rodičia odídu z domu. Aké typické americké.

Dej mi však niekedy robil menší problém. Začiatok sa mi veľmi páčil a bavilo ma to. Potom tam boli také tie oddychové scény a pri tých som sa bohužiaľ dosť nudila, takže tým kniha u mňa klesla. Potom sa to však znovu všetko rozbehlo, bola tam akcia, diali sa zaujímavé veci a hlavne to začalo byť znovu vtipné a jednoducho som sa nemohla prestať smiať.

Z toho smradu sa ma zmocňuje zúfalá panika. Nedesí ma, že sa neviem nadýchnuť, ale že z atmosféry niekto vysal všetok vzduch. Premýšľam, že som sa možno celý život bál, lebo som sa pripravoval a trénoval na chvíľu, keď príde ozajstný strach. Lenže ešte nie som pripravený.
John Green nám ukázal ďalší príbeh z jeho dielne, ktorý však už nemá za úlohu čitateľa citovo vyžmýkať. Jednoducho je to príbeh jedného akčného dievčaťa, ktoré sa zo dňa na deň stráca a beznádejne zamilovaného chalana, ktorí si k sebe navzájom musia nájsť cestu. Páčilo sa mi, že to bolo realistické a že dal autor viac priestoru aj zaujímavým vedľajším postavám, ktoré som si naozaj veľmi obľúbila a bez nich by tá kniha jednoducho nebola. Možno som čakala od knižky trochu viac, ale aj tak sa mi veľmi páčilo to, čo som dostala. Neviem čo vytknúť. Green proste vie písať aj zaujímavé a akčné príbehy a nie len také, pri ktorých spotrebujete 10 balíčkov vreckoviek. Kniha má v sebe milý príbeh, pravdivé myšlienky a nemučí nás prehnanou romantikou a sladkými pasážami. Takže ak máte radi Johna Greena a jeho predchádzajúce knihy alebo chcete jednoducho niečo milé s akciou, tak toto je presne tá kniha, po ktorej by ste mali siahnuť. U mňa 3/5 vločiek.



Za knihu veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Ikar
Knihu si môžete kúpiť (hneď v dvoch vydaniach) TU (mäkká väzba) a TU (tvrdá väzba)

6 komentárov:

  1. Pozerám, že sa dosť zhodneme, Ben a Radar boli vážne super, tá realistickosť a tak tiež aaa aj ja som si o Margo myslela, že je dosť sebecká.:D Akurát sa zároveň radím do skupiny, ktorej sa páčili Hviezdy.:D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Máme podobné názory no :D Podľa mňa boli Hviezdy také o ničom :D nudné dosť na mňa :D

      Odstrániť
  2. čítala som aj TFIOS aj Aljašku. Obe po anglicky a obe krásne. (v slovenčine sa mi tie knihy nepáčia ani trošku, také umelé) Ale hviezdy sú pre mňa jednoznačne TOP!
    Paper Towns už menej, John Green píše stále o veľmi podobných postavách a človeku sa to potom zunuje. Presne to isté v abundance of kathrines. Ani som ju nedočítala.
    Musím uznať, ze PT sa mi miestami zdali trocha nudné, ale začiatok bol super. čakala som trošku viac. Som zvedavá ako dopadne film s Carou, ktorá sa mi na Margo nehodí absolutne :/

    7bluedots.wordpress.com

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Možno v angličtine by sa to aj mne páčilo inak :) Ale nechystám sa na to...mňa Hviezdy neskutočne sklamali a vôbec som z toho nebola tak nadšená ako ostatní :D
      Paper Towns sa mi páčili o dosť viac ako Hviezdy, ale tiež to nebolo bohvieako úžasné...prvá časť bola úplne skvelá, tá pomsta...pri druhej časti som sa však neskutočne nudila, ale tretia bola zas celkom fajná :D Abundance of Katherines sa čítať určite nechystám :D ešte mám teraz tu požičanú Aljašku od kamarátky, ale netuším či sa k nej dostanem :D vraj je najlepšia z Greenových kníh, tak jej dám šancu, ale ostatné od neho nechcem čítať už nič :D ale na film som tiež zvedavá :D

      Odstrániť
  3. Tiež súhlasím že v angličtine sú tie knihy lepšie . Ja som ich kupovala tu http://www.eurobooks.sk/sk/produkt/325624/The-John-Green-Collection/ a nelutujem . Fajn cena , a tie knihy sú proste top . Aspon som oprášila angličtinu

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Možno sú, ale už na to kašlem :) Určite ich teraz nejdem kupovať, keďže už ma nejako vôbec nezaujímajú :D A angličtinu využijem lepšie pri iných knihách :)

      Odstrániť