sobota, 21. júna 2014

Experiment


Autor: Veronica Roth
Originálny názov: Allegiant
Séria: Divergencia
Diel: tretí
Počet strán: 348
Rok vydania: 2012
Vydavateľstvo: Slovart

Tris a Tobias sú opäť spolu - ale za akú cenu. Systém frakcií je kompletne rozvrátený, polovica mesta leží v troskách. Spoločnosť však potrebuje vodcov, a tak sa k moci dostávajú tí, ktorými doteraz ostatní opovrhovali. Bezprizorní. Všetci však myslia iba na pomstu. A tak to vyzerá, akoby len vymenili diktátorku v čierno-modrom kostýme za inú v otrhaných šatách. Mesto je v rozklade a jediná záchrana môže prísť zvonku. Tris a Tobias sa vydávajú za plot, aby sa pokúsili odhaliť pravdu o svojom meste. Je naozaj možné, že sú len súčasťou experimentu, z ktorého niet úniku? Alebo je aj toto len ďalšie simulácia? 

Teraz už nechcem zomrieť. Už verím, že vládzem niesť smútok aj vinu a prekonať všetky prekážky, čo mi život postaví do cesty. Niektoré dni sú ťažšie než iné, ale som pripravená prežívať ich. 

Tris je jedna z najlepších hrdiniek. Tu sa ukázala asi najviac jej statočnosť a obetavosť. Ja by som nemala odvahu spraviť to, čo ona spravila. Skutočne nikdy by som tam nešla s takým vedomím. Na druhej strane ma však štvala tým, ako žiarlila a potom sa urážala na Tobiasa. Podľa mňa to bola úplná blbosť. Naozaj si však cením jej odvahu.
Tobias je proste skvelý a úžasný, ale aj on mi miestami liezol na nervy. A v tejto knihe mi prišiel úplne naivný. Normálne bol horší ako nejaká tínedžerka. V každej knihe nepreniknuteľný a pozorný a tu z neho Veronica spraví takého naivného panáčika.
Evelyn mi išla hrozne na nervy s tou jej super diktatúrou. V istých momentoch by som ju fakt že zastrelila. Prišlo mi to tak, že keby jej zabijú syna, tak sa nič nestane. Na konci ma však presvedčila o tom, že vie byť aj normálnou matkou, nie len tvrdou diktátorkou a vodkyňou.
Caleb je strašný zbabelec a slaboch. On bol potenciálnym adeptom na jednu z mojich najobľúbenejších postáv. To by aj bol, ale nemohla by som čítať Rezistenciu a Experiment.
Nita sa mi nepozdávala od začiatku, David ma sklamal tým, čo spravil a Christina, Uriah a všetci kamaráti Tris boli skvelí a vážne sa mi nepáčilo to zabíjanie.

Po dočítaní tejto knižky som mala veľmi zvláštne pocity a musela som rozmýšľať, aké jej dám vlastne hodnotenie. Tých prvých asi 150 strán ma kniha neuveriteľne nudila. Všetko sa točilo okolo Úradu, toho čo plánujú, ako všetko sledujú a skúšajú a vylepšujú atď. Veľmi mi tam chýbala nejaká tá akcia. Pri týchto pasážach sa nám však Veronica pekne snažila vysvetliť, o čo im vlastne ide. Objavili sa tu zaujímavé zvraty a odhalenia. Stále mi však chýbala tá akcia a musela som sa trochu nútiť do čítania. Naozaj to išlo veľmi pomaly. Tiež také mínus tejto knihy bolo, že bola celkom dosť predvídateľná, takže som už tušila čo sa stane. Myslím si, že táto knižka strácala tú kvalitu, ktorú mala Divergencia.

Neskôr som sa však dostala nejakej tej akcie, čo bolo super, lebo som si skutočne myslela, že to už vzdám. A odvtedy sa to vlastne už začalo rozbiehať a ja som sa mohla poriadne začítať a vžiť do príbehu. Znovu sa čitateľ dozvie zaujímavé veci a vlastne už ani nebudete vedieť, či sa vôbec niekomu tam dá veriť. Nepredvídateľná vec bol koniec, ktorý si myslím, že nikto nečakal, že môže dopadnúť takto. Ten ma skutočne prekvapil (aj to len preto, že som bola podlo oklamaná! že Simonka?! :D) a skutočne som neverila, či to Veronica myslí vážne alebo sa mi sníva. Ako toto preboha môže urobiť?! Na posledných stranách sa snažila čitateľa asi psychicky úplne zničiť alebo čo. Ja som skutočne pozerala s otvorenými ústami.

Človek môže byť statočný nespočetnými spôsobmi. Môže obetovať život za iného človeka alebo za nejaký vyšší cieľ. Môže sa vzdať všetkého, čo kedy poznal alebo miloval.

Veronica napísala naozaj úžasný a fascinujúci príbeh plný napätia, akcie (hlavne tá Divergencia), lásky, priateľstva, obety a tiež súdržnosti a dôvery, aj keď mi to pripadalo, akoby to každý robí pre svoje vlastné dôvody. Táto séria sa určite zaradila medzi moje obľúbené a je len dobrá nie len príbehom, ale aj dizajnom obálok, ktoré vyzerajú naozaj veľmi pekne. Kniha má svoje plusy aj mínusy, ale to má každá kniha. Ten príbeh je však naozaj skvelý.

Takže ak máte radi dystópie alebo chcete niečo bez upírov, vlkolakov a pod., tak určite siahnite po tejto sérii. Aj keď séria postupne strácala tú kvalitu, stále stojí za to, aby ste si ju prečítali. Možno je to príbeh, ktorý si obľúbite okmažite ako ja a možno to pre vás nebude to pravé orechové. Za pokus však nič nedáte. Mňa tieto knihy ohúrili a skutočne to nie je posledný krát, čo ich čítam. Tento príbeh je jednoducho pútavý a skvelý. Dlho som zvažovala, či knižke dám 3 alebo 4 myšky. Zhruba polovicu knihy som sa nudila a vtedy som bola rozhodnutá, že viac ako 3 nedostane. Lenže akonáhle sa to rozbehlo, musela som to znovu zvážiť. Takže nakoniec som sa rozhodla, že knihu hodnotím 4/5 vločkami aj keď mala pár nedostatkov.


2 komentáre:

  1. Souhlasim... Na jednu stranu me kniha na zacatku nudila atd, ale zase zde yveronica ukazala neskutecnou propracovanost detailu a obrovskou fantazii :)

    OdpovedaťOdstrániť