streda, 3. septembra 2014

Stratená duša


Autor: Stacey Kade
Originálny názov: The Ghost and the Goth
Séria: Medzi nebom a zemou
Diel: prvý
Počet strán: 216
Rok vydania: 2014
Vydavateľstvo: Fragment

Je možné zdolať neprekonateľnú hranicu medzi najobľúbenejším dievčaťom v škole a najväčším lúzrom?
Aká je pravdepodobnosť, že takí odlišní ľudia nájdu k sebe cestu?
A prečo ju vlastne musia nájsť?
Alona Dareová, študentka posledného ročníka strednej školy, kapitánka roztlieskavačiek a tri roky za sebou kráľovná školy, ktorá je s najväčšou pravdepodobnosťou predurčená na to, aby si vzala filmovú hviezdu, zahynie pod kolesami autobusu. Zostane však trčať v krajine živých a márne sa obzerá po jasnom bielom svetle, ktoré by ju odnieslo na lepšie miesto. Bohužiaľ, ukáže sa, že jediný človek, ktorý jej zrejme môže pomôcť, je spolužiak a úplný lúzer Will Killian. Dokáže táto dvojica prekonať vzájomnú nevraživosť a pomôcť si?

Tie slová vyjadrovali to, čo chcela povedať, bola v nich uštipačná arogancia, ale za ňou som počul otázku, ktorú nepoložila, zraniteľnosť, ktorú sa snažila zamaskovať.

Určite všetci poznáte tie typické americké príbehy stredných škôl. Jedno obľúbené dievča, ktoré majú všetci radi (aspoň sa tak tvária), každý chalan ju zbožňuje a ona sa vyžíva vo svojej dokonalosti a nadradenosti. Tieto typy postáv doslova neznášam.
Alona je tiež taká. Najobľúbenejšia študentka, ktorú všetci milujú. Aspoň pokiaľ nezomrie pod kolesami autobusu. Potom nebude vedieť, čo robiť a ako sa z tejto kaše dostať. Alona však nie je taká, ako sa na prvý pohľad zdá. Kto sa kedy zamyslel, prečo sa ľudia správajú tak ako sa správajú? Nikoho to nikdy nezaujímalo, len si povedal, že je mrcha a začal človeka odsudzovať a nenávidieť. Lenže čo ak na to majú dôvod? Po svojej smrti si Alona začala uvedomovať veci, ktoré za života nestihla. Je to skvelá, sympatická hrdinka, ktorú som si obľúbila od začiatku a jej poznámky som úplne žrala. Väčšinou mi hrdinky ako ona idú na nervy, ale ju som si v tejto knižke naozaj zamilovala.
A potom je tu Will. Chlapec považovaný za čudáka, lúzra a blázna. Odsudzovaný za to, že vyčnieva z davu. On sa mi tiež veľmi páčil. Jeho tiež uštipačné poznámky boli skvelé a vtipné a hádky s riaditeľom ešte vtipnejšie.
Ja fascinujúce sledovať, ako sa postavy postupne zbližujú a vyvíjajú. Naozaj sa mi páčilo, že autorka z nich nespravila kamarátov hneď, že rýchlo, rýchlo, musia sa do seba zamilovať a podobne. Ich vzťah nebol unáhlený a autorka krásne ukázala, ako sa môžu dvaja rozdielni ľudia stať dobrými priateľmi.

Na začiatku som nevedela, čo od tejto knižky čakať. Počúvala som samé dobré ohlasy, ale stále som váhala, či si to prečítať, či ma to bude baviť. Nakoniec som si teda povedala, že skúsim, veď za pokus nič nedám. A poviem vám, že som bola veľmi milo prekvapená. Nie, nemyslite si, že je táto knižka niečo svetoborné, nejaký bestseller. Vôbec nie. Je to skvelá oddychovka s nádychom fantastiky, kde sledujeme stredoškolské intrigy a problémy a zbližovanie sa dvoch úplne rozličných ľudí.

"Svet je krutý, Killian, a práve ty by si to mal vedieť najlepšie. Ľudia nedostanú prácu, keď prídu na pohovor nevhodne oblečení. To, že máš telesné nedostatky, ešte neznamená, že sa vzdáš a budeš čakať, že ostatný svet to vyrieši za teba. Aby si vyhral, musíš dodržiavať zabehané pravidlá."

Kniha ma zo začiatku trochu nudila a nebavila. Po pár stranách sa to však zmenilo a príbeh sa rozbehol a ja som začala čítať a nemohla prestať. Autorka nám predostrela milý, oddychový príbeh, bez zbytočných opisov a obkecávačiek. Ukázala nám život skvelej Alony a čudáka Willa. A tiež sme mohli vidieť veľmi silné priateľstvo, nie len medzi hlavnými postavami (aj keď v podstate to boli výčitky svedomia a nie priateľstvo).

Na to som zareagovala jediným možným spôsobom: "Nevyspím sa s tebou, aj keď si jediný, koho sa môžem dotknúť. Som mŕtva, nie zúfalá."

V knihe bolo cítiť ten americký nádych, ale myslím, že jej to na kvalite neubralo. Knižka bola jednoduchá, vtipná, oddychová fantasy so skvelým originálnym príbehom. Autorka nám znovu ukázala alternatívu ďalšieho fantasy príbehu. Páčilo sa mi aj to striedanie pohľadov, pretože sme nemuseli všetko sledovať len z pohľadu povrchnej a chladnej Alony, ale aj z pohľadu Willovho, čo pridávalo príbehu veľké plus. U mňa jednoznačne táto séria zabodovala a určite si nenechám ujsť ani ďalšie diely. Príbeh sa mi veľmi páčil, bolo to nenáročné čítanie na daždivé dni a myslím, že to bol u mňa celkom pekný začiatok školského roka s touto knižkou. U mňa má 4 vločky a ak chcete niečo ľahké, určite po knižke siahnite.




Za knihu veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Fragment
Vy ju nájdete TU

4 komentáre:

  1. Kniha ma láka práve humorom a jednoduchosťou, hádam si ju raz prečítam.:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Je to fakt príjemná knižka :D skús a uvidíš, ale myslím, že sa ti bude páčiť :D

      Odstrániť