pondelok, 4. augusta 2014

Červená pyramída


Autor: Rick Riordan
Originálny názov: The red pyramid
Séria: Kronika Cartera Kana
Diel: prvý
Počet strán: 408 strán
Roky vydania: 2012
Vydavateľstvo: Fragment

Myslíte si, že je to zábava nechodiť do školy, večne lietať po celom svete, voziť so sebou iba to, čo sa zmestí do jedného kufríka, a nemať žiadny poriadny domov? Vyvediem vás z omylu!
Volám sa Carter Kane a mám 14 rokov. Už šesť rokov cestujem z miesta na miesto so svojím otcom, známym egyptológom. Poriadne nepoznám ani svoju vlastnú sestru Sadie, ktorá žije so starými rodičmi v Londýne. Vídavame sa len dvakrát do roka a tentoraz pre nás otec ešte navyše vymyslel extra nudnú prehliadku Britského múzea! Práve tu sa však začínajú naše najneobvyklejšie Vianoce, aké sme kedy so Sadie zažili. Zisťujeme desivú pravdu o našej rodine a spoznávame tajomných egyptských bohov oveľa lepšie než z otcových rozprávaní či exponátov v múzeu...

Carter Kane už dlho cestuje po svete so svojím otcom a dozvedá sa tajomstvá starého Egypta. Nevie však, že jedno tajomstvo skrýva aj jeho rodina. Cartera som si nemohla obľúbiť. Podľa mňa bol na 14-ročného chalana príliš citlivka, ufňukaný a ustráchaný. Pripadal mi skôr desaťročný. Áno, jasné, mal to ťažké, ale nemusel byť také decko. Aj keď na konci nazbieral odvahu (aj to len vďaka Horovi) ani vtedy som si ho neobľúbila. Stal sa síce odvážnejším a bojovnejším, ale nesadol mi.
Sadie naopak žije normálny život dvanásťročného dievčaťa. Škola, kamarátky. Páčilo sa mi, aká bola hneď odvážna, mala podrezaný jazyk a bola drsná. Sadie som si okamžite zamilovala. Mala super štýl, nefňukala a z môjho pohľadu bola oveľa vyspelejšia ako Carter a myslím, že v pohode by mohla byť staršia ona.
Anup a Zia sa mi tiež páčili. Neviem, asi mám slabosť pre bohov podsvetia. V Percym Nico di Angelo, tu Anup. Sú proste skvelí. A Zia mi tiež sadla hneď na začiatku, pretože bola veľmi podobná povahovo ako Sadie. Ale na konci som pozerala pri Zii s otvorenými ústami. To bolo neuveriteľné.

Nechcel som to priznať, ale nezniesol som predstavu, že by nás so Sadie zasa rozdelili. Nebola to bohvieaká sestra, ale inú som nemal.

Netajím sa tým, že Rickove knihy patria medzi moje obľúbené. Pri tejto som však bola trochu sklamaná. Zo začiatku bola kniha dosť nudná, Rick pridával zbytočné opisy a tie "malé" boje boli také nemastné neslané. Egyptská mytológia sama o sebe mi prišla nezaujímavá a myslím, že Rick by ten príbeh vedel podať aj o dosť lepšie. Chýbala mi tam tá akcia, pri ktorej by som pomaly ani nedýchala. Neskôr sa to v jednej kapitole konečne trochu rozbehlo (samozrejme podsvetie) a ja som dúfala, že už sa tam konečne začne niečo dať, pretože to cestovanie, skrývanie sa a zisťovanie tých pár informácii bolo celkom o ničom. Tých posledných 50 strán sa tam konečne začalo diať niečo poriadne a ja som sa konečne potešila.

Koniec bol napínavý, plný nečakaných zvratov a skvelo podaný. Úplne na konci sa mi to, možno tá posledná strana, sa mi to dosť podobalo na podstatu Tábora polokrvných v Percym. Len na inom princípe.
Nedá sa však povedať, že kniha bola zlá. Určite nebola zlá. Mala zaujímavý námet, ale myslím, že Rick mohol viac využiť potenciál. Postavy však boli skvelé, bohovia celkom zaujímaví (len mali divné mená) a príbeh je skutočne originálny. Veľkým plusom na knihe bolo striedanie pohľadov. Myslím, že keby príbeh rozprával len Carter, tak by som asi zomrela od nudy. Sadiin pohľad ma vždy bavil oveľa viac, pretože Carter bol ako poslušný psíček, ale Sadie bola vzdorovitá, ufrflaná a tvrdohlavá, takže jej myšlienkové pochody boli občas až vtipné. Carter bol skôr chodiaca knižnica. Vtipnou postavou bol Chufu, pri ktorom som sa niekedy dosť smiala.

Červené pruhy vo vlasoch? Prečo nie? Vojenské topánky k školskej uniforme? Jasné. Riaditeľ povie: "Budem musieť zavolať tvojim rodičom, slečinka." A ja na to: "Nech sa páči."

Knihe vôbec nechýbal humor, sarkastické poznámky, objavilo sa tam aj trochu akcie a začínala sa nám tam črtať aj nejaká tá láska. Táto kniha v sebe skrýva dobrý príbeh pre nenáročných čitateľov a samozrejme pre milovníkov Egypta a jeho mytológie. Možno mi kniha nesadla jednoducho preto, lebo je určená pre mladšie vekové kategórie. Kniha nesadne každému, ale určite sa nájdu aj takí, ktorí sa od nej nebudú vedieť odtrhnúť. Podľa mňa kniha stála za prečítanie, bola taký priemer, a ak budem mať možnosť, určite nepohrdnem prečítaním pokračovania. Ja knihu hodnotím 3 myškami a určite ju skúste.



Za knihu veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Fragment

Vy si ju môžete kúpiť TU


4 komentáre:

  1. Odpovede
    1. Ja som sa o nej dozvedela tiež len pred pár mesiacmi :) :D

      Odstrániť
  2. Ja som mala Cartera naopak celkom rada a Sadie mi občas liezla na nervy, najviac som ich mala rada, keď boli spolu, povedzme, že z každého som mala niečo rada a niečo nie. Egyptskú mytológiu mám rada vo všeobecnosti, preto sa mi kniha pomerne páčila, i keď tá vec s bohmi v ľudských telách bola trochu, nie podľa môjho vkusu :D Ale páčilo sa mi napríklad čarovanie pomocou hieroglyfov :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mne Carter nesadol :D Mňa Egyptská mytológia trochu viac nudila :D Hej to bolo trochu zvláštne :D S tým čarovaním súhlasím s tebou :D

      Odstrániť