sobota, 28. júna 2014

Tovar


Autor: Tatiana Melasová
Počet strán: 290
Rok vydania: 2012
Vydavateľstvo: Marenčin PT

Brala drogy od výmyslu sveta dvanásť rokov a jej vtedajší stav nazývajú feťáci krízou. Kto neskúsil, čo je to kríza po heroíne, ťažko pochopí. Pichala si čierny heroín, ktorý je oveľa silnejší a nebezpečnejší ako ten bežný. Prišla rovno z ulice, kde robila prostitútku a podľa toho aj vyzerala. Tvrdila, že chce s takým životom skoncovať, no vďaka tým rokom, čo sa zaoberám vyťahovaním ľudí z ich vlastných výkalov, som vedel, že o dve hodiny to už asi nebude pravda. Drogy sú veľmi silný súper a nezávisle od zdravého rozumu s človekom robia, čo chcú. Melisa napísala úžasnú knihu - je to kniha plná bolesti, drog a špiny, ktorú sme osprchovali z jej nešťastnej duše. 

Melisa mi na začiatku prišla nehorázne naivná a blbá, že to vôbec skúsila. Dala sa zlákať na drogy len preto, lebo to vtedy bola "frajerina" a to mi príde dosť padnuté na hlavu. Po čase, keď hovorila, čo všetko musela robiť a prežiť len aby dostala fet, tak mi jej prišlo veľmi ľúto, ale zároveň som nad ňou krútila hlavou, že načo vôbec začínala. Skutočne mi liezla na nervy, keď jej všetci chceli pomôcť a ona to proste len tak odmietla a ďalej fetovala. Mala v sebe silu, ale vôbec ju nechcela využiť pre jej vlastné dobro. Mala mnoho možností, ale tak čo sa dá čakať od závislej narkomanky a feťáčky že.
Lea je ďalšia osoba, ktorá mi prišla absolútne sprostá, pretože mala cez dvadsiatku a stále neskončila a to na tom nebola zase až tak zle. Mala veľkú šancu.  Páčilo sa mi však, keď sa na začiatku "pohádala" s Klárou a chovala sa zodpovednejšia ako Klára. Vtedy na mňa spravila dojem. Ten však po chvíli opadol, ale to je úplne jedno.


V príbehu sa vyskytovalo veľmi veľa postáv, veď čo iné sa dá čakať, keď baby museli vždy hľadať nových dílerov alebo nové miesta na fetovanie, kde boli aj ďalší narkomani. Takže sa tu nejdem rozpisovať o každom. Samuel bol strašne moc naivný, keď veril, že dokáže Melise pomôcť. Ona si mohla pomôcť jedine sama. Inak bol však v pohode. Maťo sa tam veľmi nevyskytoval, to už len na konci a ten mi prišiel asi najsympatickejší.

Ja som sa tomu vyhla - ušla som hrobárovi z lopaty. Tento scenár sa v mojom živote opakoval veľa ráz - môžem čakať, že ten hrobár bude poriadne nasratý  a v súdny deň mi to pekne zúčtuje.

Príbehy zo skutočného života, ktoré sa môžu reálne stať alebo sa stali sa nečítajú jednoducho. Pri nich viete, že ľudia skutočne veľmi trpeli a uvedomíte si, že ste vlastne radi za to, čo máte a nedejú sa vám takéto veci. Myslím, že tento príbeh by mali dať prečítať tej dnešnej skvelej mládeži, ktorí  stoja už od svojich desiatich rokov s cigaretou, fľašou a dokonca aj niečím horším v rukách.  Možno by sa trochu poučili, keby videli, čo prináša to ich "frajerstvo" a čo sa z nich môže stať, keď začnú.

Dvanásť rokov je veľmi dlhá doba a obdivujem autorku, že to tak dlho vydržala (niežeby si zaslúžila obdiv za to, že fetovala, ale viete ako to proste myslím), pretože niektorí sa zložia po 3-4 rokoch. Ona to ťahala dvanásť rokov a tým pádom je vlastne svojím spôsobom veľmi silná. Skutočne dokázať dvanásť rokov zarábať toľké peniaze, precestovať takmer celé Španielsko ("takmer" :D) a stále mať peniaze na heroín a veci podobné si zaslúži maličké uznanie. Stále si však myslím, že spravila úplnú blbosť, keď začala. Ja by som s tým prestala okamžite, ako som prišla prvý krát z nemocnice.

V tejto knižke je krásne ukázané, čo dokáže nejaký biely (čierny) prášok urobiť s človekom, ktorý bol kedysi úplne zdravý a šťastný. A stačí na to len partia, párty a díler. To je tak, keď chcú ľudia splynúť s davom, len preto, aby z neho náhodou nevyčnievali. Už dávno hovorím, že drogy sú svinstvo, ale teraz som zistila, že sú ešte väčšie svinstvo ako som si doteraz myslela. Knižka bola skutočne dobre napísaná a videli sme život z pohľadu narkomana. Drogy sú proste celý ich život.

Melisa mala naozaj zaujímavý príbeh, v ktorom si prežila veľa zlého, len kvôli drogám. V knižke som však nepostrehla, čo sa stalo s Klárou a to by ma zaujímalo. Myslím si, že autorke dalo veľa práce a veľkú námahu napísať takúto knižku, pretože vracať sa do takej hroznej minulosti je dosť ťažké a niekto by to proste nedokázala. Autorka je preto veľmi silná a naozaj ju obdivujem.

Nepozerám sa na svoju minulosť ako na niečo katastrofálne, len som si pri narodení vytiahla zlé karty osudu. Ďakujem všetkým, ktorí mi kedy ublížili, lebo dosiahli to, akou osobou som momentálne.

Obálka knižky je veľmi pekná a dokonale sedí s príbehom. Skutočne je to absolútne výstižné. Nakoniec chcem povedať, že táto knižka skrýva veľmi silný, bolestivý príbeh, ktorý by nedokázal napísať len tak hocikto. Autorka presne vedela o čom píše a to z vlastnej skúsenosti. Je tu pekne vidno, ako ľudia môžu odsudzovať prostitútky a pritom vôbec nevedia, prečo to robia a čo vlastne tá ich činnosť skrýva. Mohli by si myslieť, že chcú len peniaze, ale čo ak je za tým niečo úplne iné a ony tie peniaze potrebujú aby prežili. Táto knižka si u mňa zaslúži plný počet, čiže 5/5 vločiek a autorka si zaslúži môj obdiv za to, ako všetko zvládla.


4 komentáre:

  1. O knižke som počula, no nevedela som, že je to na základ skutočnej udalosti, vyzerá to dobre a ako silný príbeh :)
    Pekná recenzia.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Skutočne je fajn :D Ak más možnosť určite po nej siahni :D V Priore ju nájdeš za 4 eurá :D Ďakujem :D

      Odstrániť
  2. Knihu som prečítala asi pred polrokom a páčilo sa mi, ako to bolo celkovo napísané. Asi pri každej kapitole som si povedala, tak teraz už s tým naozaj skončí, no nestalo sa.Neviem, či by som tak dlho niečo také zvládala robiť.Knihu odporúčam prečítať. Veľmi dobre napísaná recenzia :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Veď toto :D Ja som tiež dúfala, že čo najskôr skončí :D Ďakujem :D

      Odstrániť