pondelok, 15. septembra 2014

Ak zostanem/Zostaň so mnou


Autor: Gayle Forman
Originálny názov: If I stay
Séria: Ak zostanem
Diel: prvý
Počet strán: 171
Rok vydania: 2014 (druhé vydanie)
Vydavateľstvo: Ikar/Yoli

Talentovaná violončelistka Mia má sedemnásť rokov a vlastne všetko, po čom jej srdce piští - trochu otravnú, ale milujúcu rodinu, priateľa rockera Adama, bezstarostný život. Keď ju prijmú na prestížnu umeleckú školu na opačnom konci krajiny, čaká ju prvé vážne rozhodnutie - láska a rodina, alebo vytúžené štúdium hudby?
V jedno februárové ráno je odrazu všetko inak. Na rodinnom výlete s rodičmi a bratom na okamih spokojná zavrie oči, a keď ich otvorí, ocitne sa v priekope pri ceste. Na jej okraji vidí havarované auto a mŕtvych rodičov, počuje Beethovenovu sonátu. Krátko nato zbadá ďalšie telo. S úžasom zistí, že hľadí sama na seba, a nevyhnutne si musí položiť otázku: Som mŕtva?
Ešte včera mala veľa možností, ako sa jej život mohol uberať ďalej. Nič z toho už neplatí a Mia stojí pred novou, oveľa osudovejšou otázkou: Zostanem? Sú tu členovia rodiny, oddaný Adam, super kamoška Kim, hudba. Ale aj jej dochrámané telo a duša s oveľa početnejšími ranami. V tomto divadle je režisérkou len ona.

Počula som ľudí rozprávať o smrti. Je to smrť, čo by som cítila? Najkrajšia, najpríjemnejšia driemota, ktorá sa nikdy nekončí? Keby to tak bolo, zmierila by sa s tým. Ak je umieranie také, vôbec mi to neprekáža.

Viete, rozmýšľam, že založím poličku výnimočných kníh. Najprv Šťastná sedmička, teraz toto. Skutočne si tie knihy zaslúžia samostatnú poličku, pretože sú jednoducho úžasné. Ale pekne po poriadku. Knihu Ak zostanem som si chcela prečítať nekonečne dlho a viete, keď som sa dozvedela, že ju znovu vydajú, dokonca s takou krásnou filmovou obálkou, rozhodla som sa, že si ju kúpim, aj keby z neba traktory padali a prasce lietali. Prečo? Pretože prvé vydanie som nestihla, pretože všetci ju chvália, všetkým sa páčila a pretože som ju chcela proste prečítať, aby som vedela, čím každého tak očarila. A ešte viac ma na ňu nalákali tie trailery na film, takže posledné dni som bola ako posadnutá práve kúpou tejto knihy. A včera som si povedala: Konečne! Konečne ju mám!

Mia je úplne obyčajná, ale talentovaná študentka, ktorá miluje klasickú hudbu a hrá na violončelo. Žije svoj život, je šťastná, má rodinu, priateľa, najlepšiu kamarátku, všetko čo k šťastiu potrebuje. Všetko sa však náhle zmení na nepoznanie. Mia bola sympatická a veľmi silná hrdinka. Skutočne toho veľa prežila, mala to veľmi ťažké a ešte k tomu bola niečo ako duch, takže nemohla nikomu dať najavo, že žije.
A potom je tu Adam. Rocková hviezda, gitarista, ktorý miluje hudbu rovnako ako Mia. A samozrejme, miluje Miu. Ďalší sympatický hrdina. Nie je chlapec, z ktorého by som padala na kolená, ako tuto William Herondale. Adam je proste také zlatíčko, ktoré proste nemôžete nemať radi.

"Dnes večer si presne tá istá osoba, ktorou si bola včera a budeš zajtra. Ľúbim ťa, lebo si krehká a zároveň silná, pokojná, ale aj prchká. Dopekla, si jedno z najúžasnejších dievčat, aké poznám, nehľadiac na to, čo máš na sebe alebo čo počúvaš."

Autorka vytvorila veľmi pekný, milý, silný príbeh s krásnymi myšlienkami a so sympatickými postavami, ktoré to nemajú v živote ľahké, ale stále idú ďalej. Vytvorila príbeh plný silnej lásky, neuveriteľného priateľstva a hlavne nádeje. Poukázala na hudbu. Poukázala, že hudba môže spojiť ľudí bez ohľadu na to, aký štýl počúvajú alebo hrajú. Môže ich spojiť len preto, že tú hudbu tak veľmi milujú. V tejto útlej knižočke je toho skutočne veľmi veľa.


 Znovu mám neusporiadané myšlienky. Znovu neviem, čo sem písať, pretože táto kniha mi proste vyrazila dych, očarila ma, získala si ma svojím silným príbehom. Kniha bola písaná veľmi pútavo, čitateľne a jednoducho. Páčilo sa mi, že sa autorka netočila len okolo Miinho terajšieho stavu, ale že vždy zašla aj do jej spomienok. Rozrývala tie najbolestivejšie spomienky, keď bola Mia skutočne šťastná. So svojimi rodičmi, bratom, Kim aj Adamom. Nehovorila len o tom, ako všetci smútia za Miou, ako chcú aby tu zostala. Ukázala nám obdobie Miinho šťastia, na ktoré ako duch-neduch Mia spomínala. Naskytol sa pekný pohľad do Miinho celého života, jej súkromia, spoznali sme osoby a veci, ktoré miluje.

Aj ja som prežila sklamania, cítila som sa osamelá, zúfalá a nahnevaná alebo nafigu, ako sa cítia všetci ľudia. Nestalo sa však nič také, čo by mi trhalo srdce. Nikdy som neprežila nič také zložité, ako teraz, keď sa mám rozhodnúť, či zostanem. 

Táto tenučká, útla knižočka v sebe skrýva skutočne silný príbeh, ako som už povedala. Príbeh bol úžasne premyslený, úžasne napísaný a ten koniec no, ja som mala chuť zabíjať. Ako?! Ako preboha mohla ukončiť túto knihu takto?! Radím vám, tí čo čítate posledné vety kníh skôr, ako knihu samú, pri tejto to nerobte!! Nemôžete, pretože si zničíte celý zážitok z čítania. Ja som to tiež nespravila, pretože som chcela byť aspoň raz trpezlivá a skutočne sa mi to vyplatilo. Takže to nečítajte! A proste ja nutne potrebujem druhý diel! Asi začnem otravovať Ikar, pretože ak ho nevydajú, tak ma asi šlak trafí. Musia ho vydať. A koniec môjho dnešného výlevu z toho konca. Takže ja vám túto útlu knižočku odporúčam, pretože si ju musíte prečítať, pretože je skvelá a ja idem zriadiť poličku výnimočných kníh. U mňa mám 5 vločiek. Bez váhania.




6 komentárov:

  1. Tak strašne sa teším do kina a samozrejme si musím kúpiť knihu ^^!

    OdpovedaťOdstrániť
  2. už ju mám objednanú, nech už len príde a hor sa do čítania :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Dúfam, že sa ti bude páčiť :) Podľa mňa sa oplatí :D

      Odstrániť