piatok 3. októbra 2014

Kacír a bosorka


Autor: Phillipa Gregory
Originálny názov: Changeling
Séria: Rád temnoty
Diel: prvý
Počet strán: 272
Rok vydania: 2012
Vydavateľstvo: Fortuna Libri

Sedemnásťročný Luca Vero je obvinený z kacírstva a vylúčený z kláštora. Záhadný cudzinec ho poverí zaznamenávaním konca sveta v Európe. Luca sa riadi pokynmi v zapečatených listoch a vydáva sa mapovať strach kresťanského sveta, aby nakoniec došiel až na hranicu dobra so zlom.
Sedemnásťročná matka predstavená Izolda je odsúdená na život v kláštore, aby nemohla získať svoje veľké dedičstvo. Keď mníšky zverené do jej opatery začnú trpieť čudnými víziami, chodia v spánku a na tele sa im zjavujú krvácajúce rany, prichádza Luca, aby udalosti vyšetril. Všetky dôkazy ukazujú na Izoldu. Na nádvorí sa už stavia hranica, kde ju majú upáliť ako bosorku.
Luca s Izoldou sú prinútení čeliť najväčším hrôzam stredovekého sveta - čiernej mágii, vlkolakom a šialenstvu. Na ceste za skutočnou historickou postavou, ktorá obraňuje hranice kresťanského sveta a opatruje tajomstvá Rádu temnoty, nachádzajú pravdu, vlastné osudy a dokonca aj lásku.

Luca odchádza z Ríma so svojimi spoločníkmi písárom Petrom a sluhom Ferizem do Lucretilského kláštora vyšetrovať, čo sa deje mníškam a prečo.  Tam stretne Izoldu, novovymenovanú matku predstavenú, a Ishraq, Izoldinu najlepšiu priateľku a spoločníčku. Mníšky a provizórka si myslia, že za všetkým je nová matka predstavená. Tak sa teda začne vyšetrovanie. Nakoniec Luca odhalí krutú pravdu, ktorú nikto nečakal a vydá sa na svoju ďalšiu cestu. Lenže medzitým sa Lucovi pod nohy pripletú ďalšie problémy a on sa bude musieť so všetkým vysporiadať a vymyslieť nejaké racionálne riešenie.

Nebudem klamať, že som sa na túto knihu tešila a čakala od nej veľa. Nie. Nečakala som od nej absolútne nič. Čakala som jedine nudný historický príbeh, pri ktorom budem zaspávať. Lenže opak bol pravdou. Poznáte to, keď vás kniha vôbec neláka a nezaujíma, ale nakoniec sa k nej aj tak dostanete? Predpokladám že áno. S touto knihou to bolo podobne. Všímala som si len jej obálku, nič som o nej nevedela, ale nakoniec som ju aj tak kúpila. A bola som veľmi milo prekvapená, pretože tento neobyčajný príbeh bol skvelý.

V prvom rada musím povedať, že aj keď sa kniha odohrávala v stredoveku, bola absolútne zaujímavá. Autorka do tohto obdobia dokázala obdivuhodne vtesnať sympatické a milé postavy, záhady a jednoducho to všetko napísať na papier, aby z toho vznikla takáto fascinujúca kniha. Povedzme si na rovinu, že knihy s historickým námetom nás nikoho moc nelákajú. Veď načo, keď môžeme čítať niečo úplne iné a zaujímavejšie. Chyba. Táto kniha je úžasná aj keď má historický námet. Páčila sa mi. Páčili sa mi postavy. Páčila sa mi Lucova genialita a jeho myslenie, Izoldina vlastnosť nevzdávať sa, Freizeho láska k zvieratám, ktorou na mňa neskutočne zapôsobil a Ishraq sa mi páčila, lebo vedela bojovať a bola drsná. Postavy boli svojské, výrazné a neliezli na nervy, čo nájdete len vo veľmi málo knihách.

"Nevzdám sa," zašepkala. "Bez ohľadu na to, čo si ľudia o mne myslia alebo hovoria, i na to, čo som naozaj urobila, nevzdám sa. Dodržím svoje sľuby." 

Jediná vec, čo mi liezla krkom, bola tá pobožnosť všetkých. Hej chápem, polovica knihy samotná sa odohráva v kláštore, ale aj tak mi to liezlo na nervy. Na kvalite knihy to neubralo.
Dej plynul postupne, dynamicky, autorka si občas pre čitateľa pripravila aj nejaké to prekvapenie a samozrejme, postupne odhalila aj čitateľove nezodpovedané otázky. Každopádne, ak nad touto knihou uvažujete, tak po nej siahnite, pretože sa čítala rýchlo a dobre, mala zaujímavú zápletku a bola aj zaujímavo napísaná. Nemôžem vynechať, že bola aj veľmi pekne graficky spracovaná, takže dokáže uspokojiť aj z estetického hľadiska. A v poličke vyzerá tiež úžasne spolu s druhým dielom.

Ak hľadáte zaujímavú knihu s historickým nádychom, plnú záhad, akcie a so sympatickými postavami, tak táto kniha je pre vás ako stvorená. Naozaj. Nečakala som, že by mohla byť taká skvelá. Samozrejme, nie je to kniha, ktorú by ste nutne museli mať doma. Ja osobne som knihu s takýmto originálnym nápadom ešte nečítala  a možno preto sa mi tak zapáčila. Každopádne sa prečítať určite oplatí, aj keď neviem, či by som si ju niekedy kúpila za plnú cenu. U mňa táto knižka získava 4 vločky. Môžem vám ju len odporúčať.




6 komentárov:

  1. Ako inak.. chcem si už dlhšie prečítať :D.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Som rada, že sa ti kniha páčila.:) Súhlasím, že je to vážne taká jedinečná a prekvapivo dobrá.:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som tiež rada, že ma tak očarila :) Veď práve to, že prekvapivo dobrá :D Ani sa to od nej nečaká :D

      Odstrániť