sobota 8. februára 2014

Nočný tieň


Autor: Andrea Cremer
Originálny názov: Nightshade
Séria: Nočný tieň
Diel: prvý
Počet strán: 397
Rok vydania: 2011
Vydavateľstvo: Ikar

Keď sedemnásťročná stredoškoláčka Calla nájde v horách ťažko zraneného chlapca, ešte netuší, ako dramaticky sa zmení jej doterajší život, odohrávajúci sa vo dvoch podobách - zvieracej a ľudskej. Mladého dobrodruha Shaya zachráni pred istou smrťou a poruší tak zákony vlastného spoločenstva. Shay je nielen výzvou pre jej srdce zadané nádejnému budúcemu vodcovi spriatelenej svorky vlkolakov, ale aj veľkou záhadou. Ako jediný človek sa z neznámych dôvodov teší privilegovanému postaveniu a ochrane oboch svoriek, čo sa majú v krátkom čase spojiť sobášom Cally a Rena. Iba najbližšia priateľka Bryn a brat Ansel aj vďaka vzájomne sa rozvíjajúcemu ľúbostnému vzťahu šípia, čo sa odohráva v Callinom vnútri a prečo sa jej postoj k prísnym zásadám Ochrancov a Strážcov začína meniť. Callina napínavá výprava do zakázanej jaskyne, kde sa skrýva jeden z kľúčov poznania jej vlastnej minulosti, a krvavý rituál ako súčasť nadchádzajúce sobášneho obradu prinášajú rozuzlenie, čo odstráni všetky pochybnosti. Calla si musí vybrať...

Calla bola jedna z tých hrdiniek, ktoré sa tak ľahko nevzdávajú a zbytočne nefňukajú nad rozliatym mliekom. Bola statočná, bola aj múdra a inteligentná, ale myslím, že bola dosť nerozhodná, čo sa týka Rena a Shaya. Nemôžem však povedať, že ako hrdinka mi nesadla. Práve naopak. Obľúbila som si ju.
Ren mi prišiel trochu sebecký a egoistický. Liezlo mi na nevry, ako si stále myslel, že môže Callu vlastniť a ovládať. Podľa mňa ju mal brať ako seberovnú a nie ako podriadenú. Pri konci ma však veľmi prekvapil.
Shay bol také malé, milé zlatíčko. Dobre malé nie, ale bol zlatíčko. Ten chlapec mi bol okamžite sympatický a už som len čakala, či sa vôbec pobozkajú a kedy. Shay bol veľmi statočný, sympatický a obetavý a ešte mal rád knihy, za čo ma u mňa veľké plus. :D
Bryn bola správna kamarátka a tiež sa mi páčila. Klamala, aj keď vedela, aké následky to môže mať a to len preto, aby ochránila Callu. Pojašené dievča, ktoré miluje módu a zmeny. :D
Ansel bol s Callou v dobrom aj v zlom ako správny brat. Naozaj bol skvelý a pre Callu by spravil čokoľvek.
Mason, Neville (vždy ma napadol Neville z HP :D),Fey, Dax, Cosette a Sabine boli tiež v pohode. Neskôr mi však Fey išla na nervy, odvtedy, ako si bola s Daxom taká blízka. Nev a Masom boli spolu úplne zlatučkí. Sabine zas bola trochu namyslená, ale tiež mi sadla a Cosette to bolo skôr niečo ako Sabinin poskok, pretože za celú knihu asi nič nepovedala. :D
Logan a Efron mi išli na nervy, ale naozaj strašne. Oboch by som ich obesila niekde v lese, kde by ich nikto nenašiel. Ako mohli byť takí prísni a hnusní? :D

Zvláštne zákony mali v tom spoločenstve. Neviem, či by som odtiaľ nezdrhla. Podľa mňa by nemali rozhodovať o životoch iných, aj keď sa Ochrancovia starajú o Strážcov, ktorí sú však nútení, zobrať si niekoho, koho ani neľúbia. Pripadalo mi to ako nejaké kráľovské zákony. :D Podľa mňa je jedno koho si kto zoberie, veď tak či tak porodia deti a z toho môže vzniknúť nová svorka. Prišlo mi to k tým mladým trochu kruté. Predstavte si, že sa s niekým nenávidíte a zákony vás nútia zosobášiť sa. Ja by som toho dotyčného asi zavraždila na našej vlastnej svadbe. :D

Čo sa týka deja, tak ten sa mi veľmi páčil. Hneď na začiatku bola akcia (aj keď minimálna, ale bola), čo mi na knihe pridalo ďalšie plus. Tiež sa mi páčilo, ako to ide postupne za sebou a najlepšie na tom je, že autorka neopisovala ako sa prešlo z jedného dňa na druhý a podobne. Myslím, že to brala tak, že nová kapitola nový deň, pretože kapitoly neboli také, že kde skončila prvá, tak tam bude pokračovať druhá. Autorka to mala tiež premyslené a vedela, čo píše. Čo ma prekvapilo, bol ten koniec. Vôbec som nepočítala s tým, že to naozaj skončí tak ako to skončilo.

Táto kniha tiež nie je kniha, ktorá je označovaná za nejaký bestseller, myslím, že sú na ňu skôr negatívne ohlasy, ale mne sa náhodou veľmi páčila. Nenudila som sa ani pri jednej časti, aj keď sa tam nedialo nič, čo by nebolo bežné v škole, alebo u kamaráta. Je to typ knihy, ktorá nie je svetoborná, ale chcete vedieť čo bude ďalej a milujete Shaya. :D

Autorka v knihe skvele vyzdvihla a zobrazila súrodeneckú láska, čo na mňa urobilo dojem. Celý príbeh je vlastne o oddanosti, priateľstve a láske. Zároveň však bol aj o sebeckosti, nadriadenosti a dá sa povedať, že v spoločenstve, kde žili vládol absolutizmus, pretože vlci sa naozaj museli podriaďovať silnejším jedincom. Aj keď možno keby utiekli, tak by mali svätý pokoj a žili by, ako chceli.

S obálkou sa tiež veľmi pekne pohrali. Naozaj sa mi páči. Hlavne ten farebný odraz, keď to nahnete k svetlu. Calla je na tej obálke veľmi pekná (aspoň myslím, že to je Calla :D). Čo sa mi tiež veľmi páči je to oddelenie kapitol, tými sivými stránkami.
Ako som už povedala, táto kniha nie je nič svetoborné, ale mne sa páčila a sama neviem, čo by som jej vytkla. Vlci a vlkolaci ma vždy fascinovali, takže táto kniha mi sadla. Nebudem klamať, keď poviem, že som od nej veľa nečakala. Okolo tejto knihy som chodila pomerne často v kníhkupectve, ale nikdy som na ňu nesiahla. Nikdy ma akosi nezaujala, ale keď som ju našla za takú dobrú cenu, tak som proste brala. Veď uvidím. Takže ma kniha príjemne prekvapila a teším sa na druhú časť. U mňa má kniha plný počet, čiže 5/5 vločiek.




4 komentáre:

  1. Toto musí byť nadupaná kniha :). Kamoška odporúčala a chcela by som prečítať. 8)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Na toto sa chystám už strašne dlho.. myslím že by som mala pohnúť :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Smečku si chci přečíst už strašně dlouho - zaujala mě, ještě než jsem začala blogovat a jak tak koukám bylo by dobré si ji už přečíst :D Super recenze! :D

    OdpovedaťOdstrániť