nedeľa, 21. septembra 2014

Volání netvora


Autor: Patrick Ness
Originálny názov: A monster calls
Počet strán: 216
Rok vydania: 2012
Vydavateľstvo: Jota

Třináctiletému Conorovi se do snů vkrádají noční můry. A jakpak by taky ne - jeho maminka je vážně nemocná, táta žije kdesi za mořem v Americe, babička ho pořád jen peskuje a spolužáci jsou tak trochu tyrani. Pak se rozhádá se svou nejlepší kamarádkou a zůstane na všechno sám. Tedy, skoro sám. V noci, vždycky chvíli po půlnoci, ho totiž navštěvuje netvor - obrovitánsky chodící a mluvící starý strom, který roste na kopci za domem. A překvapivě si chce...povídat! Postupně Conorovi vypráví tři starobylé příbehy a učí jej, že věci často nejsou takové, jakými se na první pohled zdají. A že naším největším nepřítelem je náš vlastní strach. Netvor chlapce ponouká, aby povyprávěl čtvrtý, poslední, příběh sám. Vlastne po něm chce tu vůbec nejtěžší věc - podívat se děsivé pravdě do očí. Dokáže to Conor?

"Příbehy jsou nejdivočejší ze všech šelem. Příbehy vyslídí svou kořist, doženou ji a nakonec ji zadáví."

Príbeh trinásťročného Conora je vskutku zaujímavý. Conor žije so svojou chorou matkou, otec odišiel s inou ženou, v škole sa mu moc nedarí a všetko zavŕši to, že sa poháda so svojou najlepšou kamarátkou. A aby všetkého nebolo málo, začne ho navštevovať netvor. Conor mu dá najavo, že z neho nemá ani najmenší strach a netvor mu začne rozprávať tri príbehy, ktoré v sebe skrývajú nejaké posolstvo. Netvor chce, aby mu Conor porozprával štvrtý príbeh.

Kniha ma zaujala svojim námetom a samozrejme, obálkou, ktorá vyzerá tak temne a strašidelne, že som si tento príbeh proste chcela prečítať. Vyzeral zaujímavo, nezvyčajne a keď som videla, ako ho všetci chválili, tak som knižku pridala na svoj wishlist. A keď som ju uvidela na Martinuse za 2 eurá, tak nekúpte to. Bola som z knihy dosť prekvapená.

"Sám dobře víš, že pravda, kterou skrýváš, Conore O´Malley, je přesne to tajemství, jehož se bojíš ze všeho nejvíc."

V prvom rade musím povedať, že je knižka perfektne graficky spracovaná. Keď mi prišla, len tak som ju prelistovala, ale tie úžasné obrázky mi hneď padli do oka. Tie obrázky pomohli čitateľovi si lepšie predstaviť dej a netvora. Za grafické spracovanie má u mňa kniha veľké plus, pretože skutočne vyzerá absolútne úžasne. Aj pod prebalom, aj vo vnútri, všade. Jednoducho Jota vie čitateľov zaujať aj po grafickej stránke knihy, nie len anotáciou alebo obálkou. Len škoda, že nemám peniaze na všetky ich knihy, po ktorých moje srdce piští.

Teraz k príbehu. U mňa dosť zabodoval. Rozbehol sa hneď od začiatku, takže som chcela vedieť, čo bude ďalej a len som obracala tie stránky. Conor bol odvážny, ale zároveň úplne slabý. Krútila som hlavou nad tým, prečo sa proste Harrymu nepostaví? Prečo si to proste Conor nechá? Áno, nemal to v živote najľahšie, veď má chorú mamu, otec má novú rodinu, babička mu život tiež neuľahčuje a učitelia v škole tomu tiež trikrát nepomáhajú, ale aj tak. A ešte keď sa pohádal s Lily kvôli tomu, že mu chcela len pomôcť, tak to už mi úplne liezol na nervy. Preboha veď nemusí byť sám a on radšej bude odmietať všetku pomoc. Ale inak bol celkom fajn.

"Knihu našeho život nepíšeme slovy. Píšeme ji činy. Není důležité, co si myslíš. Záleží pouze na tom, co děláš."

Príbeh bol skutočne zaujímavý, záhadný a niekedy aj celkom napínavý. Netvor Conorovi ponúkol tiež veľmi zaujímavé a poučné príbehy a bolo vtipné, ako Conor predpokladal úplne niečo iné, ako sa skutočne stalo. Páčilo sa mi to. Kniha bola krásna, znovu aj silná a netvor sa mi tiež veľmi páčil. Síce bola kniha celkom predvídateľná, aj tak sa mi páčila. Koniec bol vskutku dosť smutný, takže niekto môže pri ňom kľudne vyroniť aj slzičku (samozrejme, to nikdy nebude môj prípad). Celkovo bola kniha veľmi príjemná, milá, dobre sa čítala a postavy neliezli na nervy a mali svoje čaro. Ja vám knihu môžem len odporúčať a som zvedavá, či sa dostanem k autorovej trilógii Chaos. U mňa 5 vločiek.


4 komentáre: