nedeľa 13. júla 2014

Bellman & Black


Autor: Diane Setterfield
Originálny názov: Bellman & Black
Počet strán: 357
Rok vydania: 2014
Vydavateľstvo: Ikar

Do života desaťročného Williama Bellmana vstúpi smrť. Nič preňho neznamená, nestojí mu ani za spomienku. Veď zahynul obyčajný havran. Roky plynú a Williama stíha jedna tragédia za druhou. Jedného dňa uprostred noci ho zúfalstvo privedie na cintorín, aby skoncoval so životom. Cestu mu však skríži tajomný muž v čiernom. Predstaví sa ako pán Black a William s ním v opitosti uzavrie zvláštnu dohodu. Na dôkaz, že na neznámeho spoločníka nezabudol, otvorí v srdci Londýna brány Bellman & Black, obchodný dom so smútočným tovarom ponúkajúci všetko od rakiev po dáždniky. 
Viktoriánske Anglicko si zakladá na pompéznych pohreboch, zástupy pozostalých sa hrnú, obchod prekvitá. Nadanie a podnikavý duch vydláždia Williamovi cestu k úspechu a on verí, že konečne nechal minulosť za sebou. Havrany však nezabúdajú...

William Bellman bol dosť zaujímavá postava sama o sebe. Inteligentný, múdry a vynaliezavý. Podnikanie mu išlo od ruky, ale jeho život sa mu rúcal, ako domček s karát. Prišlo mi to trochu ľúto. Hlavne vtedy, keď začali tie tragédie. Občas mi prišiel až divný, keď pracoval tak, ako pracoval.
Postavy v tejto knihe boli podľa mňa dosť divné, suché a nezaujímavé. Len William bol taký, že sa s ním dalo stotožniť. Ostatných som si vedela predstaviť len veľmi ťažko. Myslím, že autorka sa s nimi mohla pohrať a spraviť ich farebnejšie a živšie.

Nepokojne bez prestávky blúdil očami. Zaregistroval každé šuchnutie nohou, každý pohyb hlavou. A tá tvár, ktorú okamžite spozná, bude pátrať po ňom ako on po nej.

Neviem čo o tejto knihe povedať, pretože mám skutočne zvláštne pocity. Na jednu stranu ma uchvátila a páčila sa mi svojou záhadnosťou, ale na druhú stranu bola celá veľmi divná a v podstate o ničom.
Kniha ma zaujala svojou anotáciou a hlavne tou originalitou. Nevidela som ešte žiadnu knihu podobnú tejto. Autorka v podstate písala o skutočnom živote a smrti. Vymyslela príbeh podnikateľa, ktorý bol ako každý desaťročný chlapec v tej dobe, uchvátený hračkou ako je prak. A samozrejme prečo si nezastrieľať na vtáky, no nie?
Autorka písala pútavo, to sa musí ponechať, pretože keby ma to neťahá, tak tú knihu ani nedočítam. Celý čas riešila podnikateľské veci ako udržanie firmy, zisky, zamestnanci a podobne. William si proste založil firmu a ona riešila to, čo musel pre firmu spraviť, aby neskrachovala, namiesto toho aby nám dala zmysluplný príbeh, kde sa niečo deje. Nenašla som tam žiadny poriadny zmysel. Podľa mňa to bolo akurát tak opisovanie zbytočností, ktoré sú nepodstatné.

Mohla príbeh trošku upraviť a pridať tam nejaký dej, ktorý sa netočil okolo firmy a podnikania, ale mohla napríklad spraviť niečo s tými havranmi, ako sľubuje anotácia. Tých som sa však dočkala až na konci a nejako som nepostrehla nič dôležité, čo by vysvetľovalo tie udalosti v knižke.

Na druhú stranu ma však príbeh zaujal a získal si ma, pritom zatiaľ sama neviem prečo. Obdobie viktoriánskeho Anglicka mám veľmi rada a možno to u mňa pridalo knihe nejaké plus. Páčili sa mi však aj autorkine prídavky, kde písala o živote havranov, o tom ako sa správajú, prečo robia to, čo robia a podobne. To tiež pridalo knižke na originalite. Príbeh sa mi páčil, dej plynul tiež fajn, ale trochu ma iritovalo, keď tam boli také tie väčšie posuny rokov. Ona v príbehu vlastne spísala 40 rokov života Williama Bellmana a občas som nevedela, koľko rokov vlastne má v danej chvíli. Trošku ma to miatlo.

Keď už v duchu prebral všetkých svojich drahých mŕtvych, prišiel čas na poslednú spomienku. A vtedy sa mu vybavila havran, ktorého na štyridsať rokov pochoval v najhlbších zákutiach svojej mysle.

Musím povedať, že knižka skončila dosť zvláštne a neviem, čo si o tom myslieť. Kniha však zaujme na prvý pohľad, pretože má veľmi peknú obálku, ktorá vyzerá naživo oveľa krajšie ako na obrázku a v kníhkupectve okolo nej proste neprejdete bez toho, aby ste si ju nevšimli. Kniha mala svoje plusy aj mínusy, mne sa však páčila, aj napriek tomu, že sa tam skoro nič neudialo. Kniha si ma proste získala a som rada, že ju môžem mať doma. Knižke teda dávam 3/5 vločiek.




Za knihu veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Ikar.
Vy si ju môžete kúpiť TU.


10 komentárov:

  1. Už sa teším keď mi príde z Ikaru. Síce neviem čo čakať, no aj tak som dosť zvedavá. Vďaka tebe som si spravila o knihe menší obraz, ale aj tak som tam kde som bola :D. No uznávam, že recenzia sa ti vydarila :).

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Tuhle knihu jsem před pár dny sehnala v aj, tak to jsem teda vážně zvědavá, jestli se mi bude líbit.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Podľa mňa bude :D Až také hrozné to nie je :) :D

      Odstrániť
  3. Kniha je na prvý pohľad veľmi pekná a anotácia sľubuje dobrý príbeh, som na nu veľmi zvedavá..:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Určite sa oplatí prečítať :) Je zaujímavá :D

      Odstrániť
  4. Tá obálka je vážne pekná. :) A pekná recenzia.
    A podľa recenzie vyzerá, že sa oplatí si ju aj prečítať, možno oddychovka :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Obálka je naživo oveľa krajšia :) :D Hej taká jednorázová oddychovka :D

      Odstrániť