piatok 18. júla 2014

Zlodejka kníh


Autor: Markus Zusak
Originálny názov: The Book Thief
Počet strán: 479
Rok vydania: 2014
Vydavateľstvo: Ikar

Liesel Memingerová prichádza do nemeckého mestečka Molching, kde ju čakajú adoptívni rodičia. Postupne si zvyká na krik a výčitky novej mamy Rosy i na láskavosť nového ocka Hansa. Liesel si nachádza priateľov - aj toho najlepšieho, ktorý sa do nej zaľúbi. Zoznamuje sa so slovami, učí sa ich čítať i zapisovať. Počúva hudbu, ktorou jej ocko obveseľuje mestečko. A hoci by to od nej asi nik nečakal, kradne knihy. 
Na všetko, čo vnímavá Liesel prežíva, však dopadá tieň Adolfa Hitlera, ktorý vládne Nemecku a nepochybne aj srdciam väčšiny jeho obyvateľov. Jej ocko nacistickému poblázneniu odolal a Liesel sa čoskoro naučí rozlišovať medzi svetom "tam vonku", kde treba na požiadanie hajlovať či vešať zástavy so svastikami, a svetom "vnútri", v dome, kde sa v pivnici ukrýva mladý židovský utečenec. 
Blíži sa koniec vojny, život je čoraz ťažší a Smrť, rozprávaš strhujúceho príbehu Liesel Memingerovej, má čoraz viac práce. 

Ľudia si všímajú farby dňa len na jeho začiatku a konci, za to mne je jasné, že deň v každom momente prechádza množstvom odtieňov a intonácii.

Liesel vôbec nemá ľahký život. Prichádza k úplne neznámym ľuďom, do nového mestečka, kde nikoho nepozná. Stále je však milá, priateľská, dobrosrdečná, aj keď kradne knihy. Ale kradne ich za dobrým účelom. Učí sa čítať a písať. Liesel bola proste super a ja som si ju úplne obľúbila.
Hans Hubermann je Lieselin nový ocko. Liesel ho ľúbi a on je asi najláskavejší človek tejto knihy. Mal skutočne dobré  srdce a tiež som si ho obľúbila.
Rosa Hubermannová bola síce trochu (trochu viac) prísna a ufrflaná, ale mala cit a skutočne veľké srdce. Len ju museli spoznať. Ju som tiež mala rada. Hlavne som sa smiala, keď na všetko frflala.
Rudy bol tiež skvelý. Lieselin najlepší kamarát, ktorý pre ňu spraví všetko. A skutočne doslova všetko. Jeho som si tiež veľmi obľúbila. Hlavne keď sa spomínala príhoda s Jessem Owensom.
Všetky postavy v tejto knižke boli skvelé, živé a svojské. Autor som proste vymyslela úžasne.

Na prečítanie tohto príbehu  som čakala nekonečne dlho. Ale oplatilo sa. Pretože tento príbeh bol tak skvelý, tak silný a tak citlivý a zároveň krutý a smutný. Bolo zaujímavé sledovať Smrť ako rozprávača. Čitateľ mohol vidieť Smrťákov pohľad na svet a to bolo skutočne originálne a fascinujúce. Mne sa veľmi páčilo to, ako uvažoval a bolo skvelé, že rozprával Lieselin príbeh zo svojho pohľadu, pretože občas tam zasadil aj svoje názory.

A potom...
Potom je tu smrť. 
Smrť kráča tým všetkým. 
Navonok neochvejne, pokojný rozhodný. 
Vo vnútri vynervovaný, rozorvaný, zničený. 


Takéto príbehy z obdobia druhej svetovej vojny mám rada a tu to neni inak. K tejto knižke som si vytvorila silný vzťah a teším sa, keď ju budem mať doma. Príbeh Liesel Memingerovej chytil za srdce mnohých čitateľov a ja určite patrím medzi nich. Zlodejka kníh bola proste úžasná a myslím, že je to najlepšie kniha, akú som za poslednú dobu čítala. Samotný príbeh zlodejky kníh bol fascinujúci a na mňa spravil dojem. Čitateľ v príbehu nájde všeličo. Niekoho možno knižka baviť nebude, ale niekto si ju zamiluje a bude ju chcieť čítať stále dookola. Autor proste vytvoril príbeh, ktorý potreboval trochu fantázie. Autor sa však vie hrať zo slovami a dokáže ukázať čitateľovi ten príbeh v najlepšom svetle.

Koniec knižky som vôbec nečakala. Skutočne ma prekvapil a dostal a môžem oficiálne vyhlásiť, že toto bola druhá kniha, pri ktorej mi vyšli aj slzy. Ten koniec bol proste strašný, nečakaný a pozerala som s otvorenými ústami. Autor proste vie, ako prekvapiť. Vsadil krásny príbeh zlodejky kníh do doby fašistického Nemecka.

V tejto knihe čitateľ nájde všetko. Radosť aj smútok, lásku aj nenávisť, krutosť aj dobrotu ľudí. Zároveň však silný príbeh silného dievčaťa, ktorá prežila niečo, čo sa niekomu len tak nepodarí. Kniha proste skrýva silný a citlivý príbeh. Knihe vôbec nemám čo vytknúť, pretože to bolo proste dokonalé. Sledovali sme ako Liesel rastie, ako sa mení ona aj Rudy, ako sa mení celé Nemecko a vojna. Videli sme aj ako sa naučila písať a čítať, ako sa naučila hrať so slovami a ako ona, malé dievčatko, zachránilo život židovi. Knihe nemôžem dať menej ako 5/5 vločiek. Dala by som aj viac, keby ich toľko bolo. Knihu jednoducho odporúčam každému. Ak ste to nečítali, tak si to okamžite utekajte zohnať a prečítať! Pretože je to úžasné.


8 komentárov:

  1. Juu, toto je skrátka moja srdcovka. Je to kniha čo fakt stojí za prečítanie. Ešte tento mesiac plánujem dať re-reading a po tvojej recenzii mám ešte väčšiu chuť. To že rozprávačom je Smrť ma očarilo a myslím že je to prvá kniha čo ma rozplakala :')

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Už je to aj moja srdcovka :) Ja si ju proste musím kúpiť! :D

      Odstrániť
  2. Akurát dneska som sa na túto knihu s mamou pozerala v kníhkupectve a nevedela som, čo si o nej myslieť. Teraz ale viem, že určite po nej netúžim. Ďalšia kniha o Nemecku (tom strašnom štáte s tým otrasným jazykom, ktorý neovládam)... Nie ďakujem. Celkovo sa mi to aj ponáša na Atramentový svet, takže to je ďalší bod, ktorý mi tu moc nesedí... A keď koniec rozplakal, tak po tom túžim ešte menej. Nemám rada smutné konce. Potom som smutná a ešte viac zadumaná.... Knihy majú obšťastňovať, nie rozplakávať (teda v mojom prípade to tak je). Takže... zachránila si moju peňaženku pred stratou. Vďaka. Inak, pekná recenzia :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja tiež nemám rada Nemecko, ale knihy z druhej svetovej vojny ako bola Medzi odtieňmi sivej alebo táto Zlodejka kníh, tak to fakt môžem :) 2. svetová vojna bola jediné učivo na dejepise, takže mňa táto doba istým spôsobom fascinuje a zaujíma :) Ja osobne mám oveľa radšej smutné konce, ako tie šťastné :D Šťastné sú už také otrepané :D Ale tak nemáš zač :D Ďakujem :)

      Odstrániť
  3. Tak tahke kniha me zacina zajimat :) hezka recenze!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Určite si ju prečítaj, pretože je skutočne skvelá :) Ďakujem :)

      Odstrániť
  4. veľmi pekná recenzia :) kniha ma veľmi oslovila už predtým, preto si pridávam dalšiu knihu do mojho zoznamu na toto leto :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :) Ja som ju chcela odkedy som sa o nej dozvedela, pretože proste druhá svetová :D Takže som rada, že ju kamoška mala a požičala mi ju :D

      Odstrániť