utorok 11. februára 2014

Medzi odtieňmi sivej


Autor: Ruta Sepetys
Originálny názov: Between shades of grey
Počet strán: 248
Rok vydania: 2011
Vydavateľstvo: Ikar

V pútavom, miestami až desivo mrazivom príbehu rozpráva mladučká Lina o tom, ako sa počas stalinských deportácií Litovčanov v roku 1941 dostala spolu s matkou a bratom do pracovného tábora na ďalekú Sibír. Jej otca, univerzitného profesora, obvinili z protisovietskej činnosti a popravili vo väzení. Rodina, odhodlaná nedať sa zlomiť znáša ustavičné ponižovanie, muky a trápenie dozorcov, ale aj nehostinnú zimu za polárnym kruhom, ktorej mnohí z deportovaných podľahli. Bojujú o každú omrvinku chleba, o každú vykopanú repu, aby mali čo do úst. Mnohí chorľavejú, no v blízkosti niet lekárskej pomoci. V najdrsnejších podmienkach sa postupne odhaľujú charaktery deportovaných, ale aj ich strážcov. Niektorí prejavujú ľudskosť, súdržnosť, súcit a pokoru, ďalší by radi prežili aj na úkor iných. No aj v tomto neľudskom a mrazivom prostredí vzplanie láska...Podarí sa Line, jej bratovi Jonasovi a matke prežiť, alebo sa stanú obeťami krutého zaobchádzania, hladu a vyčerpania uprostred nekonečnej ľadovej pustatiny?
Lina je najsilnejšia hrdinka, o akej som kedy čítala. Naozaj toho veľa prežila, zažila straty a rany, ktoré sa už nezahoja, no ona bojovala ďalej. To dievča má u mňa obdiv.
Jonas bol tiež silný hrdina. Ako 10-ročná zažiť to, čo zažil on, tak by som sa asi psychicky zrútila. Mal šťastie, že ma sestru ako Lina.
Andrius bol absolútne skvelý chalan. Zo začiatku mi trochu išiel na nervy s tým jeho arogantným správaním, ale potom som sa znovu zamilovala.
NKVD boli tak ostrasní, tak hnusní, tak bezcitní a krutí. Jediný, kto mi aspoň trochu sadol a prišiel taký súcitný bol Kreckij.

Táto kniha má tak peknú obálku, že by ste nečakali, že sa za ňou bude skrývať taký smutný príbeh. Vždy ma zaujímala 2. svetová vojna (pravdupovediac bola jediné učivo na dejepise, ktoré som vedela :D). Knihu v ktorej sa odohráva príbeh z tohto obdobia, som si chcela už dlho prečítať, ale nikdy som sa po nijakej neobzerala a ani o ne nezaujímala. Keď už som sa však dostala k tejto, tak som ju nemohla nechať pohodenú na poličke.

Postavy v tejto knihe boli  veľmi rozdielne charaktermi. Elena (Linina mama) bola tak neskutočne dobrosrdečná. Ten typ človeka, ktorý dá neznámym ľudom, aj to posledné aj ak to sám nemá. Ona mala tak neskutočne dobré srdce. Andriusova mama zas bola ochotná pre svojho syna obetovať čokoľvek na svete, dokonca aj svoju dôstojnosť. V týchto prípadoch je vidno, čo dokáže materská láska a dobrosrdečnosť. V tejto knihe sme však mohli vidieť aj prehnane úprimného a krutú pravduhovoriaceho plešivca, ktorý všetko skritizoval, všetkých vystrašil, ale vo vnútri to bol milý a citlivý starec.

Táto kniha je emocionálne namáhavá a mne bezcitnému človeku vyrazila dych. Vezmite si to tak, že to, čo sa v nej píše sa naozaj stalo a naozaj tam boli ľudia, ktorí to museli prežívať. Naozaj vás donúti zamyslieť sa nd všetkým, čo tam prečítate a vžiť sa do tej situácie. Naučí vás tiež vážiť si to, čo máte, pretože keď vidíte, ako títo ľudia trpeli, ako sa k nim tvrdo správali, tak sa pozeráte na svet trochu odlišným pohľadom. Keď uvidíte, ako sa bili o kúsky chleba, ako kradli, aj keď ich to mohlo stáť život, celkovo ako veľmi bojovali o to, aby prežili.

Autorka tu však dokonale vystihla vzájomnú pomoc medzi ľuďmi, ako jeden druhému pomáhali, len aby aj ten druhý prežil, aj keď to bol neznámy človek, ktorého stretli prvý krát vo vagóne. Ruta je autorka, ako každá iná, má však talent zaťať do živého a človeka jednoducho donútiť zamýšľať sa nad všetkým, čo číta.

Ani v tejto knihe nechýbala láska. Nebola tu však ako v takmer každej knihe, kde sa zaľúbia a potom dobre že nie spolu zničia svet. Tu bola láska ukázaná v rôznych formách. Táto kniha nie je nudná, ako keď čítate nejakú učebnicu z dejepisu. Ja som sa od tejto knihy nedokázala odtrhnúť, pretože som chcela vedieť, či to Lina a jej rodina zvládne, či prežijú tú krutú a nespravodlivú dobu. Táto kniha si plným právom zaslúži 5 vločiek a určite si ju prečítajte, aj keď na tieto žánre nie ste.


3 komentáre:

  1. ja som túto knihu čítala tak pred rokom a strašne sa mi páčila-jej postavy, dej a autorkino písanie...možem len vrelo odporúčať..:)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Chcela som sa do tejto knihy pustiť aj ja, ale trochu ma odráža to, že to má taký historický nádych.. :D

    OdpovedaťOdstrániť