štvrtok 12. decembra 2013

Mesto kostí


Autor: Cassandra Clare
Originálny názov: The Mortal Instruments: City of Bones
Počet strán: 438
Rok vydania: 2012
Vydavateľstvo: Slovart

Clary Frayová si pripadá ako obyčajná stredoškoláčka. Akonáhle však v jednu noc zavíta do nočného klubu zvaného Pandemónium, život sa jej v okamihu zmení. Uvidí vraždu, ktorú nikto iný nevidí, len ona sama. Ako to môže teda niekomu povedať? Vtedy stretne Jacea. Jace je mladý a veľmi pekný Tieňolovec. Potom však zmizne jej matka a nikto o nej nebude nič vedieť. Clary napadne démon a nebude rozumieť prečo. Clary začne pátrať a zistí, čo všetko jej matka nepovedala. A akú rolu v tom zohrá najlepší priateľ Simon, sympaťák Jace a mamin priateľ Luke? Nájde Clary nakoniec svoju matku, alebo bude Jocelyn už dávno mŕtva? 

Clary bola ako hrdinka absolútne skvelá, pretože si ju čitateľ obľúbi hneď na začiatku. Dievča, ktoré miluje knihy, maľovanie a nočné kluby. A tiež bola odvážna, múdra a inteligentná. Niekedy síce konala trochu bezhlavo, ale to by spravil asi každý v jej situácii. Clary je veľmi silná hrdinka a od dnes patrí medzi jednu z mojich obľúbených knižných hrdinov.
Simon, Clarin najlepší priateľ, bol zo začiatku veľmi sympatický a obľúbila som si ho. Zmenilo sa to, keď Clary objavila Tieňosvet a odišla do Inštitútu. Vtedy mi nehorázne liezol na nervy jeho žiarlivosťou. Vtedy som skoro hodila tú knihu o zem. Páčilo sa mi na ňom, ako bol oddaný priateľ aj po tom, čo sa medzi nimi stalo.
Jacea som si zamilovala hneď ako sa tam objavil. Myslím, že to mal tak každý čitateľ ženského pohlavia.:D Proste Jace bol úžasný, pekný, silný a páčilo sa mi ako ochraňoval Clary. A tiež jeho sarkastické a ironické poznámky. Proste Cassandra s ním spravila scény, pri ktorých sa čitateľ aj zasmeje.

"Nečítala som ti z čajových listov, Tieňolovec? Už si sa zamiloval do nesprávnej?"
"Nanešťastie, pani nebies, mojou jedinou skutočnou láskou som ja," odvetil Jace.
Dorothea sa rozrehlila. "Aspoň sa nemusíš báť odmietnutia Wayland," dostala zo seba.
"Nie vždy. Občas odmietnem sám seba, aby to bolo zaujímavé."

 

Isabelle a Alec boli súrodenci ako sa patrí. Ľúbili sa, aj keď mi Izzy prišla tak trochu bezcitná. Nakoniec sa však ukázala pri Alecovom zranení. Alec mi zo začiatku zas veľmi vadil a liezol krkom za to, ako sa správal ku Clary. Páčilo sa mi, keď sa s Clary pohádal a Clary mu povedala pravdu. Na konci mi už nevadil, lebo sa už začal správať normálne.  Magnus Bane bol tiež skvelý. Ten sa mi však páčil už vo filme a tu som si ho tiež obľúbila, aj keď sa tam objavil len párkrát.
A posledný na koho niečo mám je Valentine. To je taký nehorázne hnusný idiot! Hneď na začiatku knihy, už pri tom mene som mala na neho nervy, pretože som vedela, že je to idiot. Hnusný, falošný, klamársky, bezcitný idiot. Ako mohol chcieť zabiť priateľa, ktorý mu bol parabatai?!

Vzhľadom na to, že som videla film skôr ako som čítala knihu, vedela som, ako to má približne skončiť. Tak či tak sa mi kniha páčila viac ako film, pretože je tu všetko lepšie vysvetlené a napríklad vo filme nebol ani ten Vlkolakov príbeh. To ma na tom asi najviac sklamalo, pretože naozaj by som to tam rada videla, aby aj nečitatelia z toho niečo pochopili. Nehorázne sa mi však páčila scéna v skleníku s Clary a Jaceom. To vo filme spravili naozaj skvele.


Cassandra Clare veľmi dobre vedela do čoho ide, keď sa rozhodla napísať túto sériu. Netuším, ako to dokázala dať do šiestich kníh, keď ja by som už nevedela, čo dať do dvojky. O to viac som na ňu zvedavá. Cassandra vytvorila niečo, čo tu ešte nikdy nebolo. Nový svet. Tieňosvet. Tieňolovci, lovci démonov medzi ľuďmi. Jej nápad ma očaril a veľmi sa mi páči.

Každý túto sériu chválil a ospevoval a tak som sa rozhodla po nej siahnuť aj ja. Poviem pravdu, bola som trochu sklamaná. Na tých prvých cca 200 stranách mi chýbala akcia. Áno, chápem. Je to predsa len prvá časť a čitatelia musia spoznať ten svet, ale mohla tam Cassandra niečo zakomponovať, čím by to oživila. Dej knihy sa mi veľmi páčil a aj vzťah Clary a Jacea. Síce to bol taký vzťah-nevzťah, ale proste páčilo sa mi to. Jace bol zo začiatku ku Clary ľahostajný a to vie na príbehu tiež pridať veľa, pretože čitateľ sleduje, ako sa to celé vyvinie a či vôbec budú spolu. Alec a Simon tam tiež hrali dôležitú rolu a aspoň oni to trochu oživili (kto čítal vie):D Tiež má táto séria naozaj veľmi pekné obálky. Dokonca aj pod prebalom. Vydavateľstvo Slovart spravilo geniálnu vec, že preložilo túto sériu a vytvorilo také jednoduché, ale zároveň absolútne skvelé obálky.

Na konci to však bolo úplne plné akcie, dobrodružstva a naozaj ste nevedeli, čo máte očakávať na ďalšej strane a či niekto náhodou nezomrie. Cassandra vie čo robiť a na to, že je toto jej prvá kniha, tak je napísaná naozaj skvele a nie amatérsky, ako niektoré prvé časti sérii. Ak ste nevideli film pred knihou, tak vás koniec nehorázne prekvapí a možno aj postaví zo stoličky. Verte mi, budete pozerať s otvorenými ústami, ako to Clareová dokázala všetko zamotať a vymyslieť. A tí, čo videli film, ako ja, tak budú vedieť, čo očakávať. Nehorázne sa teším na druhú a tretiu časť, pretože som počula, že sú oveľa lepšie ako ostatné a veľmi ma zaujíma, ako celý príbeh Clary a Jacea nakoniec dopadne. Dlho som rozmýšľala, aké hodnotenie jej dám a naozaj to nebolo jednoduché, pretože je to naozaj fantastický príbeh, ktorý sa bude páčiť každému. Nakoniec som sa rozhodla pre 4/5 myšiek,  kvôli tomu začiatku. Kniha si však zaslúži re-reading a naozaj neoľutujete, keď knihu zoženiete.



Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem internetovému kníhkupectvu Ikarus.sk.
Knihu si môžete kúpiť TU

9 komentárov:

  1. Cassandra Clare je neuveriteľná autorka rovnako ako Richelle Mead. Jej písanie je podľa mňa pútavé, výnimočné, ľahké a vtipnými scénami sa jej knihy len tak hemžia. Mesto kostí, M. popola a skla sú moje obľúbené knihy a aj séria Pekelné stroje - ale ten koniec! Revala som jak malá.

    Ešte k tej skleníkovej scéne. Bola by dobrá, keby tam nedali ešte aj ten dážď. Stačila hudba a už aj tak to bolo prehnané. Ale som zvedavá na dvojku a hlavne na to, či vôbec bude natočená. Také reči sú kolo toho... no neviem, neviem.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Myslím, že táto séria sa zaradí aj medzi moje obľúbené, ale tak nemôžem hovoriť nič dopredu :D Nehorázne sa však teším, keď si zvyšné knihy prečítam a potom sa chystám aj na Pekelné stroje :D
      Ja dúfam, že Mesto popola bude aj film :D Ale tentoraz nespravím tú chybu a najprv prečítam knihu a až potom film :D

      Odstrániť
    2. Urob tak, Cass ešte má toho veľa čo povedať, podľa mňa sa máš na čo tešiť, ja som všetky tri diely zhltla behom týždňa :D

      Odstrániť
    3. Ja to nestíham tak rýchlo kvôli škole, ale tak času je dosť a ku všetkému sa dostanem :D

      Odstrániť
    4. Želala by som si mať tvoj optimizmus. Ja pomaly nestíham kvôli škole ani dýchať .D

      Odstrániť
  2. Skvelá recenzia 8) Ja mám prečítané už 4 diely z TMI a celú trilógiu prequelu Pekelné stroje. Cassandra proste vie písať a jej štýl sa mi naozaj páči. Osobne sa mi z TMI najviac páči 3. diel kvôli brutálnej akcii na konci, aj keď som dala 2ke o pol hviezdy viac, lebo bola lepšia, tak situácie z nej sa mi nezaryli do pamäte tak, ako bitka v 3ke 8) Určite sa oplatí prečítať zvyšok.
    Film sa mi veľmi páčil, až na nejaké drobnosti je to veľmi vierohodne prevedená kópia knižky a herci sú tiež skvelí 8)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :)) Áno, kniha sa čítala veľmi skvele a aj jej štýl písania je suprový :D kamarátka mi vraj na Vianoce dá Mechanického anjela, tak na to som veľmi, ale veľmi zvedavá :D A potom sa určite pustím aj do ostatných, pretože táto autorka je skvelá :D

      Odstrániť
  3. Táto kniha je moja obľúbená :) Milujem celú sériu :D Autorka fakt vie, čo robí. Pri 5. časti som plakala, čo sa mi pri knihe ešte nikdy nestalo. Som zvedavá na poslednú časť Pekelných Strojov :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak ja som pri knihe ešte neplakala :D Síce pri Mariotových dedičoch 4 som nemala ďaleko :D Ale tak som zvedavá :D

      Odstrániť